AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #1 Del Skrevet 1. september 2016 Bildene jeg tar(med iPhone og noe hjelp fra ulike filtre) blir veldig fine, og jeg får mye skryt. Men jeg har kommet til det punktet hvor iPhone-kvalitet ikke er nok, og ønsker å kjøpe meg et DSLR-kamera(som det visst nok heter, i følge google ). I forbindelse med dette har jeg selvfølgelig noen spørsmål, da jeg ikke vet noen ting om kameraer. Altså ingenting. Sist jeg kjøpte kamera er flere år siden, og da var det disse digitalkameraene det gikk i. Små, enkle og hendige, men har ikke blitt brukt siden iphone-kvaliteten ble nogenlunde bra Kommer til å stikke til en fotobutikk for å få litt råd o.l., men hadde vært hyggelig med råd/erfaringer fra dere også. Jeg mener å ha lest at selve kamerahuset ikke trenger å være kjempedyrt, så lenge man har bra objektiv/linse(er dette det samme ?)? Hva er egentlig greia med "kamerahus" - jeg har fått med meg at dette er selve kameraet, men trenger man i det hele tatt objektiver - sånn i utgangspunktet? Hvordan blir et bilde om man kun har selve kameraet? Tenker at når jeg først skal kjøpe et kamera, vil jeg at det skal være solid og ikke av det aller billigste. Jeg er i aller høyeste grad en begynner, da jeg ikke har holdt på med slike kameraer, men jeg lærer fort og kommer til å bruke kameraet relativt mye. Først og fremst som fritidsaktivitet, men jeg vil ikke ha noen middelmådig kvalitet av den grunn. Jeg har sett litt på Canon(vet også at Nikon er bra). Jeg har et par bekjente med Canon 70D, og selv om de helt sikkert bruker ekstra linse, tar de flotte bilder. Men så fant jeg ut at det er kommet ut en 80D etter det igjen, og da blir det som med iphone: kommer det ut en ny modell om et par mnd, venter du med å kjøpe ny til da Men den ligger selvsagt et par tusen over i pris, og jeg lurer på hva som blir hovedforskjellen på de to? Jeg ønsker ikke betale særlig mer enn rundt 11.000-12.000 for selve kameraet. Det bør vel holde i massevis for et kamera som ikke skal brukes profesjonelt, men likevel holder høy standard..? Lurer også på om det finnes nettsider/gode bøker hvor man kan lære om de ulike uttrykkene som brukes i fotoverden, hvordan man bruker alle funksjonene på et kamera, hvilke objektiver som er nyttige å ha osv? På forhånd tusen hjertelig takk! Anonymkode: 37b62...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #2 Del Skrevet 1. september 2016 De fleste vanlig dødelige sier speilrefleks og du må ha objektiv for å få tatt et bilde. Det er ikke noe du kjøper i tillegg for å ha det som ekstra, det er noe du må ha. Og det finnes mange bra nybegynner-kit som inneholder det du trenger. Speilrefleksene i dag er også hovedsaklig digitale, så jeg tror du har misforstått litt når du omtaler små pocketkameraer som digitalkameraer. Både pocket og speilrefleks kommer som analige og digitale. Forøvrig så heter det objektiv. Et objektiv består av flere linser. Anonymkode: b4913...1b5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #3 Del Skrevet 1. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: De fleste vanlig dødelige sier speilrefleks og du må ha objektiv for å få tatt et bilde. Det er ikke noe du kjøper i tillegg for å ha det som ekstra, det er noe du må ha. Og det finnes mange bra nybegynner-kit som inneholder det du trenger. Speilrefleksene i dag er også hovedsaklig digitale, så jeg tror du har misforstått litt når du omtaler små pocketkameraer som digitalkameraer. Både pocket og speilrefleks kommer som analige og digitale. Forøvrig så heter det objektiv. Et objektiv består av flere linser. Anonymkode: b4913...1b5 Se her, ja. Har mye å lære ser jeg, langt mer enn jeg hadde trodd Tusen takk! -TS Anonymkode: 37b62...55d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vesentlig Skrevet 3. september 2016 #4 Del Skrevet 3. september 2016 Jeg vil nok heller anbefale deg å gå for et billigere kamerahus, kanskje en nybegynnerpakke som nevnt over så får du med objektiv, minnekort og andre essensielle småting. Når en kommer inn i det som nybegynner så vil du helt ærlig ikke merke så stor forskjell på bildekvaliteten annet enn den psykologiske effekten av å ta bilder ed et dyrere kamera. Et billigere kamera vil også være bedre tilrettelagt for deg som ikke er vandt med å navigere i kamera og de manuelle funksjonene. Et dyrt kamera derimot vil kanskje virke komplisert og gjøre deg motløs. For øvrig kan jeg anbefale å se videor på youtube om basic dslr use eller et eller annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Whoops Skrevet 3. september 2016 #5 Del Skrevet 3. september 2016 Uansett hva du kjøper av litt avanserte kameraer så kan du regne med at bildene blir "finere" med iPhone eller et helautomatisk digitalt kompaktkamera. De gjør hele jobben for deg, mens et avansert kamera krever litt mer innstilling og planlegging. Det kan være litt irriterende i starten... synes jeg i alle fall. Har ingen direkte anbefalinger. Jeg har sett etter spesialtilbud de gangene jeg har kjøpt. Feks pakker der man får med en ekstra linse eller modeller som selges ut med rabatt fordi det har kommet inn en nyere modell. Du trenger absolutt ikke det nyeste og dyreste. Om du googler de du finner tilbud på eller vurderer vil du få en pekepinn på om det er store mangler eller feil på kameraet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grylet Skrevet 3. september 2016 #6 Del Skrevet 3. september 2016 Da jeg kjøpte mitt Canon for noen år siden, fulgte det med et gavekort på kurs. På nettsiden til Canon kunne jeg da melde meg på et kurs i nærheten av der jeg bor. Aner ikke om det er slik fremdeles, men et digitalt speilreflekskamera har veldig mange ulike funksjoner som det for en nybegynner kan være litt stress å sette seg inn i. Jeg vil derfor uansett anbefale deg å ta et nybegynnerkurs slik at du raskt kan få glede av kameraet ditt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Panya Skrevet 4. september 2016 #7 Del Skrevet 4. september 2016 Jeg har fått så mange tips fra fotograf venner hvor de sier man kan gjerne kjøpe et helt ok kamera men det er LINSEN som gjelder. Alle jeg vet om bruker Sigma linsen som skal visst koste en del. Så invester heller i en veldig god linse og kjøp en kamera som er okey:) jeg venter selv på å få kjøpte en Sigma linse... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå