AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #1 Skrevet 2. september 2016 Hei, Jeg har bydd på en bolig, men nå angrer jeg. Jeg satte akseptfrist 12:00 for budet. Fikk svar 12:01 at budet var akseptert, det samme står i budprotokollen. Er dette god nok grunn til å komme seg unna kjøpet? En frist er jo faktisk en frist.. Selv om det bare er for å komme unna hele handelen som jeg angrer på. Anonymkode: a575d...693 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #2 Skrevet 2. september 2016 Dersom et tilbud først aksepteres etter at fristen er gått ut, er det egentlig å anse som et nytt tilbud. Når det i dette tilfellet er snakk om kun ett minutt, er jeg imidlertid ikke sikker på hvor sterk sak du har - er du sikker på at din klokke viser riktig tid? Anonymkode: dd4b7...00b
strawberry Skrevet 2. september 2016 #3 Skrevet 2. september 2016 At du fikk beskjed 12:01, betyr ikke at det er i akkurat det minuttet selgere godtok budet, det tqr jo litt tid for megler å ringe frem og tilbake. Så tror nok ikke du slipper unna. 8
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #4 Skrevet 2. september 2016 Ja, godtakelsen kom etter fristen, og det står det også i journalen. Hvordan er det å anse som et nytt bud om man godtar noe etter fristen? Jeg vil si det ikke er så viktig når selger godtar, men når kommunikasjonen kommer frem. Hvis ikke kan selger godta, og megler ringe kjøper over helga og fortelle at han fikk tilslag. Skjønner at jeg virker som en håpløs budgiver, men nå har jeg kommet ut for en megler som er vanskelig, og jeg har lite lyst å gjennomføre denne handelen med en så vanskelig type. Anonymkode: a575d...693
prt90 Skrevet 2. september 2016 #5 Skrevet 2. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Jeg har bydd på en bolig, men nå angrer jeg. Jeg satte akseptfrist 12:00 for budet. Fikk svar 12:01 at budet var akseptert, det samme står i budprotokollen. Er dette god nok grunn til å komme seg unna kjøpet? En frist er jo faktisk en frist.. Selv om det bare er for å komme unna hele handelen som jeg angrer på. Anonymkode: a575d...693 Å prøve å slippe unna et bud på en slik teknikalitet ville jeg vært ganske forsiktig med. Pass ihvertfall på at du ikke setter deg i en situasjon der du ender opp med å måtte betale både for ny budrunde og eventuelt mellomlegg om boligen blir solgt for en lavere pris enn det du var villig til å gi. Hvorfor angrer du forresten? 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Der er ikke angrefrist på boligkjøp. Det bør du være klar over når du legger inn bud. Skulle du kommet noen vei her, så måtte du ha gitt megler beskjed når gan ringte deg for å meddele at selger har godtatt budet. Skal du begynne å krangle på dette, så bruk advokat. Men vær obs på at dette kan komme til å koste deg dyrt. Anonymkode: dcd9b...334 6
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Det tar tid å registrere et bud. det betyr ikke at det ikke er gyldig. Anonymkode: 701ed...91c 2
Gjest Mysticgirl Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 Hvorfor angrer du ? Et bud er bindene og det tar tid som de andre sier å registrere det. Du risikerer og måtte betale for ny visning og mellomlegget om ikke selger oppnår samme pris du la inn.
Cathj Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Vi angret også på budet vi vant leiligheten vår med. I ettertid fant vi ut at vi egentlig ikke angret, men hadde problemer med å akseptere hvor mye penger vi hadde brukt på noe. Nå skal ikke jeg si at det er det som er tilfellet ditt, for det vet jeg ingenting om, men å by på en leilighet for så å angre på det kan tyde på at det er litt lite gjennomtenkt. Ikke veldig lurt når det ofte er flere millioner kroner involvert. Jeg fant forøvrig dette. Der svarer advokaten at fordi megler er brukt, og megler regnes som begge partene (altså kjøper og selger), så gjelder aksepten fra da megler mottok den, selv om det har tatt lenger tid å få sendt deg en beskjed. Megler burde dog ha oppdatert budloggen så fort budet ble akseptert. Det skal sies at dette er fra 2014, og at situasjonene deres er forskjellige. Når la du inn budet? Var det i kort tid før kl. 12? De gangene jeg har vært i budrunde, har megler krevd en halvtimes akseptfrist på alle bud, men dette skal du uansett ha blitt informert om. 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Hvis budloggen viser at aksepten kom inn 12:01, er aksepten kommet for sent. Eiendomsmeglere vet at budloggen skal innholde tidspunkt og tilbud for aksept. Ikke når han tilfelidgivis får tid til å oppdatere loggen (dette har ingen rettslig betydning). Så når det står 12:01 i budloggen, er dette tidspunktet for når aksepten var kommet frem. Altså for sent. Du er derfor ikke bundet av akspeten, fordi tilbudet var utløpt så det var ikke lenger noe for selger å askeptere. Ett minutt, én deg, én uke eller ett år spiller ingen rolle. Anonymkode: 9822e...0ad 2
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Hei og takk for svar Jeg angrer ikke på boligkjøpet, men synes megler har behandlet meg litt dårlig i etterkant av kjøpet. Gleder meg faktisk til å flytte inn i leiligheten, men om megler fortsetter å være vanskelig, lurer jeg på hva jeg har å slå i bordet. Synes jo det er litt usselt å lage sånt styr over ett minutt, men om det har litt juridisk tyngde bak seg, og kan gjøre denne megleren litt mer medgjørlig, så er det mulig at det er noe jeg bruker for å trykke på litt. Anonymkode: a575d...693
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Hvirfor er megler vanskelig? Hva er det h*n gjør? Anonymkode: e02f1...754
Gjest Mysticgirl Skrevet 3. september 2016 #13 Skrevet 3. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svar Jeg angrer ikke på boligkjøpet, men synes megler har behandlet meg litt dårlig i etterkant av kjøpet. Gleder meg faktisk til å flytte inn i leiligheten, men om megler fortsetter å være vanskelig, lurer jeg på hva jeg har å slå i bordet. Synes jo det er litt usselt å lage sånt styr over ett minutt, men om det har litt juridisk tyngde bak seg, og kan gjøre denne megleren litt mer medgjørlig, så er det mulig at det er noe jeg bruker for å trykke på litt. Anonymkode: a575d...693 Megler burde jo gjøre alt for at kjøper skal være fornøyd. Dette burde selgeren visst om. Hadde blitt forbannet om min kjøper skulle blitt behandlet dårlig av megleren jeg brukte!
ArtyFarty Skrevet 3. september 2016 #14 Skrevet 3. september 2016 8 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svar Jeg angrer ikke på boligkjøpet, men synes megler har behandlet meg litt dårlig i etterkant av kjøpet. Gleder meg faktisk til å flytte inn i leiligheten, men om megler fortsetter å være vanskelig, lurer jeg på hva jeg har å slå i bordet. Synes jo det er litt usselt å lage sånt styr over ett minutt, men om det har litt juridisk tyngde bak seg, og kan gjøre denne megleren litt mer medgjørlig, så er det mulig at det er noe jeg bruker for å trykke på litt. Anonymkode: a575d...693 Hvis du gleder deg til å flytte inn så gjør det da - du skal jo ikke bo sammen med megler Hvorfor lage masse styr? 4
Cathj Skrevet 3. september 2016 #15 Skrevet 3. september 2016 (endret) 13 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei og takk for svar Jeg angrer ikke på boligkjøpet, men synes megler har behandlet meg litt dårlig i etterkant av kjøpet. Gleder meg faktisk til å flytte inn i leiligheten, men om megler fortsetter å være vanskelig, lurer jeg på hva jeg har å slå i bordet. Synes jo det er litt usselt å lage sånt styr over ett minutt, men om det har litt juridisk tyngde bak seg, og kan gjøre denne megleren litt mer medgjørlig, så er det mulig at det er noe jeg bruker for å trykke på litt. Anonymkode: a575d...693 Leit å høre - vi opplevde akkurat det samme. Jeg ringte megler og gav personen en skikkelig salve. Vi satt med en dårlig følelse i noen måneder etter kjøpet. Nå når vi vel har flyttet inn, er alt glemt, og megler kommer aldri til å kontakte oss igjen (vi kommer ei heller til å bruke meglerhuset vedkommende jobber i). Det har jeg gjort de veldig klar over at jeg ikke ønsker. Du kan jo, som noen skrev over her, gå rettens vei med det ene minuttet, men tenk om du angrer? La det blåse over, få det litt på avstand. Om så er kan du jo sende inn en klage på megler. Først til meglerhuset, og deretter eventuelt til Reklamasjonsnemnda for Eiendomsmeglertjenester. Det hadde nok sikkert vært deilig å potensielt ta en megler som har behandlet deg dårlig, men er det verdt det? Vil det få deg til å føle deg bedre når det fører til merarbeid og kanskje også fører til at du ikke får flytte inn i boligen du vil bo i? Tenk deg godt om, men etter egne erfaringer er det vanskelig å ta en veloverveid avgjørelse før man får boligkjøpet litt på avstand. Maybe this is your chance to be the bigger person Og så kan du jo alltids legge inn en skikkelig ærlig vurdering av megler på www.eiendomsmeglerguiden.no. Endret 3. september 2016 av Cathj 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå