Gjest forsikring Skrevet 14. november 2004 #1 Skrevet 14. november 2004 Hvor høy forsikringssum har dere på innboet? Er usikker på hvor mye man bør ha?
showgirl Skrevet 15. november 2004 #2 Skrevet 15. november 2004 Prøv å regne over hva du har i verdi tilsammen i leiligheta. Er stor forskjell på hvor mye inventar man har i en hybelleilighet og i en enebolig
Blomsterenka Skrevet 15. november 2004 #3 Skrevet 15. november 2004 Jeg har satt summen temmelig lav. Forsikringselskapet har prøvd å overtale meg til å skru opp denne summen, men jeg nekter og mener de er ute etter kun å tjene penger... For det første, synker alt du har av innbo i verdi for hvert år som går, og du vil ikke få dekket nytt ved f.eks. en brann. Du må ta bilder av alle bøker osv og oppbevare i bankboks eller på nett og skrive lister over alt du eier og har, ned til hver minste fiskekrok... Har du noe av verdi (dyrt kamerautstyr, kunst, antikviteter osv), så må du likevel tegne egen forsikring på dette. Forsikringselskapet mente jeg uansett burde sette opp summen, fordi jeg vil ha større sjans til å få dekket mer hvis jeg skulle trenge det... men jeg forholder meg til at jeg skal ha dekket det jeg har forsikret tingene til, og det blir sikkert krangel med forsikringselskapet uansett hvis jeg skulle få bruk for dem... Men det er min måte å forholde meg til dette på. Det kan være du har nytt og moderne innbo, og at noe annet vil lønne seg for deg akkurat nå.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2004 #4 Skrevet 15. november 2004 Jeg har motsatt holdning. Det utgjør så liten forskjell på hva man må betale til forsikringsselskapet, så jeg har forsikret meg for alt det er verdt. Det blir mye dyrere å betale for uforsikrede ting selv når uhellet er ute. Innboforsikringen koster oss ikke mer enn rundt 60 kroner måneden. Da er det ikke så mye å spare om vi hadde skrudd ned beløpet. Sett deg ned med penn og papir og kalkulator. Hva koster hvitevarene? Møblene? Det elektriske utstyret? Klærne? Sølvtøyet? Smykkene? Bøkene? CD'ene? Osv. Men som Olga sa: noen ting må kanskje forsikres spesielt, som samlinger over en viss sum (sjekk med selskapet), og spesielt dyre gjenstander.
Blomsterenka Skrevet 15. november 2004 #5 Skrevet 15. november 2004 60 kroner måneden har til og med jeg råd til å betale, det er mer prinsippsak...
Arkana Skrevet 15. november 2004 #6 Skrevet 15. november 2004 60 kroner måneden har til og med jeg råd til å betale' date=' det er mer prinsippsak...[/quote'] Ikke tenk bare på hva tingene dine er verdt. Viktigere enn det synes jeg er å tenke på hvor mye det vil koste deg å erstatte disse tingene. Det hjelper ikke at det gamle skrivebordet ikke er verdt mer enn 400 kroner hvis det koster deg 1000 å kjøpe et nytt om du mistet det. Jeg tror de fleste har langt flere verdier i huset enn det tror.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2004 #7 Skrevet 15. november 2004 60 kroner måneden har til og med jeg råd til å betale' date=' det er mer prinsippsak...[/quote'] Men hva er prinsippet?
Blomsterenka Skrevet 15. november 2004 #8 Skrevet 15. november 2004 Hvis det ringer en telefonselger og forteller meg at jeg skal få noe helt gratis, så legger jeg på røret, fordi jeg vet at jeg må betale for det og ikke får noe gratis... Når det gjelder forsikringselskapet, så les det jeg skrev en gang til.
Gjest meg igjen Skrevet 15. november 2004 #9 Skrevet 15. november 2004 Takk for svar! Høres 500.000 kr lite ut? Bor i en leilighet, cirka 70-80 kvadrat.
Gjest gjest1 Skrevet 15. november 2004 #10 Skrevet 15. november 2004 Vi skal tegne innboforsikring nå, og skal ha en med grense på 1.3 mill. Dette skal vi betale 1070,- pr år. Vi har ikke verdier for så mye, men de har en veldig god avtale med Vesta i det borettslaget vi har kjøpt leilighet, så vi går for det. De fleste har nok uansett større verdier enn de skulle tro. Tenk på alle kopper og kar på kjøkkenet, cd'er og filmer, og klær ned til den siste underbuksen. Jeg anser ikke trusene mine som noen verdi, men om alle hadde forsvunnet hadde det jo kostet meg ganske mye å kjøpe nye. I tillegg kommer jo alle større ting som møbler, hvitevarer osv. Det koster faktisk ikke så veldig mye å ha innboforsikring, så jeg synes ikke veldig synd på dem som opplever innbrudd/brann osv. og plutselig står på bar bakke siden de ikke har ordnet med forsikring.
Gjest Leola Skrevet 15. november 2004 #11 Skrevet 15. november 2004 Vår innboforsikring dekker opptil 1,5 millioner.
Gjest Eir Skrevet 15. november 2004 #13 Skrevet 15. november 2004 Du må ta bilder av alle bøker osv og oppbevare i bankboks eller på nett og skrive lister over alt du eier og har, ned til hver minste fiskekrok... Har du noe av verdi (dyrt kamerautstyr, kunst, antikviteter osv), så må du likevel tegne egen forsikring på dette. Nettopp dette er jo gode grunner til å øke innboforsikringen til en innbo ekstra, som de fleste forsikringsselskaper har. Da slipper man ekstraforsikringer, siden de dekker totalbeløp, samme om man har dyrt pc-utstyr ol. Man trenger heller ikke lister over bøker, cd'er osv, så lenge man kan komme med ett fornuftig anslag. (Men jeg holder slike lister likevel, for å kunne kjøpe igjen de samme tingene, dersom noe skulle skje.) Vi har inntil 250 000 og bor i en liten toroms. Tror det skulle dekke det nokså nøyaktig, og mesteparten utgjør bøker, musikk og datautstyr. Kommer til å oppgradere når vi flytter ut av Oslo, både fordi vi vil få større plass og dermed mere ting, og fordi prisene nesten halveres da.
Blomsterenka Skrevet 15. november 2004 #14 Skrevet 15. november 2004 Joda, Eir, det er en god grunn, men jeg har jo en innboforsikring, men ikke så høy som forsikringselskapet anbefaler etter antall kvadratmeter... Men å skrive lister osv. er ikke helt min greie, jeg er for lat og lite ryddig, og å fokusere og bekymre meg for hva som kan skje er som regel heller ikke det... ved en brann er jeg vel mer opptatt av at alle kommer seg ut av huset, enn at huset brenner ned... Og det viktigste som forsvinner ved f.eks. en brann, er likevel uerstattelig. Man må likevel begynne på nytt, på en måte... Dessuten tror jeg ikke jeg ville hatt så store problemer med å kjøpe brukte møbler, ting og tang, bøker osv. og musikk kunne jeg kanskje lastet ned fra nettet, hvis jeg først stod der på "bar bakke"...
Leo Skrevet 16. november 2004 #15 Skrevet 16. november 2004 Og det viktigste som forsvinner ved f.eks. en brann, er likevel uerstattelig. Man må likevel begynne på nytt, på en måte... Dessuten tror jeg ikke jeg ville hatt så store problemer med å kjøpe brukte møbler, ting og tang, bøker osv. og musikk kunne jeg kanskje lastet ned fra nettet, hvis jeg først stod der på "bar bakke"... Ren skjær idoti sett med mine øyne, men deg om det... Vi har en leilighet på 80 kvm. og en innboforsikring på 1,2 millioner. Koster ca. 1.000 kroner i året.
Goldieno Skrevet 16. november 2004 #16 Skrevet 16. november 2004 Den dagen det brenner og alt må kjøpes nytt står man der som et tretall - i trusen - uten noe som helst. DA er det greit å vite at man er forsikret. Men om man alltid skal følge forsikringsselskapets anbefalinger er jeg ikke like sikker på. Flere her har anbefalt at man setter seg ned og regner ut hva man har. Noen har bankboks med lister og fotos. Selv er jeg medlem av LO og dermed slipper jeg å tenke innboforsikring fordi det er en del av kontigenten. At forsikringen ikke skulle dekke nyinnkjøp av f.eks. hvitevare er bare tøys - i så fall foreslår jeg skifte av forsikringsselskap. Det er GJENKJØPSVERDI man får. Nylig var det et kraftig lynnedslag som tok knekken på en del tv, video og satelittanlegg. Også PC'er. En kollega og noen venner av meg gikk til forsikringsselskapet sitt og fikk dekket NYTT UTSTYR. Jeg har selv vært utsatt for tyveri av PC utstyr - her også fikk man penger til nytt utstyr - og det til gjengjeld rekord raskt. Man aner ikke hvor mye 14 truser og 14 par sokker, 3 jeans og 1 pels, samt innholdet i en 100 liters fryser koster før den dagen man må ut og kjøpe det. At de tingene med affeksjonsverdi er uerstattelig og ikke kan forsikres er et meningsløst argument for å stå der i trusen med et brukt og lekk kjøleskap dagen etter det har brent.
Gjest Forsikringsrådgiver Skrevet 17. november 2004 #17 Skrevet 17. november 2004 Jeg har satt summen temmelig lav. Forsikringselskapet har prøvd å overtale meg til å skru opp denne summen, men jeg nekter og mener de er ute etter kun å tjene penger... For det første, synker alt du har av innbo i verdi for hvert år som går, og du vil ikke få dekket nytt ved f.eks. en brann. Du må ta bilder av alle bøker osv og oppbevare i bankboks eller på nett og skrive lister over alt du eier og har, ned til hver minste fiskekrok... Har du noe av verdi (dyrt kamerautstyr, kunst, antikviteter osv), så må du likevel tegne egen forsikring på dette. Forsikringselskapet mente jeg uansett burde sette opp summen, fordi jeg vil ha større sjans til å få dekket mer hvis jeg skulle trenge det... men jeg forholder meg til at jeg skal ha dekket det jeg har forsikret tingene til, og det blir sikkert krangel med forsikringselskapet uansett hvis jeg skulle få bruk for dem... Men det er min måte å forholde meg til dette på. Det kan være du har nytt og moderne innbo, og at noe annet vil lønne seg for deg akkurat nå. Tror du har fått et veldig feil bilde her. Har du dårlige erfaringer siden du har en slik holdning til selskapene? Når det gjelder spesielt dyre gjenstander som kunst, kamera osv.. Må du kun tegne spesiell forsikring om du skal ta det med UT av hjemmet. Jeg tegnet en kunde i forrige mnd som hadde kunst for 1.5 million. Det gikk helt greit for oss at han tok det på innbo og ikke verdisakforsikring siden dette aldri forlot hjemmet. Tror du kanskje burde revurdere prinsippet ditt der, det kan koste deg dyrt. Og ja, det er en fordel å ta et videokamera og filme rundt i leiligheten og legge dette i bankboks, da blir det enklere både for deg og selskapet ditt og skadeoppgjøret vil gå mye raskere. Jeg har en kalkulator her for utregning av ca. innbo i forhold til antall personer og antall rom i huset/leiligheten. Hvis noen skulle ønske en regning bare post antall rom/personer så skal jeg gi et svar.
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #18 Skrevet 17. november 2004 Hei forsikringsrådgiver, håper du kan hjelpe meg: Vi er to personer og har 5 rom i leiligheten (2 soverom, stue, kjøkken og bad). Leiligheten er tilsammen ca 70-80 kvadratmeter stor.
Gjest Forsikringsrådgiver Skrevet 17. november 2004 #19 Skrevet 17. november 2004 Hei Gjest! Etter min kalkulator da blir ca. 6-700 000 en riktig sum. Husk at dette er veiledende og tar ikke høyde for ekstra kostbare verdisaker o.l
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2004 #20 Skrevet 17. november 2004 Hei forsikringsrådgiver! Jeg har 82 kvadratmeter, 2 personer, 3 rom og kunst til samlet verdi på ca 150.000 Hva burde min forsikring ligge på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå