Gå til innhold

Fadder!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har blitt spurt om å bli fadder for et barn av en tidligere kollega, vi er mer bekjente/venner nå, men ikke bestevenner og omgås egentlig sjeldent... men hun har lite familie og venner her, og har spurt MEG av alle om å være fadder... 

det føles vanskelig å si nei også... 

for føler at om jeg blir fadder, MÅ jeg komme i barnedåpen, og jeg MÅ gi en dyr gave (har ikke så god råd), og ikke minst forventes det vel at jeg som fadder MÅ gi bursdagsgaver og julegaver frem til ungen er konfirmant, og på konfirmasjonen MÅ jeg komme og ikke minst MÅ jeg gi en dyr gave....

og jeg vet jo ikke om det føles helt rett - når vi ikke er så nære venner uansett...

føler egentlig ikke vi har så mye til felles heller. 

Hva ville dere sagt? Har dere noen hvite løgner jeg kan servere - for sannheten er nok for sårende kanskje... hmmmmmmm 

Hun har jo andre hun kjenner hun kan spørre da... 

Anonymkode: 92628...bdc

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor jule og bursdagsgaver?

Anonymkode: 93a15...743

Skrevet

Si at det er et dilemma for deg at du ikke kan love å følge barnets kristne tro, som jo er hva fadderrollen i bunn og grunn er. At du føler det blir feil og si ja til en slik oppgave fordi du ikke føler at du kan stå i kirken og lyge.

Ja om ikke du er åpent kristen da, for da faller det argumentet på steingrunn.

Skrevet

Fadder må være medlem av den norske kirke. Er du ikke medlem er det derfor grunn til å ikke være fadder ;)

Anonymkode: 5ccd7...d65

Skrevet

Er du fadder for noen fra før? 

Jeg ble spurt engang, og jeg lekte henrykt og glad, men jeg hadde allerede lovt ei venninne/kusine/søster f.eks at jeg og hun skulle bare ha hverandres barn som fadderbarn. Eller noe sånt. 

Det er totalt idiotisk å ha litt tilfeldige personer som fadder. Ting forandrer seg, årene går, folk flytter.

Folk burde velge familiemedlemmer eller veldig gode venner. 

Anonymkode: af858...add

Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fadder må være medlem av den norske kirke. Er du ikke medlem er det derfor grunn til å ikke være fadder ;)

Nei, det stemmer ikkje..Vi har folk som er medlem pinsekirken og frikirka som fadder på jentene våre..:)

Skrevet
4 minutter siden, Emas skrev:

Nei, det stemmer ikkje..Vi har folk som er medlem pinsekirken og frikirka som fadder på jentene våre..:)

Rettelse: medlem av den norske kirke eller et annet trossamfunn. Dvs om man ikke er medlem og ikke er medlem i et annet trossamfunn som har dåp kan du ikke være fadder. 

Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du fadder for noen fra før? 

Jeg ble spurt engang, og jeg lekte henrykt og glad, men jeg hadde allerede lovt ei venninne/kusine/søster f.eks at jeg og hun skulle bare ha hverandres barn som fadderbarn. Eller noe sånt. 

Det er totalt idiotisk å ha litt tilfeldige personer som fadder. Ting forandrer seg, årene går, folk flytter.

Folk burde velge familiemedlemmer eller veldig gode venner. 

Skjønte ikke denne. Du sa nei fordi du var fadder fra før? Om noen hadde kommet med den unnskyldningen ville jeg blitt mer såret enn et ærlig nei.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Emas skrev:

Stemmer heller ikke!
Jeg er medlem av Human-Etisk Forbund og er fadder. 
En av fadderne måtte være medlem av kirken, ikke alle. 

Men er mulig at forskjellige kirker gjøre dette forskjellig. 

Skrevet
22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Skjønte ikke denne. Du sa nei fordi du var fadder fra før? Om noen hadde kommet med den unnskyldningen ville jeg blitt mer såret enn et ærlig nei.

Det var ikke det jeg skrev? 

Jeg spurte om Ts var fadder til noen fra før... 

Skrevet
37 minutter siden, HappyTear skrev:

Stemmer heller ikke!

Hvorfor sa du ja til å være fadder? Som medlem av HEF er det ganske rart at du velger å forplikte deg til å oppdra barnet i den kristne tro. Jeg har takket nei til å være fadder, men presisert for foreldre at jeg vil være med i barnas liv og følge dem, troa til ungene får de ordne selv.

Anonymkode: 3326c...a59

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, HappyTear skrev:

Stemmer heller ikke!

Ikkje for å vere kranglete, men eg har ikkje påstått at du som medlem i hef ikkje kan vere fadder (noko eg prinsipiellt er uenig i, men der er ein anna sak..)Det eg meinte var at en ikkje treng å vere medlem i DnK for ø vere fadder. Ser at eg kunne oppfattast uklart

Skrevet
2 minutter siden, Emas skrev:

Ikkje for å vere kranglete, men eg har ikkje påstått at du som medlem i hef ikkje kan vere fadder (noko eg prinsipiellt er uenig i, men der er ein anna sak..)Det eg meinte var at en ikkje treng å vere medlem i DnK for ø vere fadder. Ser at eg kunne oppfattast uklart

Jeg tror det praktiseres ulikt for her jeg bor må man være medlem av Den norske kirke for å kunne være fadder. Mulig de godtar medlemskap i andre kristne menigheter.

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Rettelse: medlem av den norske kirke eller et annet trossamfunn. Dvs om man ikke er medlem og ikke er medlem i et annet trossamfunn som har dåp kan du ikke være fadder. 

Hun er katolikk, jeg er protestand: Kan det ha noe å si? 

Skrevet
54 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor sa du ja til å være fadder? Som medlem av HEF er det ganske rart at du velger å forplikte deg til å oppdra barnet i den kristne tro. Jeg har takket nei til å være fadder, men presisert for foreldre at jeg vil være med i barnas liv og følge dem, troa til ungene får de ordne selv.

Jeg har ikke svart ennå... jeg syntes det var vanskelig å si ja der og da, og sa jeg skulle tenke på det.

Skrevet
27 minutter siden, Emas skrev:

Beklager, ser at jeg var veldig bastant og :-) mente bare å tilføye info :-)

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sa til både foreldre og prest at jeg ikke er religiøs (noe foreldrene heller ikke er, de døpte kun av tradisjon), og presten sa at jeg som human-etiker hadde mange andre gode verdier som jeg kunne lære barnet, og når de andre fadderne var medlem i kirken kunne de stå for det religiøse. 

hadde aldri sakt ja hvis jeg hadde sakt ja til å oppdra barnet i kristen tro.

(og ja, jeg forstår at dette høres rart ut)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...