Gå til innhold

Bytte av leilighet. Ulovlig forskudsleie med mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! 

For snart 3 år siden flyttet jeg til en ny by. Leide en leilighet. Jeg betalte 3 mnd forskuddsleie , som jeg i etterkant har funnet ut ikke er lov? Dette  gikk dermed inn på en vanlig konto hos utleier, og ikke på en depositumskonto. Utleier forsikret meg om at dette fikk jeg tilbake når jeg flyttet.

Jeg flyttet inn i midten av oktober. Så betalte i tillegg halv husleie for oktober pluss hel husleie for november da jeg flyttet inn. Altså forskuddsvis. Slik at når november kom skulle jeg betale for desember osv.

I april i år sa jeg fra at jeg skulle flytte. Oppsigelsestiden på 3 mnd ble da mai , juni og juli? 

Av diverse grunner ønsket jeg å flytte så fort som  mulig. Jeg betalte siste husleien i april -altså da for mai. Og spurte utleier om han kunne ta 2 mnd av den forskuddsleien han hadde tatt for juni og juli. Dette var greit sa han. 

Jeg mener dermed at jeg skal ha tilbake 1 mnd av denne forskudsleien. Han mener jeg ikke skal ha det. Han virker ikke interessert i å høre mer, kan jeg gjøre noe? 

Jeg vet jeg har vært dum som gikk med på noe slikt i utgangspunktet, regner egentlig pengene som tapt. Men om jeg kan gjøre noe, er jeg interessert. 

Anonymkode: be6f7...4a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forsikret meg muntlig. Så det står ikke noe om det i kontrakten. 

Skrevet

Pengene er ikke tapt som i at huseier har et rettskrav på beløpet du satt inn på hans konto. De er i praksis tapt hvis han er insovlent og ikke har betalingsevne.

Fyll ut dette skjemaet og send til utleier.

http://www.forbrukerradet.no/klagebrev/bokmal/bolig/leie-bolig/leietakers-krav-om-tilbakebetaling-av-ulovlig-depositum/

Ulovlig depositum kan tilbakekreves som et ordinært pengekrav. Og kan tvingsinnkreves etter ordinær tvangsprossess.

Regn ut hvor mye du har betalt til utleier ttalt, inkluder "depositum" for perioden du har bodd der.

Etter hva jeg kan se har du bodd er i 9 1/2 måned. Hvis leien for eksempel er 5000 kr, ganger du det beløpet med 9,5. otalt skal hele forholdet ditt til uteleieren ha kostet deg 47.500kr. Trekk dette fra totabeløpet du kom fram til at du hadde betalt. Resten skal du ha igjen.

Anonymkode: fbefc...003

Skrevet

Takk for svar ! Jeg har bodd der 2 år og 9,5 mnd. Og ut fra slik jeg forstår det, er det 7000 utleier "skylder" meg. 7000 er en mndleie. For meg er det litt penger :dry:

Skrevet

Jeg kan ikke forstå hva du mener. Om du flytter inn 15. Eller 1. I en måned så kan utleier kreve deg for en hel månedsleie. Noe jeg oppfatter på innlegget ditt at han gjør. 

Anonymkode: 074f6...fbf

Skrevet

Da må du være rask. I og med at dette er ordinært pengekrav, er utgangspunktet at de foreldes etter tre år fra det tidspunktet det kunne vært tilbakekrevd (altså dagen du betalte inn).

Hvis utleier drøyer med tilbakebetaling, må du ta "rettslige"-skritt. Vent ikke for lenge med å få et tvangsgrunnlag fra enten husleietvistutvalget eller forliksrådet.

Anonymkode: fbefc...003

Skrevet

Du har ingen bekreftelse på at utleier lot deg slippe med to mnd oppsigelsestid (han kan ha blingset og vært sikker på at du mente hele oppsigelsestiden). Så her har du ingen sak. 

Anonymkode: 36b43...4a6

Gjest UhuruPeak
Skrevet

TS kan kreve hele beløpet tilbakebetalt. 

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du har ingen bekreftelse på at utleier lot deg slippe med to mnd oppsigelsestid (han kan ha blingset og vært sikker på at du mente hele oppsigelsestiden). Så her har du ingen sak. 

TS kan fortsatt kreve hele beløpet tilbakebetalt. Det utleier kan gjøre da er å kreve to måneder husleie av TS. Hvis du leser så ser du at utleier ikke lar TS slippe med to måneder. TS har betalt for mai og utleier trekker juni og juli fra depositumet/forskuddet. Det dekker hele oppsigelsestiden. 

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har 3 mnd oppsigelsestid? mai,juni og juli! Jeg sa fra i april at jeg skulle flytte. Dermed mai , juni og juli? Eller teller det fra da jeg flyttet? Som var i juni? 

Mai betalte jeg for som vanlig husleie som jeg gjorde hver mnd. Og de 2 andre mnd skulle han ta forskuddsleien jeg ga. 

Er 3 mnd forskudsleie lov å ta i utgangspunktet?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...