Gå til innhold

Hvordan kan jeg få katten til å slutte å gå på bordet?

Alice89777

Anbefalte innlegg

Vi har en nesten 6 mnd gammel katt i huset. Han har den dårlige vane av å gå på bordet og kjøkkenbenken. Vi prøver å få han til å slutte ved å jage han vekk, men det nytter ikke. Han vet han ikke har lov, men bryr seg ikke om dette. Kjæresten tok han i å prøve å hoppe opp på benken, da ble katten litt nølende, satt ved kanten en ganske god stund og så kjæresten rett inn i øynene, så hoppet han opp. Det virker som trass til tider. Hva kan man gjøre for at dette skal gi seg. Er ikke så gøy å ha en katt som akkurat har vært på do, traskenes rundt på kjøkkenbenken. Vi passer på å ikke ha noe mat stående på benken, men han hopper opp likevel. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StripeyPanda

Sølvpapir på benken, sprute vann på han (harmløs metode, de lærer fort også..), sette krydder litt her og der sånn at det lukter og han hopper ned igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ung katt, han tester ut grenser. Kjeft og sett ham ned på gulvet hver gang han gjør det, så lærer han nok å ikke gjøre det mens dere er tilstede. Hva han gjør når dere ikke er der er en annen sak.... 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For vår del fungerte aluminiumsfolie bra. La det på kjøkkenbenken, og når han hoppet opp fikk han seg et sjokk. Etter en tid turte han ikke hoppe opp, da han fryktet folien. Legger litt der av og til nå også, i tilfelle det sklir ut :P

Regner med det fungerer greit på bord også. Ellers gjelder det jo bare å være konsekvent, si nei og ta ham ned derfra hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katter er utspekulerte og smarte dyr. De lærer nok kjapt å ikke gå på bordet når du er TILSTEDE. De driter imidlertid en lang marsj i forbudet så lenge du ikke er der og kan irettesette dem og ta dem ned igjen. De er ikke som hunder og bryr seg ikke om regler. Konsekvensene av reglene er å bli løftet ned, men de skjønner jo at det skjer kun når du er der og kan etterleve reglene. Derfor gjør de som de vil når du ikke er hjemme. Samme med dette med vannspruting. Katten ser utmerket godt hvem som utførte vannsprutingen, og tar det til seg. Den vet at det ikke blir noen vannspruting når du ikke er tilstede. Da er det fritt frem.

Katter må få føle konsekvenser som de ikke kan koble til et menneske. Slik at de ikke ser at straffen eller konsekvensen kommer fra dem. Eksempel på dette er f.eks. en katt som har for uvane å klatre i en bokhylle hjemme. Dette gjør den ofte, helt til en dag den er alene hjemme. Da velter plutselig bokhyllen med katten i, og går i gulvet med et brak. Katten blir vettskremt og tar lærdom av dette for resten av livet. Den klatrer aldri mer i bokhyllen. Konsekvensen eller "straffen" kom uten at noen mennesker var tilstede og utførte den. Dermed lærer katten av hendelsen.

Cluet er derfor altså en form for konsekvens eller straff som katten ikke kan koble til eieren sin eller et menneske. En selvutførende straff når man ikke er hjemme, altså.

Jeg har selv hatt katt. Jeg var veldig glad i potteplanter og på den tiden hadde jeg potteplanter overalt i huset. En stod på kjøkkenbenken, og et par store stod i krukker på gulvet. Katten fikk en lei uvane med å klatre opp og grave jord ut av disse pottene. Hver dag når jeg kom hjem fra jobben, så lå det jord utover gulvet rundt en eller flere av disse krukkene. Så jeg pønsket ut en straff som kunne finne sted uten at jeg var tilstede; pepper. Jeg gikk og kjøpte flere poser med kvernet pepper. Dette strødde jeg oppå pottejorden i de to store krukkene på gulvet, og på benken rundt den mindre potteplanten som sto på kjøkkenbenken...

Første dagen var det potespor i pepperet. Siden? Aldri mer. Den katten rørte ikke en potteplante  noensinne etter dette :)

Jeg fortsatte med pepperet et par uker etter at jeg fant potesporene der, men det var aldri mere potespor, så katten holdt seg tydeligvis langt unna etter første erfaring med pepperet! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...