Gå til innhold

Hva regnes som allmennkunnskaper?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leste en artikkel om en undersøkelse av danskenes allmennkunnskaper. Det viste seg at det sto dårligere til enn tidligere. Det ble påstått at det nok var likedan for nordmenn.

Hvor mye bør man kunne innen hver kategori som sport, historie, film & tv, musikk, vitenskap, samfunn, kultur, geografi, litteratur osv.? Det er jo så klart hovedsakene i all tid, men jeg vet ikke alltid helt hvor "grensen" for "ikke nok", "bra" og "fordypet" går... Tenker at quiz er en god start til å lære litt av hvert, men noen at de spørsmålene virker for meg ganske fordypet. Hva mener dere om det? Enkelte aviser og magasiner er jo også gode kilder. Andre idéer til hvordan man kan lære litt av hvert?

Anonymkode: fe1d0...352

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanskelig å si, tror det også vil variere ut i fra hvilket miljø du er i i forhold til hva som er forventet av allmennkunnskap. 

Anonymkode: bc817...f5c

Skrevet

Beste utgangspunktet for læring et jo interesse. Har aldri interessert meg for naturvitenskap f.eks, men begynte å interessere meg litt for jorden, universet osv og så Cosmos og andre sciencedokumentarer. Lærte mer enn jeg noen gang gjorde på skolen og det var fordi interessen plutselig var der.

Skrevet

Allmennkunnskap:  felles kunnskap (utellelig) Hva "alle vet", ofte med referanse til et bestemt samfunn; noe som ikke med rimelighet kan bestrides. (logikk, spillteori) En spesiell type kunnskap for en gruppe av agenter, slik at når alle agentene i en gruppe G vet p, de vet at de vet p, de vet at de vet at de vet p, og så videre ad infinitum.

Som du leser så vil det variere, basert på hvilken gruppe du sikter til. Om man sikter til nordmenn så vil det gjelde nasjonal politikk, geografi, historie, kultur, osv. Om man sikter til innbyggere i Tromsø, så vil denne allmennkunnskapen bli enda større og spesifisere emner rundt lokalområdet. Ettersom utdanning varierer etter grunnskolen, så vil det man lærer i grunnskolen være allmennkunnskap for alle nordmenn, mens studiespesialiserende fag og realfag vil være mer allmennkunnskap for de som bor i større byer i Norge.

Anonymkode: 2d7c2...759

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Vanskelig å si, tror det også vil variere ut i fra hvilket miljø du er i i forhold til hva som er forventet av allmennkunnskap. 

Ja, jeg henger en del med andre akademikere og føler meg ofte ganske dum i forhold til dem. Jeg kan litt av mye, men det virker som om jeg i enkelte kretser aldri kan nok i forhold til dem.

Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Beste utgangspunktet for læring et jo interesse. Har aldri interessert meg for naturvitenskap f.eks, men begynte å interessere meg litt for jorden, universet osv og så Cosmos og andre sciencedokumentarer. Lærte mer enn jeg noen gang gjorde på skolen og det var fordi interessen plutselig var der.

Ja, jeg har en del kunnskap innen historie, vitenskap og geografi, men nesten ingenting innen sport f.eks. I småprat blant nesten alle virker det som et must å oppdatere seg innen sport. Men interesserer meg ikke i det hele tatt.

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Allmennkunnskap:  felles kunnskap (utellelig) Hva "alle vet", ofte med referanse til et bestemt samfunn; noe som ikke med rimelighet kan bestrides. (logikk, spillteori) En spesiell type kunnskap for en gruppe av agenter, slik at når alle agentene i en gruppe G vet p, de vet at de vet p, de vet at de vet at de vet p, og så videre ad infinitum.

Som du leser så vil det variere, basert på hvilken gruppe du sikter til. Om man sikter til nordmenn så vil det gjelde nasjonal politikk, geografi, historie, kultur, osv. Om man sikter til innbyggere i Tromsø, så vil denne allmennkunnskapen bli enda større og spesifisere emner rundt lokalområdet. Ettersom utdanning varierer etter grunnskolen, så vil det man lærer i grunnskolen være allmennkunnskap for alle nordmenn, mens studiespesialiserende fag og realfag vil være mer allmennkunnskap for de som bor i større byer i Norge.

Anonymkode: 2d7c2...759

I jobbsammenheng omgås jeg med veldig mange forskjellige "grupper". Virker derfor som om jeg aldri kan nok overfor noen av gruppene og føler meg av og til litt utenfor av den grunn. Det er derfor jeg lurer på hva som generelt er vanlig å kunne av allmennkunnskaper blant alle "nordmenn".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...