solsikken41 Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Hei. Jeg er en dame på 41 år som de siste fem årene har strevd ekstremt med pms. Har nesten hver eneste mnd pms i 2-3 uker. Jeg blir så ufattelig nedstemt, deppa, angst, null sexlyst/koselyst, sur, innesluttet, stille, og et sant helvete å være i hus med. Min fantastiske mann er så forståelsesfull, og det har jeg vært så glad for. Men denne gangen her etter mensen kom, så fortsatte bare pms.. Tror grunnen til dette er min mann som rett og slett er lei og overgitt. Han sa at han på en måte mister gnisten når det er slik, han er lei av alle mine avvisninger, tar ikke på han, viser ingen interesse for han, osv. Dette er når jeg er pms. Alt blir annerledes når jeg får mensen - da blir jeg GLAD Jeg har prøvd å sette inn hormonspiral (hadde i 1 år), dette hjalp ingenting. Jeg går på antidepressiva i perioder før mens, hjelper kanskje noe.. Jeg spiser sunt nok ihvertfall, ute og går tur flere ganger i uken. Føler meg tygd og spyttet ut igjen hver eneste måned og holder ikke ut. Jeg sa til min mann at jeg fjerner eggstokkene med glede og går rett i overgangsalderen - heller det enn å leve sånn som nå. Men han fraråder meg jo det selvfølgelig. Null sexlyst og bla bla bla... Er det noen som har noe skikkelig gode råd, har det slik selv, vet om noe som kan hjelpe så er jeg så uendelig glad.. Har trålet google opp og ned lenge nå... Men det er så mye synsing, kan ikke prøve alle råd som blir skrevet. Blir uendelig glad for tilbakemeldinger. PS! Litt frustrert i skrivende stund, så dette ble kanskje veldig rotete.....
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Har du forsøkt p-piller/østrogenpiller i stedet for spiral? Jeg er like gammel som deg, ingen barn, har slitt med mye av det samme som deg. Det bedret seg en stund da jeg gikk på Diane pga akne. Etter jeg kuttet Diane fikk jeg en cyste som legen mente kom av seponeringen, så jeg begynte på p-piller igjen, denne gang Marvelon. Men det trives jeg ikke med, null sexlyst, så nå er jeg tilbake på Diane. Tror Diane er mer risikofylt enn andre p-piller, og heller ikke så godt egnet som prevensjon, men kraftig antiandrogent hormonpreparat og jeg har det bra på Diane. Anonymkode: 11033...0e7
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Hadde akkurat samme problem som deg etter at jeg fikk barn for 4 år siden. Løsningen min har vært daglig tilskudd av kjempenattlysolje. For meg har det vært redningen 😊 Anonymkode: 29d49...c0e
Gjest BabyBlue Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Jeg kjenner meg igjen i dette. Humøret mitt når jeg er i den "safe" perioden og verken har mensen eller pms, da er jeg strålende fornøyd uansett hvor kjipt ting er rundt meg. Men har jeg PMS, da kan jeg klikke bare det er skittentøy som må vaskes. Jeg har prøvd alt fra å bytte p-piller, til diett, til å være nazi på søvnmønster, men ingenting hjelper... den beste trøsten for meg er å tenke "dette er ikke meg, dette går over, det er bare hormonelt" og da får jeg rasjonalisert følelsene mine litt. Å stresse ned er også viktig, men altså... livet mitt kan ikke settes på pause bare fordi jeg har pms. Jeg kan ikke droppe studier den uka eller si til sjefen at jeg ikke kommer på jobb fordi moder natur er en hurpe. Så da er det bedre å bare puste ut, telle til ti, og prøve å holde følelsene tilbake når man settes i en situasjon som oppleves som vanskelig der og da. Også kan man grine og spise is når man er alene. Men den som finner en kur mot pms, den personen kommer til å bli rik over natta Har hørt at nattlysolje eller johannesurt kan hjelpe, men johannesurt kan kræsje med p-piller, så det har jeg aldri prøvd i frykt for å bli smelt på tjukka. Nattlysolje ga meg finere hud i hvert fall, så det er da noe. Jeg har også lest at tilførsel av progesteron kan ha en fordel, men jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem med dette. Kremer? Piller? Det er jo noen som påstår at pms ikke finnes, og de har jeg lyst til å knipse på nesetippen og be om å ryke og reise. Når man merker en såpass drastisk endring, da er det ikke fantasier. Det ødelegger for meg, og det ødelegger for de som står meg nærmest. Vi kvinner skal ikke alltid ha det like lett.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat samme problem som deg etter at jeg fikk barn for 4 år siden. Løsningen min har vært daglig tilskudd av kjempenattlysolje. For meg har det vært redningen 😊 Anonymkode: 29d49...c0e Spennende! Hvilket preparat og hvor kjøper du det? Kan man bruke det samtidig som p-piller? Ts, har du (født) barn forresten? Anonymkode: 11033...0e7
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #6 Skrevet 2. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt p-piller/østrogenpiller i stedet for spiral? Jeg er like gammel som deg, ingen barn, har slitt med mye av det samme som deg. Det bedret seg en stund da jeg gikk på Diane pga akne. Etter jeg kuttet Diane fikk jeg en cyste som legen mente kom av seponeringen, så jeg begynte på p-piller igjen, denne gang Marvelon. Men det trives jeg ikke med, null sexlyst, så nå er jeg tilbake på Diane. Tror Diane er mer risikofylt enn andre p-piller, og heller ikke så godt egnet som prevensjon, men kraftig antiandrogent hormonpreparat og jeg har det bra på Diane. Anonymkode: 11033...0e7 Nei, jeg har ikke prøvd p-piller på mange år. Men tenkte på det senest i går, og nevnte det for min mann... Så ja - kanskje det kan være løsningen. Tenker litt på at det ikke er bra for kroppen min nå som jeg er over 40 år. Men tusen takk for tips :
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #7 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hadde akkurat samme problem som deg etter at jeg fikk barn for 4 år siden. Løsningen min har vært daglig tilskudd av kjempenattlysolje. For meg har det vært redningen 😊 Anonymkode: 29d49...c0e Skal til Sverige i morgen, og da tenkte jeg å kjøpe nattlysolje der.. Heter det kjempenattlysolje? Tar du annet i tillegg for maksimal effekt?
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 1 minutt siden, solsikken41 skrev: Nei, jeg har ikke prøvd p-piller på mange år. Men tenkte på det senest i går, og nevnte det for min mann... Så ja - kanskje det kan være løsningen. Tenker litt på at det ikke er bra for kroppen min nå som jeg er over 40 år. Men tusen takk for tips : Nei, p-piller er vel ikke direkte sunt, men med tanke på at du har et realt pms-problem så bør du teste ut og se hva som funker. Spiral er vel heller ikke helt sunt? Anonymkode: 11033...0e7
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #9 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, BabyBlue skrev: Jeg kjenner meg igjen i dette. Humøret mitt når jeg er i den "safe" perioden og verken har mensen eller pms, da er jeg strålende fornøyd uansett hvor kjipt ting er rundt meg. Men har jeg PMS, da kan jeg klikke bare det er skittentøy som må vaskes. Jeg har prøvd alt fra å bytte p-piller, til diett, til å være nazi på søvnmønster, men ingenting hjelper... den beste trøsten for meg er å tenke "dette er ikke meg, dette går over, det er bare hormonelt" og da får jeg rasjonalisert følelsene mine litt. Å stresse ned er også viktig, men altså... livet mitt kan ikke settes på pause bare fordi jeg har pms. Jeg kan ikke droppe studier den uka eller si til sjefen at jeg ikke kommer på jobb fordi moder natur er en hurpe. Så da er det bedre å bare puste ut, telle til ti, og prøve å holde følelsene tilbake når man settes i en situasjon som oppleves som vanskelig der og da. Også kan man grine og spise is når man er alene. Men den som finner en kur mot pms, den personen kommer til å bli rik over natta Har hørt at nattlysolje eller johannesurt kan hjelpe, men johannesurt kan kræsje med p-piller, så det har jeg aldri prøvd i frykt for å bli smelt på tjukka. Nattlysolje ga meg finere hud i hvert fall, så det er da noe. Jeg har også lest at tilførsel av progesteron kan ha en fordel, men jeg vet ikke helt hvordan jeg går frem med dette. Kremer? Piller? Det er jo noen som påstår at pms ikke finnes, og de har jeg lyst til å knipse på nesetippen og be om å ryke og reise. Når man merker en såpass drastisk endring, da er det ikke fantasier. Det ødelegger for meg, og det ødelegger for de som står meg nærmest. Vi kvinner skal ikke alltid ha det like lett. Her kjente jeg meg virkelig igjen.. Ble nesten litt på gråten kjente jeg.. PMS er virkelig, det er sikkert og visst!! Og takk for mange gode råd! Det er ikke meg, og det vet jeg.. Det er en helt annen pms bitch som overtar livet mitt i to uker hver mnd. Det går over, det håper jeg ikke skal være for lenge til.. Har lest 40 år, men leste senest istad at pms kan vare helt til overgangsalderen. Hurra!! Nattlysolje skal jeg ihvertfall prøve og litt annet tilskudd.. Hive innpå med smiletabletter 14 dager i mnd, har slurvet litt med disse tablettene i det siste (antidepressiva), tror det er lurt å ta de verste toppene med disse. Takk for råd og en morsom tilbakemelding, du hadde mange gullkorn her! Tvi tvi du også - vi trenger det!
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #10 Skrevet 2. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nei, p-piller er vel ikke direkte sunt, men med tanke på at du har et realt pms-problem så bør du teste ut og se hva som funker. Spiral er vel heller ikke helt sunt? Anonymkode: 11033...0e7 Spiral er nok ikke bra det heller.. Hadde ingen god erfaring med den! Tenk om det hadde fantes en kur for pms - det hadde vært herlig!
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #11 Skrevet 2. september 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Spennende! Hvilket preparat og hvor kjøper du det? Kan man bruke det samtidig som p-piller? Ts, har du (født) barn forresten? Anonymkode: 11033...0e7 Nå spør jeg litt dumt.. Er første gang jeg skriver i et forum Er det meg du spør om dette, eller er det hun som skrev om kjempenattlysolje Beklager at jeg er litt treg. Hvis det er meg du spør, så har jeg født et barn.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 Jeg synes antidepressiva halve måneden (som du tar) hjelper noe, men ikke helt. Har begynt å ta dem fast nå, jeg er i midten av førtiårene og de siste årene har det nesten blitt verre fra måned til måned. Du har all min sympati. Jeg har bestilt time hos gynekolog. Anonymkode: e3bb8...f99
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #13 Skrevet 2. september 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes antidepressiva halve måneden (som du tar) hjelper noe, men ikke helt. Har begynt å ta dem fast nå, jeg er i midten av førtiårene og de siste årene har det nesten blitt verre fra måned til måned. Du har all min sympati. Jeg har bestilt time hos gynekolog. Anonymkode: e3bb8...f99 Jeg satt og tenkte på det istad.... Bør jeg ta tabletter hver dag!! Kan det være redningen, men så blir jeg litt redd for å bruke disse tablettene fast. Har det hjulpet å ta dem daglig? Og hvorfor bestilt time hos gynekolog?
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #14 Skrevet 2. september 2016 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: Har du forsøkt p-piller/østrogenpiller i stedet for spiral? Jeg er like gammel som deg, ingen barn, har slitt med mye av det samme som deg. Det bedret seg en stund da jeg gikk på Diane pga akne. Etter jeg kuttet Diane fikk jeg en cyste som legen mente kom av seponeringen, så jeg begynte på p-piller igjen, denne gang Marvelon. Men det trives jeg ikke med, null sexlyst, så nå er jeg tilbake på Diane. Tror Diane er mer risikofylt enn andre p-piller, og heller ikke så godt egnet som prevensjon, men kraftig antiandrogent hormonpreparat og jeg har det bra på Diane. Anonymkode: 11033...0e7 Tror ikke jeg klarte å svare deg. Jeg har ikke skrevet i forum før, så dette er litt nytt. Jeg har ikke forsøkt p-piller på mange år. Men har vurdert det. Diane skal jeg skrive bak øret!! Vet at de har gitt Diane piller til personer med problemhud, så det er nok en sterk tablett. Tusen takk for tips ihvertfall
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 Jeg synes det har hjulpet. Jeg har bestilt time fordi det er fastlegen som har stilt diagnose og satt meg på medisiner, og jeg vil gjerne ha vurdering av spesialist. Jeg har smerter og humørhelvete i 2-3 uker før mens som deg, og så smerter de første dagene av mensen, og jeg er utslitt. Men antidepressiva har hjulpet altså! Jeg tilfredsstiller kriteriene for premenstruell dysforisk forstyrrelse, og det har bare blitt verre og verre med alderen. Dritt. Anonymkode: e3bb8...f99
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 Var jeg som nevnte kjempenattlysolje. Kjøper den de har på Sunkost, og tar 4 kapsler ca annenhver dag (er fryktelig glemsk og trøtt om morgenen...). Har gjort det i 2 år nå. Bruker ingen hormonpreparater, men tar også tilskudd av d-vitamin og krillolje. Anonymkode: 29d49...c0e
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #17 Skrevet 2. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg synes det har hjulpet. Jeg har bestilt time fordi det er fastlegen som har stilt diagnose og satt meg på medisiner, og jeg vil gjerne ha vurdering av spesialist. Jeg har smerter og humørhelvete i 2-3 uker før mens som deg, og så smerter de første dagene av mensen, og jeg er utslitt. Men antidepressiva har hjulpet altså! Jeg tilfredsstiller kriteriene for premenstruell dysforisk forstyrrelse, og det har bare blitt verre og verre med alderen. Dritt. Anonymkode: e3bb8...f99 Okei, da skjønner jeg.. Var gynekologen som ville ha meg på antidepressive. Hun "frarådet" spiral, for det var INGEN garanti for at det skulle hjelpe. Men siden fastlegen gratulerte meg med nytt liv ved å sette inn spiral, gjorde jeg det allikevel. Men som sagt hjalp ikke en dritt. Jeg skal prate med fastlege om antidepressiva, om jeg bør gå på disse fast. Tanken på at jeg skal ha det slik som dette i 5 år til, gjør meg svært bekymret.
solsikken41 Skrevet 2. september 2016 Forfatter #18 Skrevet 2. september 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Var jeg som nevnte kjempenattlysolje. Kjøper den de har på Sunkost, og tar 4 kapsler ca annenhver dag (er fryktelig glemsk og trøtt om morgenen...). Har gjort det i 2 år nå. Bruker ingen hormonpreparater, men tar også tilskudd av d-vitamin og krillolje. Anonymkode: 29d49...c0e Oki, takk takk
Anna Maria Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 2 timer siden, solsikken41 skrev: Jeg satt og tenkte på det istad.... Bør jeg ta tabletter hver dag!! Kan det være redningen, men så blir jeg litt redd for å bruke disse tablettene fast. Har det hjulpet å ta dem daglig? Og hvorfor bestilt time hos gynekolog? SSRI, antidepressiva, er veldig vanlig å bruke ved sterk pms. Selv bruker jeg brintellix, og merker ikke noe til pms i det hele tatt lenger, og jeg hadde det veldig sterkt. Brintellix påvirker ikke libidoet, slik de vanlige ssriene ofte gjør, men for meg virker det like godt som vanlig ssri. Jeg tar 10 mg, middels dose hver dag.
nurse07 Skrevet 2. september 2016 #20 Skrevet 2. september 2016 Hei! Det er både godt og vondt å se at det er flere som sliter med det samme som meg. Min PMS eskalerte kraftig etter at barna ble født. Jeg er nå 34 år. Har veldig regelmessig syklus, og bruker ingen prevensjon. Jeg oppsøkte gynekolog for et år siden, hennes tips var å starte med p-pillen yasminelle, hun mente denne hadde påvist effekt på PMS. Jeg opplevde bare at PMS varte hele måneden, i tillegg til at jeg fikk så syke menssmerter at jeg måtte være hjemme fra jobb! Dermed kuttet jeg ut, har også tidligere reagert på hormonprevensjon, så antar at jeg er veldig følsom for hormonendringer. Det jeg har funnet ut, er at PMS er verst de dagene progesteronnivået er høyest (Google bilder av menstruasjonssyklus), dvs syklusdag 20-26. Da synker dette nivået, og mine PMS-symptomer avtar. Her er de psykiske symptomene mest plagsomme. Jeg blir deprimert, får angst, uro i kroppen, dårlig selvbilde, synes jeg selv er stygg, angst for at noe skal skje barna mine, generelt paranoid, hissig, irritert for alt! Jeg er rett og slett ikke til å være i hus med. Er fortvilet!! Denne perioden har det vært virkelig ille, trodde nesten jeg holdt på å bli skikkelig psykisk syk. Det er urettferdig at vi kvinner skal ha det slik......men det er vel prisen å betale for å kunne føde barn. Bare så frustrerende at livskvaliteten virkelig blir nedsatt! God klem til dere alle i samme båt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå