AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Hei dere Er det noen her inne som har reist alene til Roma? Lyst å skrive litt om hvordan det gikk, hvordan du/dere hadde det osv.? - ts Anonymkode: 04901...ca6
Aviale Skrevet 3. september 2016 #2 Skrevet 3. september 2016 Jeg reiste alene til Paris og rundt om i Italia for et par år siden, det var min første utenlandstur alene. Det gikk fint! I Roma bodde jeg på et hostell, så en jente spurte om vi skulle henge sammen den ene dagen. Resten av tida var jeg alene, men det gikk fint. Hadde bestilt billetter til museet i Vatikanet på forhånd, og gikk forbi ca 1 km med kø! Bestilte også billetter på nett til Colosseum og Forum romanum. Pantheon er gratis. Da jeg var der reiste jeg med metro (dessverre bare 2 linjer der) og med buss. Var en tur i området Trastevere, kan anbefales Jeg spiste alene på restauranter, men valgte da å sitte ute ved fortauet, og ikke spise ute så veldig sent på kvelden. Det er litt uvant i starten, men når man sitter ute har man en del å se på. Dessuten er det mye mer vanlig å sitte alene på restaurant når man kommer lenger sør i Europa.
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #3 Skrevet 3. september 2016 3 timer siden, Aviale skrev: Jeg reiste alene til Paris og rundt om i Italia for et par år siden, det var min første utenlandstur alene. Det gikk fint! I Roma bodde jeg på et hostell, så en jente spurte om vi skulle henge sammen den ene dagen. Resten av tida var jeg alene, men det gikk fint. Hadde bestilt billetter til museet i Vatikanet på forhånd, og gikk forbi ca 1 km med kø! Bestilte også billetter på nett til Colosseum og Forum romanum. Pantheon er gratis. Da jeg var der reiste jeg med metro (dessverre bare 2 linjer der) og med buss. Var en tur i området Trastevere, kan anbefales Jeg spiste alene på restauranter, men valgte da å sitte ute ved fortauet, og ikke spise ute så veldig sent på kvelden. Det er litt uvant i starten, men når man sitter ute har man en del å se på. Dessuten er det mye mer vanlig å sitte alene på restaurant når man kommer lenger sør i Europa. Tusen takk for svar Så bra det gikk fint for deg Følte du deg noen gang ensom/alene når du reiste? Det er blant annet dette med å spise alene, og bare generelt være alene som gjør at jeg nøler. Når jeg reiser, så liker jeg å reise med noen. Jeg er litt redd for å føle meg ensom og alene, og at det vil gjøre at jeg ikke koser meg eller finner på ting. Jeg ser jo at du hadde planlagt en del ting på forhånd Det er jo en god ide! Da har man liksom en plan. Anonymkode: 04901...ca6
Safiye Skrevet 3. september 2016 #4 Skrevet 3. september 2016 Første, og foreløpig eneste, aleneturen min gikk til Roma. Det var midt i eksamensperioden, så jeg hadde dessverre bare 24 timer på meg i byen. Jeg hadde vært i byen 3 ganger før den turen, så var veldig kjent med alt fra før. Roma er en fantstisk fin by å utforske alene! Jeg foretrekker å bruke beina fatt fremfor å ta taxi, eller metro. Til nød, er metroen veldig fin å bruke da den er oversiktlig og koster så lite. Jeg foretrekker å bo i sidegatene langs via del corso, eller nær Pantheon og Piazza Navona, nærmere sentrum av byen kommer du da ikke. Det er mange forskjellige spisesteder rundt om, og det å spise alene er virkelig ikke noe problem. Den dagen spiste jeg middag i en av sidegatene nær Pantheon og storkoste meg. Grunnen til at jeg tok en liten tur til Roma var for å være med på en konsert i Parco Della Musica, som er et stykke unna sentrum. Det var ingen taxiplasser der, men det å ringe etter taxi midt om kvelden var ingen problem. Det tok omtrent 3 minutter fra da jeg ringte, til taxien kom. Jeg har vært i Roma 5 ganger, og eneste gangen jeg følte meg utrygg var da jeg og to venninner (festkledde) vandret rundt ghetto-området sør-øst for Termini midt på natta. Vi så x-antall uteliggere og et par mentalt ustabile mennesker som gikk og snakket med oss. Da var jeg virkelig redd. Heldigvis tok det 1 minutt fra da vi valgte å ringe taxi, til den kom. Med andre ord: ha nummer til taxi, og ha noenlunde peiling på hvor du er. Ellers har jeg aldri følt meg utrygg i byen. Roma er nydelig i de rare tidspunktene når ingen andre mennesker er ute, det vis si midt på natten eller grytidlig om morningen. Men jeg må si jeg foretrekker å gå rundt og ta bilder kl.6-8, for da er det omtrent ingen ute.
Aviale Skrevet 4. september 2016 #5 Skrevet 4. september 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar Så bra det gikk fint for deg Følte du deg noen gang ensom/alene når du reiste? Det er blant annet dette med å spise alene, og bare generelt være alene som gjør at jeg nøler. Når jeg reiser, så liker jeg å reise med noen. Jeg er litt redd for å føle meg ensom og alene, og at det vil gjøre at jeg ikke koser meg eller finner på ting. Jeg ser jo at du hadde planlagt en del ting på forhånd Det er jo en god ide! Da har man liksom en plan. Anonymkode: 04901...ca6 Jeg trives i mitt eget selskap, så jeg har egentlig ingen problemer med å være alene. Men det er jo såklart mye hyggeligere å spise sammen med noen. En annen ting jeg savnet var å dele minnene med noen etterpå, for man har liksom ingen å snakke med om turen utenom å fortelle hvordan man hadde det. Når man reiser sammen med noen, kan det også være helt tilfeldige situasjoner som blir morsomme fordi man er sammen, og som gjør reisen spesiell - det får man jo ikke på samme måte når man reiser alene. Men jeg elsker friheten det gir, og at jeg kan planlegge dagen hvordan JEG vil ha den. Jeg elsker å planlegge også da, og synes det å planlegge/glede seg er en viktig del av reiseopplevelsen. Hvis du er ung, er det veldig vanlig å bo på hosteller. Jeg valgte å booke rom som bare var for kvinner, da følte jeg meg litt tryggere siden det var første gangen jeg bodde på hostell. Man kan fort komme i prat med noen, og det er overraskende mange som reiser alene. Da er det bare å høre hva de skal neste dag e.l., og spørre om de vil utforske byen sammen med deg Jeg opplevde å bli spurt selv 2 ganger, og synes det var litt enklere enn å spørre selv, hehe... En annen mulighet er å melde seg inn i couchsurfing - ikke nødvendigvis for å overnatte, men for å møte folk. På nettsiden lager du en profil (lurt å lage den ganske utfyllende) og så kan du søke på stedet du skal til og finne overnatting, forum (hvor du kan spørre om noen vil henge med deg eller se etter noen som ønsker selskap) eller arrangementer for CS-ere. Vær bare obs på å sjekke profilen etter referanser fra andre før du møter dem. Jeg møtte 2 CS-ere på min tur, den ene ga meg en uforglemmelig kveldstur rundt i Paris.
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #6 Skrevet 4. september 2016 Den 03.09.2016 at 21.10, Pavilion skrev: Første, og foreløpig eneste, aleneturen min gikk til Roma. Det var midt i eksamensperioden, så jeg hadde dessverre bare 24 timer på meg i byen. Jeg hadde vært i byen 3 ganger før den turen, så var veldig kjent med alt fra før. Roma er en fantstisk fin by å utforske alene! Jeg foretrekker å bruke beina fatt fremfor å ta taxi, eller metro. Til nød, er metroen veldig fin å bruke da den er oversiktlig og koster så lite. Jeg foretrekker å bo i sidegatene langs via del corso, eller nær Pantheon og Piazza Navona, nærmere sentrum av byen kommer du da ikke. Det er mange forskjellige spisesteder rundt om, og det å spise alene er virkelig ikke noe problem. Den dagen spiste jeg middag i en av sidegatene nær Pantheon og storkoste meg. Grunnen til at jeg tok en liten tur til Roma var for å være med på en konsert i Parco Della Musica, som er et stykke unna sentrum. Det var ingen taxiplasser der, men det å ringe etter taxi midt om kvelden var ingen problem. Det tok omtrent 3 minutter fra da jeg ringte, til taxien kom. Jeg har vært i Roma 5 ganger, og eneste gangen jeg følte meg utrygg var da jeg og to venninner (festkledde) vandret rundt ghetto-området sør-øst for Termini midt på natta. Vi så x-antall uteliggere og et par mentalt ustabile mennesker som gikk og snakket med oss. Da var jeg virkelig redd. Heldigvis tok det 1 minutt fra da vi valgte å ringe taxi, til den kom. Med andre ord: ha nummer til taxi, og ha noenlunde peiling på hvor du er. Ellers har jeg aldri følt meg utrygg i byen. Roma er nydelig i de rare tidspunktene når ingen andre mennesker er ute, det vis si midt på natten eller grytidlig om morningen. Men jeg må si jeg foretrekker å gå rundt og ta bilder kl.6-8, for da er det omtrent ingen ute. Tusen takk for svar og alt du delte om dine turer til Roma Jeg lurer liksom litt på hva jeg skal ta meg til på kveldstid også, om jeg velger å dra? Dette med å gå ute på kveldstid alene skremmer meg jo litt. Har jo ikke lyst å bli sittende på et hotellrom hele kvelden heller, man vil jo oppleve byen om man først drar dit. Anonymkode: 04901...ca6
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #7 Skrevet 4. september 2016 7 timer siden, Aviale skrev: Jeg trives i mitt eget selskap, så jeg har egentlig ingen problemer med å være alene. Men det er jo såklart mye hyggeligere å spise sammen med noen. En annen ting jeg savnet var å dele minnene med noen etterpå, for man har liksom ingen å snakke med om turen utenom å fortelle hvordan man hadde det. Når man reiser sammen med noen, kan det også være helt tilfeldige situasjoner som blir morsomme fordi man er sammen, og som gjør reisen spesiell - det får man jo ikke på samme måte når man reiser alene. Men jeg elsker friheten det gir, og at jeg kan planlegge dagen hvordan JEG vil ha den. Jeg elsker å planlegge også da, og synes det å planlegge/glede seg er en viktig del av reiseopplevelsen. Hvis du er ung, er det veldig vanlig å bo på hosteller. Jeg valgte å booke rom som bare var for kvinner, da følte jeg meg litt tryggere siden det var første gangen jeg bodde på hostell. Man kan fort komme i prat med noen, og det er overraskende mange som reiser alene. Da er det bare å høre hva de skal neste dag e.l., og spørre om de vil utforske byen sammen med deg Jeg opplevde å bli spurt selv 2 ganger, og synes det var litt enklere enn å spørre selv, hehe... En annen mulighet er å melde seg inn i couchsurfing - ikke nødvendigvis for å overnatte, men for å møte folk. På nettsiden lager du en profil (lurt å lage den ganske utfyllende) og så kan du søke på stedet du skal til og finne overnatting, forum (hvor du kan spørre om noen vil henge med deg eller se etter noen som ønsker selskap) eller arrangementer for CS-ere. Vær bare obs på å sjekke profilen etter referanser fra andre før du møter dem. Jeg møtte 2 CS-ere på min tur, den ene ga meg en uforglemmelig kveldstur rundt i Paris. Tusen takk for svar Jeg ser jo at man lettere kan komme i kontakt med unge om man bor f eks på hostell. Men, jeg ønsker nok noe mer comfort enn det. Couchsurfing har jeg så vidt hørt om, men aldri prøvd. Vet ikke om dette er et konsept som passer for meg. Må tenke på det i så fall Jeg ser absolutt den med at å reise alene gir en viss frihet, og kun tenke på seg selv gjøre det man vil når man vil. Er enig i at det er en fordel Utfordringen med meg tror jeg er at jeg er en person som liker å reise med andre. Jeg liker å dele opplevelser med andre. Jeg har en tendens til fort å føle meg alene, så innbiller jeg meg at folk dømmer meg fordi jeg er alene og da mister jeg lysten til å finne på ting. Hvordan opplevde du det å være alene på kveldstid? Anonymkode: 04901...ca6
Safiye Skrevet 4. september 2016 #8 Skrevet 4. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Tusen takk for svar og alt du delte om dine turer til Roma Jeg lurer liksom litt på hva jeg skal ta meg til på kveldstid også, om jeg velger å dra? Dette med å gå ute på kveldstid alene skremmer meg jo litt. Har jo ikke lyst å bli sittende på et hotellrom hele kvelden heller, man vil jo oppleve byen om man først drar dit. Anonymkode: 04901...ca6 Som sagt; hold deg i sentrum, da vil du nesten alltid føle deg trygt. Sentrum menes området rundt Pantheon/Piazza Navona, og langs via del corso
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #9 Skrevet 4. september 2016 37 minutter siden, Pavilion skrev: Som sagt; hold deg i sentrum, da vil du nesten alltid føle deg trygt. Sentrum menes området rundt Pantheon/Piazza Navona, og langs via del corso Tusen takk for råd Anonymkode: 04901...ca6
Aviale Skrevet 6. september 2016 #10 Skrevet 6. september 2016 Den 4.9.2016 at 22.22, AnonymBruker skrev: (...) Hvordan opplevde du det å være alene på kveldstid? Anonymkode: 04901...ca6 Husker ikke så godt hva jeg gjorde, men jeg tror jeg for det meste var så sliten at jeg slappet av på hostellet. Det går sikkert fint å gå ut om kvelden alene mtp sikkerhet, men det kan nok være litt vanskelig å gjøre det alene om du liker best å være med noen (og det hadde jeg også syns om kvelden, da er det mer vanlig at folk er sammen med noen). Hva med å melde seg på en gruppetur til Roma? Det kan nok være en del program og guiding med i pakken, og det koster mer, men da møter du i alle fall folk du kan være sammen med
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #11 Skrevet 6. september 2016 8 timer siden, Aviale skrev: Husker ikke så godt hva jeg gjorde, men jeg tror jeg for det meste var så sliten at jeg slappet av på hostellet. Det går sikkert fint å gå ut om kvelden alene mtp sikkerhet, men det kan nok være litt vanskelig å gjøre det alene om du liker best å være med noen (og det hadde jeg også syns om kvelden, da er det mer vanlig at folk er sammen med noen). Hva med å melde seg på en gruppetur til Roma? Det kan nok være en del program og guiding med i pakken, og det koster mer, men da møter du i alle fall folk du kan være sammen med Jeg er nok en slik person, ja, som liker å ha noen å finne på ting med. Både på kvelds- og dagtid. Det er derfor jeg er litt nølende i forhold til å reise helt alene. Men, å søke på en tematur til Roma er jo ikke en dum tanke. Det har jeg ikke tenkt på selv faktisk. Kan sjekke det ut Takk for tips! Anonymkode: 04901...ca6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå