AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #1 Skrevet 31. august 2016 Jeg er ikke ute etter hva som er tillatt eller ikke, men hva du personlig gjør i forhold til eget og andres barn. Hvis (den lave) nabogutten på 8 år ikke kom seg på fotballkamp, hadde du tilbydd han passasjersetet fremme i bilen? Anonymkode: a4136...c39
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #2 Skrevet 31. august 2016 Det er ikke ideelt, men der hadde han fått sitte på, men hadde satt han i beltestol (har ett ekstra) og jeg hadde skrudd av airbagen. Vet ikke alder.. 5-6 kanskje. Gitt at jeg hadde bilstol og skrudd av airbagen. Hadde jeg ikke hatt mulighet til å skru av airbagen, hadde jeg ikke hatt et barn fremme. Den sjansen tar jeg ikke, vil ikke risikere et barns liv. Det vil jeg ikke ha på samvittigheten.. Skru av airbag og ha beltestol er vel ikke så trygt det heller, men da har man hvertfall gjort det man kan.. Det går i kriser. Anonymkode: d793e...a42
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #3 Skrevet 31. august 2016 Når de er 135 cm høye. Man leker ikke med sikring av barn i bil. Anonymkode: 813d6...1a7 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #4 Skrevet 31. august 2016 En på 8 år? Ja,hvorfor skulle det være ett problem? Anonymkode: 9db98...cf7
Edie Skrevet 31. august 2016 #5 Skrevet 31. august 2016 Synes det der er vanskelig selv, og føler meg hysterisk i forhold til andre foreldre. Er selv fotballmamma, men kjører ikke noen 7-åringer i vår bil uten riktig sete og sikring. Hadde noe skjedd, ville ikke min samvittighet taklet det.
Arkana Skrevet 31. august 2016 #6 Skrevet 31. august 2016 I følge Trygg Trafikk er det greit å sitte i passasjersetet hvis de er riktig sikret (beltestol) og airbag er slått av.
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #7 Skrevet 1. september 2016 10 timer siden, Edie skrev: Synes det der er vanskelig selv, og føler meg hysterisk i forhold til andre foreldre. Er selv fotballmamma, men kjører ikke noen 7-åringer i vår bil uten riktig sete og sikring. Hadde noe skjedd, ville ikke min samvittighet taklet det. Det er sånn jeg og har det. Observerer at det er et fåtall av foreldrene i skole- og barnehagekretsen her vi bor som sikrer barna godt nok i bil. Jeg er den hysteriske moren som nekter barna mine og sitte på hos andre (som jeg vet tar lett på sikring), og jeg kjører kun andres barn om de godtar å bli sikret etter retningslinjene. Bilen min har ikke av/på-knapp til airbagen heller. takk til alle dere som har svart 😊 Anonymkode: a4136...c39
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #8 Skrevet 1. september 2016 Sønnen på 12 år har nettopp begynt fått lov til å sitte foran, han er 157 cm. Siden han aldri har mast om det har det rett og slett ikke vært et tema. Anonymkode: 5916a...0ea
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #9 Skrevet 1. september 2016 Nei, for vi har på airbag. Om det var min sønn det gjaldt hadde jeg ønsket at andre foreldre valgte likt som meg. Mannen min satt sønnen vår 5 år i fremsetet uten stol, med airbag, en kort tur. Det gjør han ikke igjen. Anonymkode: 7c6b4...435
Arkana Skrevet 1. september 2016 #10 Skrevet 1. september 2016 (endret) 45 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sønnen på 12 år har nettopp begynt fått lov til å sitte foran, han er 157 cm. Siden han aldri har mast om det har det rett og slett ikke vært et tema. Anonymkode: 5916a...0ea Bare vær obs på at man er ikke stor nok til å sitte i passasjersetet med airbag før rundt 14-15 års alder. Det er alder, og ikke høyde eller vekt, som avgjør om skjelettet er sterkt nok til å tåle airbagen og yngre barn kan bli alvorlig skadet om airbagen utløses. Endret 1. september 2016 av Arkana
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #11 Skrevet 1. september 2016 3 minutter siden, Arkana skrev: Bare vær obs på at man er ikke stor nok til å sitte i passasjersetet med airbag før rundt 14-15 års alder. Det er alder, og ikke høyde eller vekt, som avgjør om skjelettet er sterkt nok til å tåle airbagen og yngre barn kan bli alvorlig skadet om airbagen utløses. Nja, de utvikles ulik, så det stemmer jo ikke. 14 er en mal, men ikke absolutt. Anonymkode: 6f8b0...aec
Arkana Skrevet 1. september 2016 #12 Skrevet 1. september 2016 (endret) 9 minutter siden, AnonymBruker skrev: Nja, de utvikles ulik, så det stemmer jo ikke. 14 er en mal, men ikke absolutt. Anonymkode: 6f8b0...aec For noen år siden kom det en amerikansk forskningsrapport (link) som viste at det er barnets alder som best indikerer skjelettmodning og dermed hvor trygt det er å sitte foran en airbag. Selv Trygg Trafikk er klare på at en airbag er laget for å beskytte en voksen, og en 12-åring er altfor liten til å sitte i passasjersetet med aktiv airbag. Endret 1. september 2016 av Arkana 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #13 Skrevet 1. september 2016 1 time siden, Arkana skrev: For noen år siden kom det en amerikansk forskningsrapport (link) som viste at det er barnets alder som best indikerer skjelettmodning og dermed hvor trygt det er å sitte foran en airbag. Selv Trygg Trafikk er klare på at en airbag er laget for å beskytte en voksen, og en 12-åring er altfor liten til å sitte i passasjersetet med aktiv airbag. Vel, Trygg trafikk sier nå 140 cm og det er vel sånn ca 10 år. http://www.tryggtrafikk.no/tema/sikring-av-barn-i-bil/barn-og-airbag/ Men for all del, jeg er enig i at man venter så lenge som mulig. Anonymkode: 34067...585
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #14 Skrevet 1. september 2016 Mine barn har sittet foran i perioder fra de var født, men da i riktig sete etter alder og med airbag skrudd av. Med airbag på får de ikke sitte før de er store nok etter anbefalingene. Anonymkode: 4ff86...9ff
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #15 Skrevet 1. september 2016 12 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg er ikke ute etter hva som er tillatt eller ikke, men hva du personlig gjør i forhold til eget og andres barn. Hvis (den lave) nabogutten på 8 år ikke kom seg på fotballkamp, hadde du tilbydd han passasjersetet fremme i bilen? Anonymkode: a4136...c39 I forhold til betyr "sammenlignet med". Så her spør du i grunn hva andre gjør sammenlignet med sitt eget barn eller andres barn. Det riktige blir å si " når det gjelder " sitt eget eller andres barn. Just saying. Peace Anonymkode: b8875...660 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå