AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Jeg har en veldig nervøs katt og den går omtrent aldri på kattedoen. Resultatet er at jeg stadig vekk må slippe den ut for at den skal få gå på do. Jeg har kattedoen plassert langt fra der den får mat, og uansett hvilken kattesand jeg bruker så nekter den å bruke kattedoen. Den holder seg også i mange timer når jeg ikke er hjemme, og dermed møter jeg en desperat katt som vil ut med engang jeg kommer hjem. Er det noen som har noen råd til meg? Anonymkode: 0c928...c86
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Har du tatt av lokk og dør? Nervøse katter trenger en "fluktmulighet". Doen står på et rom der det ikke er plutselige lyder, som et vaskerom eller nær en vei? Anonymkode: 2c1ab...ae9
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 Katteluke i døra så kan katten få lov til å gå ut på do når den vil? Det er ikke alle katter som liner kattedo å da hjelper det ikke å presse dem. Anonymkode: 38ee6...35b 1
Tvist Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Jeg har også en katt som ikke vil gå på do inne - hun liker det bare ikke. Og så har jeg en nervøs katt som bare vil gå på do inne, hun synes det er skummelt ute. Katteluke er genialt, da styrer katten det selv. 1
illywhack Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 Katter er forskjellige, men som regel er det det at de ikke liker noe som gjør at de ikke bruker kattedoen. Her er noen triks: Prøv å bytte kattesand. Vår katt er kresen på det, og ilker best den fra felleskjøpet. Prøv deg fram. Dersom du ikke har kattedo med luke og lokk, gå til innkjøp av dette. Kjøp den største du finner (vår er beregnet for Main Coon størrelse), da ingen liker å ha det trangt når de må på do. Dersom du ser at katten din går på do i hagen, plukk opp bæsjen og legg den i kattekassa (jada, vet det høres litt ekkelt ut, men da sitter kattens lukt i sanden etterpå). Gi ros og snop når den faktisk bruker kassa. Da vet den at det er en bra ting.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Jeg har en åpen kattedo, altså ikke tak på, og kattedoen står i stuen hvor det stort sett alltid er rolig. Jeg bor i en lavblokk så katteluke går dessverre ikke, men skal prøve kattesanden fra felleskjøpet :-) . Katten er generelt veldig nervøs og har alltid vært det, den er redd for mennesker ( men ikke meg) og skvetter ved den minste uventede lyd, hvis katter kan være hypersensitive så hadde min katt vært en klar kandidat . Takk for alle svar! Anonymkode: 0c928...c86
Minya Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Prøv overbygd kattedo. Selv om kattedoen står på et sted du anser som rolig, bortgjemt og trygt, betyr ikke det at katten din synes at det er det.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har en åpen kattedo, altså ikke tak på, og kattedoen står i stuen hvor det stort sett alltid er rolig. Jeg bor i en lavblokk så katteluke går dessverre ikke, men skal prøve kattesanden fra felleskjøpet :-) . Katten er generelt veldig nervøs og har alltid vært det, den er redd for mennesker ( men ikke meg) og skvetter ved den minste uventede lyd, hvis katter kan være hypersensitive så hadde min katt vært en klar kandidat . Takk for alle svar! Anonymkode: 0c928...c86 Som flere nevner prøv do med med tak Anonymkode: a1468...a29
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Ok, da blir det et stort kattedo med tak :-) . Men hvordan skal jeg få den til å gå inn der, skal jeg holde meg borte i ca 12 timer slik at den MÅ gå på do inne? Et lite eks, nå er det vel ca 1.5 mnd siden den brukte kattedoen sist, den holder seg gjennom en hel arbeidsdag og løper ut med engang jeg kommer hjem eller så går den ut samtidig som jeg går ut om morgenen. Det virker rett og slett som den har angst for å gå på do inne, eller kanskje jeg menneskeliggjør den for mye ved å kalle det angst? Anonymkode: 0c928...c86
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Ok, da blir det et stort kattedo med tak :-) . Men hvordan skal jeg få den til å gå inn der, skal jeg holde meg borte i ca 12 timer slik at den MÅ gå på do inne? Et lite eks, nå er det vel ca 1.5 mnd siden den brukte kattedoen sist, den holder seg gjennom en hel arbeidsdag og løper ut med engang jeg kommer hjem eller så går den ut samtidig som jeg går ut om morgenen. Det virker rett og slett som den har angst for å gå på do inne, eller kanskje jeg menneskeliggjør den for mye ved å kalle det angst? Anonymkode: 0c928...c86 Du kan begynne med å ta av døra/luka som katten må inn og ut av og så løfte katten inn der gang på gang for å vise at det er man skal gå på do.Stå opp tidliger noen dager så du har ekstra god tid til å bruke på dette før du må ut av døra om morningen. Anonymkode: a1468...a29
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #11 Skrevet 3. september 2016 56 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du kan begynne med å ta av døra/luka som katten må inn og ut av og så løfte katten inn der gang på gang for å vise at det er man skal gå på do.Stå opp tidliger noen dager så du har ekstra god tid til å bruke på dette før du må ut av døra om morningen. Anonymkode: a1468...a29 Takk for svar. Skal gjøre akkurat det du har foreslått :-) . Anonymkode: 0c928...c86
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 Den 02/09/2016 at 12.25, illywhack skrev: Dersom du ser at katten din går på do i hagen, plukk opp bæsjen og legg den i kattekassa (jada, vet det høres litt ekkelt ut, men da sitter kattens lukt i sanden etterpå). Dette er et godt råd, da kobler pus kassen med å gå på do. Kanskje vil hun også forsøke å grave for å dekke over bæsjen, og da er det gjort. Anonymkode: 02a65...3e7
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 23 timer siden, AnonymBruker skrev: Du kan begynne med å ta av døra/luka som katten må inn og ut av og så løfte katten inn der gang på gang for å vise at det er man skal gå på do.Stå opp tidliger noen dager så du har ekstra god tid til å bruke på dette før du må ut av døra om morningen. Anonymkode: a1468...a29 Noen synes den luka er kjempeskummel, så det er et godt tips å ta den av, særlig i dette tilfellet der katten er nervøs Det å grave litt i sanda kan også virke som en trigger på en del katter. Her er det noen som bare MÅ på do så fort jeg er der for å ta sandkassene... Anonymkode: 9862c...74f
Akay Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 Motsatt hos oss... Ene katten står omtrent med bena i kryss for å slippe inn når hun er ute for å gå på do 😂😂
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå