AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Skrevet 1. september 2016 Heisann! Er en jente på 19 som strøk i fire fag ifjor. 1) strøk i skriftlig kjemi, trenger vel bare å ta opp vanlig kjemi skriftlig? 2) norsk muntlig eksamen strøket, vanlig norsk? Kan jeg bruke morsmål eksamen her, nivå 3 til å erstatte den med de to andre fagene jeg har strøket i? Jeg hadde nivå 2 ifjor og bytta ut med fransk og et fag til. Om jeg tar nivå 3, kan jeg erstatte da? Er tysk Anonymkode: e9a31...f16
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #2 Skrevet 1. september 2016 Morsmål erstatter ikke norsk, nei. Den må du ta opp igjen. Morsmål er enten erstatning for fremmedspråk eller nynorsk, avhengig av nivå og fagkode. Men det overlapper ikke noe annet, og heller ikke valgfag som kjemi. Avhengig av hvor du skal ta opp fag og om det er kjemi 1 eller 2 kan det hende prøven er skriftlig og at du kanskje ikke må ha praktisk prøve (det finner du info om på privatistweb), men der jeg har vært har vi hatt muntlig-praktisk variant både i kjemi 1 og 2 som alle måtte ha. Anonymkode: df911...fe5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #3 Skrevet 1. september 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Morsmål erstatter ikke norsk, nei. Den må du ta opp igjen. Morsmål er enten erstatning for fremmedspråk eller nynorsk, avhengig av nivå og fagkode. Men det overlapper ikke noe annet, og heller ikke valgfag som kjemi. Avhengig av hvor du skal ta opp fag og om det er kjemi 1 eller 2 kan det hende prøven er skriftlig og at du kanskje ikke må ha praktisk prøve (det finner du info om på privatistweb), men der jeg har vært har vi hatt muntlig-praktisk variant både i kjemi 1 og 2 som alle måtte ha. Anonymkode: df911...fe5 Sikker på det? Fordi i vg2 erstatter jeg morsmål eksamen nivå 2 med biologi(valgfag), samt fransk som jeg strøk i? Er vel naturlig å tro at nivå 3 kan erstatte f.eks kjemi? Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #4 Skrevet 1. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Sikker på det? Fordi i vg2 erstatter jeg morsmål eksamen nivå 2 med biologi(valgfag), samt fransk som jeg strøk i? Er vel naturlig å tro at nivå 3 kan erstatte f.eks kjemi? Anonymkode: b2280...2f1 Valgfag og morsmål er ikke det samme. Har du sjekka om du faktisk får et vitnemål når du bytter om på disse fagene..? Fransk er fremmedspråk og kan erstattes av et annet språk opp til nivå 2. Men det er forskjell på fagkodene for morsmål og "morsmål som fremmedspråk", så pass på at du ikke tar eksamen i noe som du ikke får uttelling for. Dette ville jeg sjekket litt nøyere opp om jeg var deg. Anonymkode: df911...fe5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #5 Skrevet 1. september 2016 24 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valgfag og morsmål er ikke det samme. Har du sjekka om du faktisk får et vitnemål når du bytter om på disse fagene..? Fransk er fremmedspråk og kan erstattes av et annet språk opp til nivå 2. Men det er forskjell på fagkodene for morsmål og "morsmål som fremmedspråk", så pass på at du ikke tar eksamen i noe som du ikke får uttelling for. Dette ville jeg sjekket litt nøyere opp om jeg var deg. Anonymkode: df911...fe5 Nei men jeg bare erstatter valgfaget med morsmålet mitt, som jeg tar eksamen i. Selvfølgelig går det ann og selvfølgelig får jeg vitnemål. Men når jeg har strøket i de andre fagene på eksamen, da må jeg ta det samme faget opp i enten muntlig og skriftlig, må ikke ta opp i begge? Koster 1000 ser jeg Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #6 Skrevet 2. september 2016 Hva tenker dere? Ble usikker på hvilke fag jeg må ta opp nå Anonymkode: e9a31...f16
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #7 Skrevet 2. september 2016 Valgfag kan du erstatte ved å ta eksamen i nivå 3 morsmål. Eksamen i nivå 3 morsmål vil ta tilsvare et programfag (du vil også få språkpoeng, så dette er jo faktisk gunstig for deg). Det eneste du må passe på er at du får faglig fordypning. Du må altså ha to fag innenfor realfag eller samfunnsfag/språk som du både har nivå 1 og nivå 2. Videre kan du kun erstatte en eksamen i nivå 3 morsmål med et valgfag. Du kan med andre ord erstatte det med eksempelvis kjemi, men du kan ikke erstatte det med norsk, historie og lignende. Dersom du har strøket på eksamen i kjemi 2 trenger du kun å ta skriftlig eksamen. Dersom du har strøket i standpunkt må du belage deg på å ta opp både muntlig og skriftlig. Dette trenger som som nevnt ikke gjøre dersom du tar eksamen i morsmål nivå 3. Stryk ved norsk muntlig må du ta eksamen i norsk muntlig. Anonymkode: 3025a...e2d
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #8 Skrevet 2. september 2016 20 minutter siden, AnonymBruker skrev: Valgfag kan du erstatte ved å ta eksamen i nivå 3 morsmål. Eksamen i nivå 3 morsmål vil ta tilsvare et programfag (du vil også få språkpoeng, så dette er jo faktisk gunstig for deg). Det eneste du må passe på er at du får faglig fordypning. Du må altså ha to fag innenfor realfag eller samfunnsfag/språk som du både har nivå 1 og nivå 2. Videre kan du kun erstatte en eksamen i nivå 3 morsmål med et valgfag. Du kan med andre ord erstatte det med eksempelvis kjemi, men du kan ikke erstatte det med norsk, historie og lignende. Dersom du har strøket på eksamen i kjemi 2 trenger du kun å ta skriftlig eksamen. Dersom du har strøket i standpunkt må du belage deg på å ta opp både muntlig og skriftlig. Dette trenger som som nevnt ikke gjøre dersom du tar eksamen i morsmål nivå 3. Stryk ved norsk muntlig må du ta eksamen i norsk muntlig. Anonymkode: 3025a...e2d Oja takk. Men jeg har jo allerede fjernet 1/3 valgfag, som jeg gjorde i vg2? Det betyr at jeg ikke kan erstatte flere valgfag altså? Hva skjer da om jeg består nivå 3 morsmål? Hva kan jeg erstatte det med da? Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #9 Skrevet 3. september 2016 20 timer siden, AnonymBruker skrev: Oja takk. Men jeg har jo allerede fjernet 1/3 valgfag, som jeg gjorde i vg2? Det betyr at jeg ikke kan erstatte flere valgfag altså? Hva skjer da om jeg består nivå 3 morsmål? Hva kan jeg erstatte det med da? Anonymkode: b2280...2f1 Noen? Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #10 Skrevet 3. september 2016 Den 1. september 2016 at 20.00, AnonymBruker skrev: Nei men jeg bare erstatter valgfaget med morsmålet mitt, som jeg tar eksamen i. Selvfølgelig går det ann og selvfølgelig får jeg vitnemål. Men når jeg har strøket i de andre fagene på eksamen, da må jeg ta det samme faget opp i enten muntlig og skriftlig, må ikke ta opp i begge? Koster 1000 ser jeg Anonymkode: b2280...2f1 Hvis du må ta opp et fag så koster det litt over 2000. Det er nye fag som koster ca. 1000, ikke fag du allerede har hatt - enten du har fått karakter i dem eller IV. Jeg har aldri hørt at man kan bytte ut valgfagene sine med morsmål. Det høres veldig spesielt ut, for da får du jo ingen faglig fordypning innenfor ditt programområde. Men så lenge du er sikker så går det sikkert an.. Merkelig. Det er ingen selvfølge at det skal gå an, nei. Anonymkode: df911...fe5
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #11 Skrevet 4. september 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du må ta opp et fag så koster det litt over 2000. Det er nye fag som koster ca. 1000, ikke fag du allerede har hatt - enten du har fått karakter i dem eller IV. Jeg har aldri hørt at man kan bytte ut valgfagene sine med morsmål. Det høres veldig spesielt ut, for da får du jo ingen faglig fordypning innenfor ditt programområde. Men så lenge du er sikker så går det sikkert an.. Merkelig. Det er ingen selvfølge at det skal gå an, nei. Anonymkode: df911...fe5 2000?? Hvorfor i alle dager er det dyrere å ta opp fag enn å ta opp fag nye fag? Ulogisk. På privatweb ser jeg det forresten koster 1000,-. Så hvis jeg har strøket i kjemi, så må jeg ta både muntlig og skriftlig? Sikker på det? Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #12 Skrevet 4. september 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: 2000?? Hvorfor i alle dager er det dyrere å ta opp fag enn å ta opp fag nye fag? Ulogisk. På privatweb ser jeg det forresten koster 1000,-. Så hvis jeg har strøket i kjemi, så må jeg ta både muntlig og skriftlig? Sikker på det? Anonymkode: b2280...2f1 Se f.eks. her: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=utdanning&p=733 Det er dyrere å ta opp fag du allerede har hatt. Husk at det koster ganske mye å arrangere disse eksamenene, med både leie av lokaler, administrasjon rundt hele opplegget, innleie av personale, sensorer +++. Bare i Oslo arrangeres det over 16 000 muntlige eksamener i halvåret nå (og da er det altså kun muntlig; de skriftlige kommer i tillegg!), og det er kun der. Selvsagt er det flere som gjerne tar opp flere dag da, men likevel. Det er en del logistikk og personale som kreves for at folk skal kunne ta privatisteksamener i det hele tatt. Prisene settes for øvrig av departementet. Det står mer info om dette på nett regner jeg med. Jeg vet bare at i noen av de realfagene så har man gått for en "muntlig-praktisk" prøve som eksamensform, men det kan være de gjør det litt forskjellig fra fylke til fylke Anonymkode: df911...fe5
Brimi Skrevet 4. september 2016 #13 Skrevet 4. september 2016 21 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis du må ta opp et fag så koster det litt over 2000. Det er nye fag som koster ca. 1000, ikke fag du allerede har hatt - enten du har fått karakter i dem eller IV. Jeg har aldri hørt at man kan bytte ut valgfagene sine med morsmål. Det høres veldig spesielt ut, for da får du jo ingen faglig fordypning innenfor ditt programområde. Men så lenge du er sikker så går det sikkert an.. Merkelig. Det er ingen selvfølge at det skal gå an, nei. Anonymkode: df911...fe5 Trodde at man måtte betale 2000,- hvis man skulle forbedre en karakter og ikke når man har fått stryk. Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om (ikke det med stryk, men å forbedre karakter).
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #14 Skrevet 5. september 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Se f.eks. her: http://www.unginfo.oslo.no/?post_type=utdanning&p=733 Det er dyrere å ta opp fag du allerede har hatt. Husk at det koster ganske mye å arrangere disse eksamenene, med både leie av lokaler, administrasjon rundt hele opplegget, innleie av personale, sensorer +++. Bare i Oslo arrangeres det over 16 000 muntlige eksamener i halvåret nå (og da er det altså kun muntlig; de skriftlige kommer i tillegg!), og det er kun der. Selvsagt er det flere som gjerne tar opp flere dag da, men likevel. Det er en del logistikk og personale som kreves for at folk skal kunne ta privatisteksamener i det hele tatt. Prisene settes for øvrig av departementet. Det står mer info om dette på nett regner jeg med. Jeg vet bare at i noen av de realfagene så har man gått for en "muntlig-praktisk" prøve som eksamensform, men det kan være de gjør det litt forskjellig fra fylke til fylke Anonymkode: df911...fe5 Se hva han under skriver der. "Trodde at man måtte betale 2000,- hvis man skulle forbedre en karakter og ikke når man har fått stryk. Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om (ikke det med stryk, men å forbedre karakter)". Det har jeg hørt også. Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #15 Skrevet 5. september 2016 22 timer siden, Brimi skrev: Trodde at man måtte betale 2000,- hvis man skulle forbedre en karakter og ikke når man har fått stryk. Det er ihvertfall det jeg har fått beskjed om (ikke det med stryk, men å forbedre karakter). Jo det er jo de som er korrekt? Hva menes egentlig med "ta opp fag for første gang", hæ? Anonymkode: b2280...2f1
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #16 Skrevet 5. september 2016 Er det så nøye hva det koster? Du ønsker vel å få et fullført vitnemål og da må du jo igjennom en eksamen uansett. Har du hatt faget før (altså har du en karakter i faget) koster det deg 2000kr å ta eksamen. Har du ikke hatt faget før (du f.eks. tar påbygg som privatist og dermed ikke har hatt fagene før eller hatt eksamen i faget) koster det 1000kr per eksamen. Husk dermed at om du tar hele norskfaget er dette til sammen 3 eksamener. Husk dermed når du melder deg opp til eksamen på privatistweb at, om du har bestått i norsk skriftlig, kun trenger å melde deg opp til muntlig (husk rett fagkode). Lurer du på prisen alt-i-alt så logg inn på privatistweb, legg til fagene du skal ta eksamen i også får du opp prisen du må betale. Husk at i mange fylker nærmer fristen for oppmelding seg. Hordaland har f.eks. frist 15.september! Har du spørsmål ang. å bytte ut det ene faget med det andre så ville jeg kontaktet fylkeskommunen (evt. en videregående skole) for å få svar på dette så fort som mulig (siden fristen for oppmelding til eksamen nærmer seg). Lykke til! Anonymkode: de3f2...8b0 2
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #17 Skrevet 5. september 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Er det så nøye hva det koster? Du ønsker vel å få et fullført vitnemål og da må du jo igjennom en eksamen uansett. Har du hatt faget før (altså har du en karakter i faget) koster det deg 2000kr å ta eksamen. Har du ikke hatt faget før (du f.eks. tar påbygg som privatist og dermed ikke har hatt fagene før eller hatt eksamen i faget) koster det 1000kr per eksamen. Husk dermed at om du tar hele norskfaget er dette til sammen 3 eksamener. Husk dermed når du melder deg opp til eksamen på privatistweb at, om du har bestått i norsk skriftlig, kun trenger å melde deg opp til muntlig (husk rett fagkode). Lurer du på prisen alt-i-alt så logg inn på privatistweb, legg til fagene du skal ta eksamen i også får du opp prisen du må betale. Husk at i mange fylker nærmer fristen for oppmelding seg. Hordaland har f.eks. frist 15.september! Har du spørsmål ang. å bytte ut det ene faget med det andre så ville jeg kontaktet fylkeskommunen (evt. en videregående skole) for å få svar på dette så fort som mulig (siden fristen for oppmelding til eksamen nærmer seg). Lykke til! Anonymkode: de3f2...8b0 Er 10 dager til fristen trossalt Jeg har sendt fylkeskommunen 100 mails men de har ikke svart på noen. Så for å ta en gjennomgang. 1) Jeg strøk i kjemi 1(fikk karakter 1), det betyr at jeg må ta opp kjemi 1 skriflig bare? 2) Strøk i norsk muntlig eksamen, jeg må bare ta opp norsk muntlig vg3, sant? Hvorfor får jeg opp 1000 kr på min privatisweb profil da? Det står 1000kr også står det nytt fag. Hvordan får jeg lissom endra det til hatt fagen? Gjerne svar separat på de 3 spørsmålene Anonymkode: b2280...2f1
Brimi Skrevet 5. september 2016 #18 Skrevet 5. september 2016 5 timer siden, AnonymBruker skrev: Jo det er jo de som er korrekt? Hva menes egentlig med "ta opp fag for første gang", hæ? Anonymkode: b2280...2f1 Det var ikke det brukeren jeg siterte skrev derav mitt svar. Resten aner jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 5. september 2016 #19 Skrevet 5. september 2016 6 timer siden, AnonymBruker skrev: Er 10 dager til fristen trossalt Jeg har sendt fylkeskommunen 100 mails men de har ikke svart på noen. Så for å ta en gjennomgang. 1) Jeg strøk i kjemi 1(fikk karakter 1), det betyr at jeg må ta opp kjemi 1 skriflig bare? 2) Strøk i norsk muntlig eksamen, jeg må bare ta opp norsk muntlig vg3, sant? Hvorfor får jeg opp 1000 kr på min privatisweb profil da? Det står 1000kr også står det nytt fag. Hvordan får jeg lissom endra det til hatt fagen? Gjerne svar separat på de 3 spørsmålene Anonymkode: b2280...2f1 Skjønner, fylkeskommunene er ikke de letteste å få tak i på mail, sendte de selv en mail der jeg ønsket å få samlet alle karakterene mine fra høst- og vår eksamener på et samlet vitnemål. Fikk aldri svar på mailen, men nytt vitnemål i posten, hehe! Prøv å ring dem kanskje? 1) Jeg er usikker på akkurat denne, men er ikke Kjemi kun muntlig-praktisk eksamen? Er fagkoden din "REA3011"? sjekk ut det her; http://www.udir.no/kl06/REA3011 Her står det at eksamensformen kun er muntlig-praktisk, og da tror jeg den er på lik "måte" som min naturfag-eksamen som privatist. Altså en 3-delt eksamen der du først er inne og trekker et tema, dette får du 20 minutter forberedelse på å skulle fortelle om, her er alle hjelpemidler tillatt (også kommunikasjon så lenge man ikke ringer). Etter dette er det et forsøk o.l (altså praktisk), og til slutt får du spørsmål om et tredje tema (ukjent tema). 2) Om du strøk på muntlig eksamen i Norsk VG3, altså fagkode NOR1213. Mener jeg det skal holde å melde seg opp til denne. Hadde du skriftlig eksamen i Norsk? eller var det trekk-muntlig i Norsk også strøk du på denne? Ang. privatistweb, så er det du får opp der det du skal betale, jeg mener å huske at du logger jo inn med person nr. så dermed får de tilgang på hvilke fag du har hatt tidligere og om det du melder deg opp til blir en 1.gangs eksamen eller 2.gangs eksamen. Alt slikt skal gå automatisk. Du trenger kun å legge til eksamenene du ønsker å ta Anonymkode: de3f2...8b0
AnonymBruker Skrevet 6. september 2016 #20 Skrevet 6. september 2016 Den 5.9.2016 at 19.41, AnonymBruker skrev: Skjønner, fylkeskommunene er ikke de letteste å få tak i på mail, sendte de selv en mail der jeg ønsket å få samlet alle karakterene mine fra høst- og vår eksamener på et samlet vitnemål. Fikk aldri svar på mailen, men nytt vitnemål i posten, hehe! Prøv å ring dem kanskje? 1) Jeg er usikker på akkurat denne, men er ikke Kjemi kun muntlig-praktisk eksamen? Er fagkoden din "REA3011"? sjekk ut det her; http://www.udir.no/kl06/REA3011 Her står det at eksamensformen kun er muntlig-praktisk, og da tror jeg den er på lik "måte" som min naturfag-eksamen som privatist. Altså en 3-delt eksamen der du først er inne og trekker et tema, dette får du 20 minutter forberedelse på å skulle fortelle om, her er alle hjelpemidler tillatt (også kommunikasjon så lenge man ikke ringer). Etter dette er det et forsøk o.l (altså praktisk), og til slutt får du spørsmål om et tredje tema (ukjent tema). 2) Om du strøk på muntlig eksamen i Norsk VG3, altså fagkode NOR1213. Mener jeg det skal holde å melde seg opp til denne. Hadde du skriftlig eksamen i Norsk? eller var det trekk-muntlig i Norsk også strøk du på denne? Ang. privatistweb, så er det du får opp der det du skal betale, jeg mener å huske at du logger jo inn med person nr. så dermed får de tilgang på hvilke fag du har hatt tidligere og om det du melder deg opp til blir en 1.gangs eksamen eller 2.gangs eksamen. Alt slikt skal gå automatisk. Du trenger kun å legge til eksamenene du ønsker å ta Anonymkode: de3f2...8b0 Takk for bra svar. 2) Jeg strøk ikke i den, jeg møtte ikke opp. Norsk muntlig eksamen ja. Jeg bestod i alle de andre norskfagene som skriflig og nynorsk osv. 3) Men kan jeg ikke bruke morsmåleksamenen min til å fjerne et av valgfagene? Kan bruke morsmål nivå 3. Har allerede brukt nivå 2 ifjor. Og ja veldig rart at jeg får 1000kr på fag som jeg allerede har hatt. Trodde prisen var 2000,-. Anonymkode: b2280...2f1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå