Gå til innhold

Tips til sunnest mulig handleliste - dame 30 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva skulle din ukehandel bestå av om du skulle spise sunnest mulig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg tenker at det er feil spørsmål, ut fra misoppfatninger - som ikke er din skyld. Media er en pådriver for svart/hvit tankegang, forkludring av virkeligheten og sug etter lettvinte løsninger. De som har gitt deg denne ideen, burde kunne ha gitt deg en slik liste. Men de finnes ikke, fordi ideen er absurd. Derfor er mitt svar ganske banalt og sannsynligvis helt på tvers av hva du så for deg:

Sunnest mulig er en umulig konstruksjon. Ernæring er ikke noen eksakt vitenskap, og hva som er ideelt inntak av næringsstoffer er i beste fall noe til og med ekspertene er sterkt uenig om. Det er ikke så komplisert - men temmelig komplekst. Ernæring handler om å få i seg alt det man trenger og samtidig ikke for mye av noe. Mer enn man trenger er dermed ikke en fordel, det kan lett medføre helseproblemer. Et godt kosthold kan oppnås på en uendelighet av måter. Det meste kan spises i moderate mengder. Det beste er å spise det man liker på en måte som ikke skader en. Tanker og holdninger rundt mat og spising er minst like viktig som selve maten.

Hva man kjøper, vil da komme an på hva man har tenkt å spise, om du lager mye av maten din selv, om du er enslig, eller ofte spiser ute, osv. Hvor ofte man skal handle, vil være så ofte som er praktisk for den enkelte.

Endret av Pringle
  • Liker 2
Skrevet

Masse grønsaker av ulike slag og salat

Kyllingfilet, fet fisk, hvit fisk og en biff til fredag

Poteter, fullkornspasta, naturris og bulgur

Melk og diverse yoghurt, kanskje med granola eller musli uten sukker.

En banan pr. dag som "på farten hjem etter jobb"-mat.

Grovt brød eller ingr. til å bake, knekkebrød.

Magert kjøttpålegg, mager ost, makrell i tomat eller andre fete fiskepålegg.

Usaltede nøtter.

God frukt til kveldskos.

Magert hvis du skal ned i vekt, litt mer fett hvis du ikke trenger det.

Tror det blir litt av alt?

Anonymkode: d7a76...861

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Masse grønsaker av ulike slag og salat

Kyllingfilet, fet fisk, hvit fisk og en biff til fredag

Poteter, fullkornspasta, naturris og bulgur

Melk og diverse yoghurt, kanskje med granola eller musli uten sukker.

En banan pr. dag som "på farten hjem etter jobb"-mat.

Grovt brød eller ingr. til å bake, knekkebrød.

Magert kjøttpålegg, mager ost, makrell i tomat eller andre fete fiskepålegg.

Usaltede nøtter.

God frukt til kveldskos.

Magert hvis du skal ned i vekt, litt mer fett hvis du ikke trenger det.

Tror det blir litt av alt?

Glemte egg! 😃

Skrevet

Rent kjøtt, fisk, skalldyr, smør og egg.

Kyllingfilet, kyllingvinger, kyllinglår, koteletter, ribbe, bacon (tørrsaltet), svinesteik, svinekam, kjøttdeig, karbonadedeig, entrecôte, ytrefilet, indrefilet, mørbrad, oksesteik, elgsteik, reinsteik, villaks, torsk, sei, hval, ørret, makrell, reker, krabbe, hummer, kreps, blåskjell og så videre.

Ideelt sett. Jeg prøver å holde meg til dette (og litt ost og kremfløte til finere anledninger).

Anonymkode: c3bd8...54e

• Liker 1
Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Rent kjøtt, fisk, skalldyr, smør og egg.

Kyllingfilet, kyllingvinger, kyllinglår, koteletter, ribbe, bacon (tørrsaltet), svinesteik, svinekam, kjøttdeig, karbonadedeig, entrecôte, ytrefilet, indrefilet, mørbrad, oksesteik, elgsteik, reinsteik, villaks, torsk, sei, hval, ørret, makrell, reker, krabbe, hummer, kreps, blåskjell og så videre.

Ideelt sett. Jeg prøver å holde meg til dette (og litt ost og kremfløte til finere anledninger).

Anonymkode: c3bd8...54e

Ingen frukt eller grønnsaker? :klo: 

Skrevet

Litt av ditten og litt av datten. Så lenge jeg holder meg unne halv- og helfabrikata tror jeg at det meste er sunt i moderate mengder. Eneste unntak er vel sjokolade, det gidder jeg ikke lage selv. Ellers er det sjelden jeg spiser noe jeg ikke har laget selv.

Anonymkode: a9325...794

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...