AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Skrevet 1. september 2016 Jeg har akkurat begynt å løpe tre ganger i uka. Nå på sommeren har det jo ikke vært noe problem med klær, men snart er høsten her. Hva trenger jeg for å kunne fortsette å løpe ute når det blir kaldere? Hva med når det blir is, kan man løpe med brodder?? Dette høres kanskje ut som teite spørsmål, men jeg vil gjerne ha tips om praktiske, gode og billige ting jeg bør skaffe meg. Anonymkode: 8f4f0...569
kvinneguide Skrevet 1. september 2016 #2 Skrevet 1. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har akkurat begynt å løpe tre ganger i uka. Nå på sommeren har det jo ikke vært noe problem med klær, men snart er høsten her. Hva trenger jeg for å kunne fortsette å løpe ute når det blir kaldere? Hva med når det blir is, kan man løpe med brodder?? Dette høres kanskje ut som teite spørsmål, men jeg vil gjerne ha tips om praktiske, gode og billige ting jeg bør skaffe meg. Anonymkode: 8f4f0...569 Du trenger ullundertøy, tights med lange ben, lett vindjakke, tynn lue evt pannebånd, buff og vanter. Når det er holke bruker jeg brodder. Du kan også få kjøpt sko med pigger.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #3 Skrevet 1. september 2016 Så ullundertøy under tightsen? Om det holder med en vanlig kort vindjakke, så har jeg det fra før. Da trenger jeg bare brodder da, eventuelt pigger. Takk for svar! Anonymkode: 8f4f0...569
ajarRun Skrevet 1. september 2016 #4 Skrevet 1. september 2016 15 minutter siden, kvinneguide skrev: Du trenger ullundertøy, tights med lange ben, lett vindjakke, tynn lue evt pannebånd, buff og vanter. Når det er holke bruker jeg brodder. Du kan også få kjøpt sko med pigger. Du kan ikke løpe med ullundertøy, lol. Man trenger en lue, og hansker. Thats it. Brodder funker fint om vinteren hvis det er is. 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Så ullundertøy under tightsen? Om det holder med en vanlig kort vindjakke, så har jeg det fra før. Da trenger jeg bare brodder da, eventuelt pigger. Takk for svar! Anonymkode: 8f4f0...569 Nei, drit i ullundertøy.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #5 Skrevet 1. september 2016 Min erfaring med vinterløping er at less is more. Man blir veldig varm, og for mye klær kan gå ut over treningsevnen. Jeg løper med vanlig treningstights, lett genser og løpejakke når temperaturen er -5 til +5 ca. Har en liten ullue og hansker som jeg tar av og putter i lommen etter behov. Det blir sjeldent kaldere enn dette hvor jeg bor, men er det glatt bruker jeg brodder. Merke Yaktrax. Fungerer greit, men er ikke så glad i det, så det blir ofte mindre uteløping når det er snø og is. Anonymkode: 720e3...9b1 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #6 Skrevet 1. september 2016 Du trenger mye mindre klær enn du tror! Du må fryse litt første 500 m ellers blir du for varm. Superundertøy bruker jeg bare når det kryper ned mot -10. Da har jeg superundertøy, løpetights og en tynn løpejakke. Under -15 kan jeg også ha to tynne gensre under løpejakka. Bruker noen tynne ullsokker. De er omtrent som vanlige bommullssokker i str, men i ull slik at jeg ikke blir svett og kald. Jeg bor i Oslo og det er mindre kaldt og holke enn du skulle tro. Har piggsko, men løper ofte med vanlige sko. Funker fint på snø også. Synes brodder blir litt klumpete, men finnes sikkert noen bedre enn de jeg prøvde. Husk refleks! Anonymkode: 29af7...5bb
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #7 Skrevet 1. september 2016 Takk for tipsene! Gleder meg litt, nesten, til å løpe på vinteren. Anonymkode: 8f4f0...569
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #8 Skrevet 1. september 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Takk for tipsene! Gleder meg litt, nesten, til å løpe på vinteren. Anonymkode: 8f4f0...569 Det er faktisk ganske deilig! Føler seg så frisk og god når man kommer inn igjen. :D Anonymkode: 29af7...5bb 1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 11 timer siden, AnonymBruker skrev: Du trenger mye mindre klær enn du tror! Du må fryse litt første 500 m ellers blir du for varm. Superundertøy bruker jeg bare når det kryper ned mot -10. Da har jeg superundertøy, løpetights og en tynn løpejakke. Under -15 kan jeg også ha to tynne gensre under løpejakka. Bruker noen tynne ullsokker. De er omtrent som vanlige bommullssokker i str, men i ull slik at jeg ikke blir svett og kald. Jeg bor i Oslo og det er mindre kaldt og holke enn du skulle tro. Har piggsko, men løper ofte med vanlige sko. Funker fint på snø også. Synes brodder blir litt klumpete, men finnes sikkert noen bedre enn de jeg prøvde. Husk refleks! Anonymkode: 29af7...5bb Signerer denne. Litt avhengig av hvor du bor selvfølgelig, men ulltøy til løping har jeg aldri brukt. Da må det i såfall være av den helt tynne typen, eller som tynt mellomlag mellom superundertøy og løpejakke. Ulltøy er fint til gange og ski, der man oftere senker tempoet litt, eller stopper opp og da blir kald pga det. Om man løper jevnt så ha man ikke samme problemet. Jeg bor ved kysten på sørøstlandet. Når temperaturen begynner å komme ned mot 0-5 grader så bruker jeg et par tykkere "vintertights" (kjøpt for 300 kr) og langermet trøye (kan godt være tynt superundertøy) under vindtett løpejakke, pannebånd og hansker. Er det minusgrader går jeg over til langrennsbukse med superundertøy under (syns langt undertøy under tights blir klumpete og ubehagelig), og litt tykkere løpejakke/skijakke, og evt tynne ullsokker i skoene. Og lue selvfølgelig. Og husk en god refleksvest med mindre du løper midt på dagen! Jeg har brukt Yaktrax brodder når det er glatt snø. Disse fungerer ikke så godt på is. Er det tørt, kaldt snøføre (egentlig ganske sjeldent her) løper jeg uten brodder. Men ofte er det bare veier her. Og det er utrolig deilig å løpe også på vinteren! Anonymkode: afc7f...f5b
Gjest Tigress Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Eg brukar alltid ull, aldri superundertøy. Om vinteren spring eg med ullnettingbukse under tjukktightsen, lang ulltrøye under vindjakka og med ullvantar og ullue. Det same brukar eg på ski, men då har eg alltid vottar i staden for hanskar. Langrenn er jo det mest pulsdrivande av alle idrettar, så ein kan fint ha dei same kleda, ein må berre ha litt betre vindskydd. Tidlegare har eg alltid brukt broddar, men eg synest ikkje det funkar så bra, altså, dei vrir seg og av og til ramlar dei av. Det er nok av di eg har veldig små føter, så slike 35-38-storleikar brukar å bli litt svære. Eg har kjøpt meg Icebug-sko me piggar, eg no. Eg har ikkje fått brukt dei meir enn eit par gonger, men dei verkar lovande. Det er veldig ofte hålke her, så piggar eller broddar nå ein ha.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Superundertøy inneholder ofte en stor andel ull. Det finnes mye forskjellig. Anonymkode: 29af7...5bb
kvinneguide Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 Den 1. september 2016 at 16.48, amativeReflection skrev: Du kan ikke løpe med ullundertøy, lol. Man trenger en lue, og hansker. Thats it. Brodder funker fint om vinteren hvis det er is. Nei, drit i ullundertøy. Jeg kan løpe i ullundertøy, det gjør jeg hver vinter! Kjæresten gjør også det, er det helt uvanlig?
ajarRun Skrevet 2. september 2016 #13 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, kvinneguide skrev: Jeg kan løpe i ullundertøy, det gjør jeg hver vinter! Kjæresten gjør også det, er det helt uvanlig? Høres fælt ut. Og grusomt varmt.
kvinneguide Skrevet 2. september 2016 #14 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Høres fælt ut. Og grusomt varmt. Men så er det jo grusomt kaldt om vinteren også da. En annen ting med ull, det lukter ikke
ajarRun Skrevet 2. september 2016 #15 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, kvinneguide skrev: Men så er det jo grusomt kaldt om vinteren også da. En annen ting med ull, det lukter ikke Løper du rundt å lukter på undertøyet ditt? Når jeg løper lukter jeg bare naturen og sånt. Og man lukter ikke så mye når man puster med munnen.
kvinneguide Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Løper du rundt å lukter på undertøyet ditt? Når jeg løper lukter jeg bare naturen og sånt. Og man lukter ikke så mye når man puster med munnen. Jeg puster inn med nesen, så blir jeg ikke så kald i halsen
ajarRun Skrevet 2. september 2016 #17 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, kvinneguide skrev: Jeg puster inn med nesen, så blir jeg ikke så kald i halsen Kanskje du løper sakte eller noe? Det vil jo forklare at du trenger så mye klær...
Cata Skrevet 2. september 2016 #18 Skrevet 2. september 2016 Kommer an på hvor kaldt det blir, men mellom -5 og +5 så går det veldig bra med en "vintertights", dvs. tights i litt tykkere materiale og med flosset innside. Ellers: tynn ullgenser med vindjakke over. Jeg er frossen av meg så jeg kan finne på å bruke mikrofleece som mellomlag mellom en tynn ulltrøye og løpejakken.
ajarRun Skrevet 2. september 2016 #19 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, Cata skrev: Kommer an på hvor kaldt det blir, men mellom -5 og +5 så går det veldig bra med en "vintertights", dvs. tights i litt tykkere materiale og med flosset innside. Ellers: tynn ullgenser med vindjakke over. Jeg er frossen av meg så jeg kan finne på å bruke mikrofleece som mellomlag mellom en tynn ulltrøye og løpejakken. Jeg kjører rundt med aircondition på 18 grader hele året, kanskje jeg bare trives med kulde.
kvinneguide Skrevet 2. september 2016 #20 Skrevet 2. september 2016 Et øyeblikk siden, amativeReflection skrev: Kanskje du løper sakte eller noe? Det vil jo forklare at du trenger så mye klær...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå