Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg planlegger en adventsfest i begynnelsen av desember - et hyggelig, uformelt treff hvor jeg inviterer venner og deres barn (mange relativt store). For at dette skal bli gjennomførbart, må jeg servere noe som ikke er for omfattende og vanskelig å lage. (Skal tross alt ha rent og ryddig hus med endel adventspynt og begynnende julestemning, mat på toppen av det hele kan bli stress :wink: )

Hva ville du likt å få servert på en slik adventsfest? Hva ville ungene dine likt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Gløgg' date=' pepperkaker og klementiner :nisse:[/quote']

mmmm, kjempekos det. Men jeg glemte å si at endel folk kommer langveis fra, så jeg må servere "skikkelig mat" - hvis ikke går folk i bakken (og ungene i taket) hvis det bare blir kaker og drikke :kul:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville like å få pinnekjøtt - og jeg tror jeg ville

like å lage det også da det er relativt greit å lage

en stor porsjon. Jeg har ingen tradisjon som

"forbyr" denne maten så tidlig. Dersom du også

slenger oppi pølsesnabber som hører med

pinnekjøtt så har de som kanskje ikke liker

pinnekjøtt noe å spise også.

En kjempeporsjon med kålrabistappe er vel heller

ikke vanskelig å trylle frem. Jeg synes

poseversjonen er helt fin til denne retten.

Skrevet

Gløgg! Og gjerne klementiner og appelsiner.

Skrevet

skal du ha en hit som er enkel og lage så serverer du spekemat med eggerøre, flatbrød, rømme melon og potetsalat. I tillegg noe salat. Her er det noe for enhvær smak+ at det er julete. så har du jo såklart pepperkaker og gløgg i tillegg.

Lykke til med adventsfesten :)

Skrevet

Jeg har servert ordentlig hjemmelagd lapskaus jeg ved en sånn anledning, stor suksess det!

La litt ekstra i det og brukte mørbradbiff (kjøpt i Sverige), ellers poteter, gulrøttet, kålrot og løk som vanlig. Serverte det sammen med flatbrød og rømme blandet med hakket timian. Farris el lett-øl som drikke, saft til ungene...

Gløgg, pepperkaker, en saftig krydderkake el gulrotkake, og masse clementiner stod framme hele tiden....

Skrevet
Jeg har servert ordentlig hjemmelagd lapskaus jeg ved en sånn anledning, stor suksess det!

La litt ekstra i det og brukte mørbradbiff (kjøpt i Sverige), ellers poteter, gulrøttet, kålrot og løk som vanlig. Serverte det sammen med flatbrød og rømme blandet med hakket timian. Farris el lett-øl som drikke, saft til ungene...

Gløgg, pepperkaker, en saftig krydderkake el gulrotkake, og masse clementiner stod framme hele tiden....

Det synes jeg hørtes godt ut. :)

Skrevet

Jeg hadde blitt skikkelig skuffet om jeg fikk pinnekjøtt (eller annen julemiddag-mat)! Ikke fordi jeg ikke liker det, men fordi jeg og sikkert mange andre helst vil spare det til julaften. Men spekemat som @riel sa, kanskje også med lammerull eller sylte i tillegg til spekemat, hadde jeg blitt glad for! Ellers så er jo grøt en klassiker. Også naturligvis klementiner, nøtter og pepperkaker...

Gjest Anonymous
Skrevet

Gulasj-suppe har flere ganger blitt godt mottat av mine venner og familiemedlemmer... Hadde det som nattmat på nyttårsaften i fjor, veldig deilig med en litt kraftig suppe når man kommer inn fra kulda... Enig i at man godt kan ha noe annet enn pinnekjøtt etc.. man vil jo helst ikke være "lei" julemat før julaften...

Skrevet
Gulasj-suppe har flere ganger blitt godt mottat av mine venner og familiemedlemmer... Hadde det som nattmat på nyttårsaften i fjor' date=' veldig deilig med en litt kraftig suppe når man kommer inn fra kulda... Enig i at man godt kan ha noe annet enn pinnekjøtt etc.. man vil jo helst ikke være "lei" julemat før julaften...[/quote']

Enig! :Nikke: En deilig, kraftig gulasj-suppe hadde jeg likt å få servert.

Skrevet

Vi skal ha ost og kjeks på vår adventsfest i år. De fleste spiser mye tungmat i advent/juletiden, så alle har uttrykt at de gleder seg til lett mat.

Vi skal selvfølgelig ha gløgg, pepperkaker, mandariner og litt annen julegodis også.

Gjest Anonymous
Skrevet
Jeg hadde blitt skikkelig skuffet om jeg fikk pinnekjøtt (eller annen julemiddag-mat)! Ikke fordi jeg ikke liker det' date=' men fordi jeg og sikkert mange andre helst vil spare det til julaften.[/quote']

Skjønner det.

For meg hadde det altså ikke gjort noe men folk er

forskjellige.

En annen rett som jeg liker veldig godt (*) er

Bacalao av klippfisk (med masse tomater, paprika,

løk, cayenne pepper etc). Dette er også en rett det

er lett å lage mye av. En skal imidlertid passe på å

velge god klippfisk som er "garantert" benfri.

(*) i tillegg til alt det andre som er forslått her

Skrevet

Jeg ville laget en stor gryte med ertesuppe. Og hatt varme rundstykker til. Da kan de barna som evt ikke liker "noenting" spise rundstykker, pluss at det er kjempegodt ved siden av suppa. Den kan jo lages god tid i forveien og fryses ned også.

Skrevet

Jeg ville laget en stor gryte med ertesuppe. Og hatt varme rundstykker til. Da kan de barna som evt ikke liker "noenting" spise rundstykker, pluss at det er kjempegodt ved siden av suppa. Den kan jo lages god tid i forveien og fryses ned også.

Skrevet

Tusen takk for mange gode ideer!

Godt å høre at det ikke er nødvendig med "julemat" - for jeg vil gjerne ha noe som er litt lettvint. Suppe og rundstykker høres veldig godt ut!

Gleder meg til advent!

Skrevet
Da kan de barna som evt ikke liker "noenting" spise rundstykker' date='[/quote']

Evt. de voksne som heller ikke spiser ertesuppe. ;)

Skrevet

Julespagetti...Røde - hvite og grønne "makaroni" - formet som nisser - stjerner og juletrær... - med kjøttsaus til - veldig enkelt - og "alle" liker det.

Pleier selv ofte å servere det en av romjulsdagene .. når alle er skikkelig lei all julematen.. alltid vellykket det.

Skrevet

Jeg hadde også likt å få en kraftig suppe eller gryterett, gløgg og pepperkaker kan du ha til dessert.

Jeg har gode oppskrifter på bl.a bacalao, og en nydelig lammegryte med bønner og tomater.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...