AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Skrevet 1. september 2016 Jeg har alltid brukt tabletter i oppvaskmaskinen, men har lest en forbrukertest og et par artikler, bl.a. denne og denne, der det skrives at pulver er absolutt best å bruke. Det gir best resultat. Jeg har i grunnen ikke sett noe på oppvasken som tyder på at resultatet er dårlig, men i den ene artikkelen jeg leste sto det at bakterieinnholdet på oppvasken var mange ganger større ved bruk av oppvasktabletter fremfor pulver (!). Grøss... det fikk meg til å revurdere tablettene. Så når min nåværende pakke med oppvasktabletter er tom, tenkte jeg å gå over til pulver for oppvaskmaskinen. Siden jeg aldri har brukt pulver, lurte jeg litt på denne doseringen. Jeg ser ikke helt for meg å stå der og bare tømme ut av posen, det har lett for å bli søl, renne over, bli for mye eller for lite osv. Hva gjør folk? Finnes det doseringsskje eller noe sånn? Følger det med i posen? Eller får man det tilsendt gratis ved å henvende seg f.eks. til produsentens forbrukerservice? (sånn som med vaskeballene til vaskemaskiner før i tiden) Anonymkode: 63008...20c
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #2 Skrevet 1. september 2016 Jeg bruker bare en kaffeskje, finner dem i butikken i kaffehylla. Anonymkode: 88798...769
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #3 Skrevet 1. september 2016 Jeg har forresten pulveret i en sånn boks som er til vaskemaskin vaskepulver, og bruker alså sånn kaffeskje, så da er det ingen søl Anonymkode: 88798...769 1
ajarRun Skrevet 1. september 2016 #4 Skrevet 1. september 2016 Jeg bruker YES, det er flytende og greier. Mye bedre enn pulver som aldri løses opp.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #5 Skrevet 1. september 2016 Jeg bruker måleskje. Doseringen er oppgitt i ml på pakken. Man kan muligens be produsenten av vaskemiddelet om å sende måleskje. Vet det går an med tøyvaskemiddel. Anonymkode: d1bf6...a74
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #6 Skrevet 1. september 2016 Har en hellekanne jeg heller pulveret fra posen oppi og bruker omtrentlig samme mengde som en oppvasktablett. Nå gjør jeg som deg, bruker opp tablettene og tenker bruke bare pulver. Anonymkode: 26260...c6d
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #7 Skrevet 1. september 2016 Bakterieinnholdet vil vel være mye mer avhengig av hva slags temperatur du kjører oppvasken på, enn hva slags middel du bruker. Uansett, det blir ikke så mange bakterier at du trenger tenke på det i det hele tatt. Helledussan, hele kroppen din er full av bakterier! Anonymkode: 4feea...110
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 19 timer siden, AnonymBruker skrev: Bakterieinnholdet vil vel være mye mer avhengig av hva slags temperatur du kjører oppvasken på, enn hva slags middel du bruker. Uansett, det blir ikke så mange bakterier at du trenger tenke på det i det hele tatt. Helledussan, hele kroppen din er full av bakterier! Anonymkode: 4feea...110 Det var i FBI på nrk eller tv2 hjelper deg, husker ikke hvilket av programmene. Vask med pulver gir mye renere vask enn tablett, bakterieinnholdet var mye hlyere på vask som var vasket med tablett. Kroppen er full av bakterier som er i symbiose med kroppens celler. Oppvasken er full av bakterier som i verste fall kan gjøre skade, som altså kan være patogene. Så jo, det er forskjell. Anonymkode: d1bf6...a74 4
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Trenger man å bruke glansemiddel når man bruker pulver? Det er jo på en måte "inkludert" i tablettene. Anonymkode: 7c8c4...d36
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Trenger man å bruke glansemiddel når man bruker pulver? Det er jo på en måte "inkludert" i tablettene. Anonymkode: 7c8c4...d36 Bruker du ikke glansemiddel? Har aldri fungert uten hos meg Anonymkode: faa31...e29
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #12 Skrevet 3. september 2016 Den 2. september 2016 at 21.32, AnonymBruker skrev: Trenger man å bruke glansemiddel når man bruker pulver? Det er jo på en måte "inkludert" i tablettene. Anonymkode: 7c8c4...d36 Vasken blir tørrere om du bruker det, men man må strnegt tatt ikke. Anonymkode: d1bf6...a74
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 Den 1.9.2016 at 22.46, AnonymBruker skrev: Bakterieinnholdet vil vel være mye mer avhengig av hva slags temperatur du kjører oppvasken på, enn hva slags middel du bruker. Uansett, det blir ikke så mange bakterier at du trenger tenke på det i det hele tatt. Helledussan, hele kroppen din er full av bakterier! Anonymkode: 4feea...110 Jeg kjører alltid på det varmeste programmet for å drepe mest mulig bakterier. Det er 70°C på min oppv.maskin. Anonymkode: 63008...20c
Pinkee Skrevet 4. september 2016 #14 Skrevet 4. september 2016 Jo, bakterier på ren oppvask har noe å si. Ingen som lar skinkepakken ligge på kjøkkenbordet hele dagen for så å gomle den i seg heller. For hvis du ikke vasker oppvasken før du setter den i maskinen, så vil bakteriene vokse mens den venter på å bli startet. Er vel få som er så mange i huset at man setter på maskinen etter hvert måltid. Og, kan du bli dårlig i magen av å spise skinke som har stått på benken hele dagen, så kan du og bli dårlig av oppvask der bakteriene har fått overleve. Glansemiddel er ikke nødvendig, vil du vaske ølglassene dine i maskin, så MÅ du droppe det. Glansemiddel dreper ølskum nemlig, slik at det ikke henger skikkelig på glasset. Og, det er viktigere enn at du kanskje må tørke litt oppvask Mer seriøst, det er kjemikalier som legges som et belegg på oppvasken din, er det greit å spise/drikke disse kjemikaliene? Eller er det like greit å droppe det? 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #15 Skrevet 4. september 2016 Jeg har kontaktet Lilleborg (produsenten av Sun oppvaskmiddel) via kontaktskjemaet deres på nettet, og lagt inn en henvendelse/forespørsel om doseringsskje. Har de en, så sender de vel fraktfritt, antar jeg. http://www.lilleborg.no/Produkter/Vaare-merkevarer/Sun/Sun-Extra-Power Anonymkode: 63008...20c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå