Gjest Kaffegjesten Skrevet 17. november 2004 #21 Del Skrevet 17. november 2004 Litt off-topic, men med adresse til Olga og andre som har samme innstilling - det går jo kjempegreit så lenge det ikke brenner. Og brenner det og du mister alt så er det ofte i avisen """sutre sutre - mistet alt vi og så har vi "glemt" å fornye forsikringen"" og noen strømmer til for å hjelpe. Hjelpe dustehuer spør du meg(men det gjør du nok ikke) som skal spare småtteri i forhold til hva du kan tape. Her i huset er alle (bok)hyller, rom, innhold i skap osv fotografert, brent ned på CD(som er sjekket) og lagt i bankboksen. Den blir oppdatert ca en gang i året. Skjønner ikke at noen kan leve uten å forsikre seg godt. Kan bli dyrt uten forsikring........ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #22 Del Skrevet 17. november 2004 Litt off-topic, men med adresse til Olga og andre som har samme innstilling - det går jo kjempegreit så lenge det ikke brenner. Og brenner det og du mister alt så er det ofte i avisen """sutre sutre - mistet alt vi og så har vi "glemt" å fornye forsikringen"" og noen strømmer til for å hjelpe. Hjelpe dustehuer spør du meg(men det gjør du nok ikke) som skal spare småtteri i forhold til hva du kan tape. Det har jeg også fått med meg. Det er faktisk ikke så lenge siden jeg leste om akkurat det du forteller, en familie som mistet huset og alt de eide og fortalte til VG at de hadde glemt å fornye forsikringen. Jeg synes overhodet ikke synd på slike mennesker, det er deres egen feil. Og så har de attpåtil unger, at voksne mennesker gjør slikt går bare utover dem selv, men når man har barn og ikke har forsikring... ja, det synes jeg er helt utilgivelig. Utrolig at det går an å være så blottet for vett, men folk tror alltid at "slik skjer ikke oss", helt til det gjør det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 17. november 2004 #23 Del Skrevet 17. november 2004 Tror du har fått et veldig feil bilde her. Har du dårlige erfaringer siden du har en slik holdning til selskapene? Når det gjelder spesielt dyre gjenstander som kunst, kamera osv.. Må du kun tegne spesiell forsikring om du skal ta det med UT av hjemmet. Jeg tegnet en kunde i forrige mnd som hadde kunst for 1.5 million. Det gikk helt greit for oss at han tok det på innbo og ikke verdisakforsikring siden dette aldri forlot hjemmet. Tror du kanskje burde revurdere prinsippet ditt der, det kan koste deg dyrt. Og ja, det er en fordel å ta et videokamera og filme rundt i leiligheten og legge dette i bankboks, da blir det enklere både for deg og selskapet ditt og skadeoppgjøret vil gå mye raskere. Jeg har en kalkulator her for utregning av ca. innbo i forhold til antall personer og antall rom i huset/leiligheten. Hvis noen skulle ønske en regning bare post antall rom/personer så skal jeg gi et svar. Ok, takk for opplysningene. Men når jeg ikke har taksert den evt kunsten, og antikvitene, (det koster det også), hvor står jeg da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 17. november 2004 #24 Del Skrevet 17. november 2004 Hva slags sum får du på: to personer to rom 53kvadrat? (Oslo, trehus, med sikkerhetslås og to røykvarslere.) Spennende å se om det er annerledes enn det tilbudet jeg fikk fra mitt forsikringsselskap. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Leola Skrevet 17. november 2004 #25 Del Skrevet 17. november 2004 Jeg har hatt en spesialist hjemme hos meg og taksert all kunsten jeg har i huset. I tillegg har jeg fotografert alt og brent bildene over på CD`er slik at jeg kan dokumentere hvilke bilder jeg har, sølvtøy, serviser, arvede gjenstander av verdi, osv... Det kostet ikke mye å få taksert bildene mine - og jeg har MYE kunst hjemme - tror jeg betalte ett par tusen kroner for arbeidet enda det var veldig tidkrevende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 17. november 2004 #26 Del Skrevet 17. november 2004 Litt off-topic, men med adresse til Olga og andre som har samme innstilling - det går jo kjempegreit så lenge det ikke brenner. Og brenner det og du mister alt så er det ofte i avisen """sutre sutre - mistet alt vi og så har vi "glemt" å fornye forsikringen"" og noen strømmer til for å hjelpe. Hjelpe dustehuer spør du meg(men det gjør du nok ikke) som skal spare småtteri i forhold til hva du kan tape. Her i huset er alle (bok)hyller, rom, innhold i skap osv fotografert, brent ned på CD(som er sjekket) og lagt i bankboksen. Den blir oppdatert ca en gang i året. Skjønner ikke at noen kan leve uten å forsikre seg godt. Kan bli dyrt uten forsikring........ Du gjest, med adresse til olga og andre med samme innstilling, du er ganske frekk nå, men kanksje du er unnskyldt siden du ikke engang vet at man ikke trenger fornye sin forsikring, og at det finnes noe som heter autogiro... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #27 Del Skrevet 17. november 2004 man ikke trenger fornye sin forsikring' date=' og at det finnes noe som heter autogiro...[/quote'] Men har man ikke betalt så gjelder ikke forsikringen lenger. Og det er ikke alle som bruker autogiro, så en som har glemt å betale i flere mnd kan bare skylde seg selv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Blomsterenka Skrevet 17. november 2004 #28 Del Skrevet 17. november 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kaffegjesten Skrevet 17. november 2004 #29 Del Skrevet 17. november 2004 Kjære Olga. Mulig du synes jeg er frekk, men jeg mener fortsatt at de som ikke betaler sin forsikring i tide ikke har noen andre enn seg selv å skylde på. Du får fra alle forsikringselskap i dette landet en regning og betaler du ikke den får du en purring(minst) før forsikringen ikke gjelder lenger. Dessuten er det ikke så dumt å ha litt orden på sin økonomi - også når det gjelder regningsbetaling. Autogiro er en fin ting slik. Har du nettbank kan du f eks legge inn regninger med en gang du får den, til forfall på rette dag. Sikkert mange andre som har egne systemer som fungere for dem. PS et godt sparealternativ er å gå i gjennom sine forsikringer - hva har du behov for/ikke behov for og be om tilbud fra forskjellige selskap. Det tjente jeg mye penger på en gang i tiden, men enda sjekker jeg hva det koster å forsikre det samme i forskjellige selskap. Det kan variere mye.DS Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 17. november 2004 #30 Del Skrevet 17. november 2004 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eir Skrevet 17. november 2004 #31 Del Skrevet 17. november 2004 Du får fra alle forsikringselskap i dette landet en regning og betaler du ikke den får du en purring(minst) før forsikringen ikke gjelder lenger. Det stemmer ikke. Jeg fikk ett brev nesten to måneder etter forfall, med beskjed om at forsikringen min opphørte for 4 uker siden. Men jeg er helt enig i at det var mitt ansvar og min feil, og jeg hade vært svært lite interessert i at feks moren min skulle kunne lese om det i Vg.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Forsikringsrådgiver Skrevet 19. november 2004 #32 Del Skrevet 19. november 2004 Fant en oversikt over tabellen som brukes ved standar utregning av innboforsikring: Du skal regne antall rom (stue/soverom) + kjøkken + antall personer 1 soverom 1 stue + kjøkken + 2 personer blir da faktor 5 2 = enkel standar 170 000, vanlig standar 250 000 3 = enkel standar 250 000, vanlig standar 380 000 4 = enkel standar 340 000, vanlig standar 510 000 5 = enkel standar 430 000, vanlig standar 640 000 6 = enkel standar 480 000, vanlig standar 720 000 7 = enkel standar 510 000, vanlig standar 760 000 8 = enkel standar 550 000, vanlig standar 830 000 9 = enkel standar 600 000, vanlig standar 910 000 10 = enkel standar 640 000, vanlig standar 970 000 11 = enkel standar 680 000, vanlig standar 1 020 000 12 = enkel standar 720 000, vanlig standar 1 080 000 Dette er som sagt standar tabell. De som har hus har 70-80% 1 000 000+ i innbo. For leiligheter kan denne tabellen fungere bra. Vil dessuten anbefale de fleste å gå etter vanlig standar tabellen. Yngre folk som har raska med seg en gammel sofa osv.. fra foreldre kan følge enkel standar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elle Melle Skrevet 19. november 2004 #33 Del Skrevet 19. november 2004 Jepp, vi ble anbefalt 400 000, så da var ikke det så høyt som jeg trodde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
14062003 Skrevet 19. november 2004 #34 Del Skrevet 19. november 2004 Yngre folk som har raska med seg en gammel sofa osv.. fra foreldre kan følge enkel standar. Det er da feil! Det er ikke verdien på det man har som man forsikrer, men verdien for å kunne kjøpe nytt. Vi har raska med oss mye møbler av våre forfedre, men velger ikke enkel standard for det! Her er det en håndlaget norsk seksjon ttil 60.000,- ny for 20 år siden, en sittegruppe til 20.000,- ny nå (2 stoler, 1 bord). Spisestuemøblementet er to store skap, 10 stoler og et stort bord. TVen er en B&O til 16.000,- for 15 år siden. Alt arvet. Videre har vi valgt å investere i gode hvitevarer selv. Og vi har valgt å ha færre, men bedre og dyrere klær. Resten er det så som så med. Så selv om vi har arvet masse (nevnte bare de store tingene) så velger vi ikke enkel standard. For om noe skulle skje, så vil vi kunne kjøpe skikkelige produkter igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå