Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

noen som er litt inne på dette? 

mister en støtten fra nav om man 'skulker'??

min samboer er permitert - altså h*n har jobb, men er lite å gjøre akkurat nå. nedgangstider. og på jobbklubb driver de bare å ordnet med cv og øver på jobbintervju og slik. min samboer syns dette er fryktelig kjedelig - og veldig lite produktivt å være med på, h*n har jo jobb! så har skulket totalt 3 dager nå.. vil h*n risikere å miste støtten nå i permisjon??? 

Anonymkode: 83f4b...d2f

Skrevet

Ja, han mister penger dersom han skulker.
Når han er deltager på jobbklubb så er det som å være i jobb. Dersom man er syk må man levere egenmelding/sykemelding. Man får da redusert betaling de dagene man er syk.
Om man bare skulker vil man ikke få noe i det hele tatt for de dagene man ikke møter opp. I tillegg så risikerer man å få midlertidig stans i dagpengene og vil kunne stå uten inntekt i 8 eller 12 uker.
For å ha rett på dagpenger må man være aktiv jobbsøker. Dette gjelder selv om han er permittert. Derfor skal man møte på jobbklubb for å få hjelp til å finne aktuelle jobber og å søke på disse.
Dersom han syns dette er så utrolig kjedelig og heller vil være hjemme så skjønner jeg ikke at han fyller vilkårene for dagpenger og håper han mister de.

• Liker 3
Skrevet
13 minutter siden, Angelheart2 skrev:

Ja, han mister penger dersom han skulker.
Når han er deltager på jobbklubb så er det som å være i jobb. Dersom man er syk må man levere egenmelding/sykemelding. Man får da redusert betaling de dagene man er syk.
Om man bare skulker vil man ikke få noe i det hele tatt for de dagene man ikke møter opp. I tillegg så risikerer man å få midlertidig stans i dagpengene og vil kunne stå uten inntekt i 8 eller 12 uker.
For å ha rett på dagpenger må man være aktiv jobbsøker. Dette gjelder selv om han er permittert. Derfor skal man møte på jobbklubb for å få hjelp til å finne aktuelle jobber og å søke på disse.
Dersom han syns dette er så utrolig kjedelig og heller vil være hjemme så skjønner jeg ikke at han fyller vilkårene for dagpenger og håper han mister de.

Dette visste jeg ikke, jeg trodde man fikk samme sum dersom man er syk. Har det alltid vært sånn, eller har det kommet nye regler?

Anonymkode: eb8ed...a7a

Skrevet

Ja, han mister støtten fra nav når han skulker. Man må ha gyldig fravær. Ellers så er ikke det å gå på jobbklubb så ille. Jeg ble sendt på et når jeg ble arbeidsledig som høygravid. Ikke veldig stor sjanse for å få jobb for meg akkurat da, men veldig greit å ha noe å bruke dagen på. Fikk konstruktive tilbakemeldibger på cven min som jeg kommer til å få bruk for seinere, intervjutrening og ikke minst mange nye kontakter. Det er alltid kjekt å ha :)

Anonymkode: 8a76b...e7b

• Liker 1
Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette visste jeg ikke, jeg trodde man fikk samme sum dersom man er syk. Har det alltid vært sånn, eller har det kommet nye regler?

Anonymkode: eb8ed...a7a

Det kommer an på hvilken ytelse han har.
Dette står på egenmeldingsskjemaet som han må fylle ut ved sykdom/fravær fra jobbklubb:
"Dagpengemottakere har ikke rett på stønad under sykdom. Sykemelding må fremskaffes fra første fraværsdag. For å fremsette krav om sykepenger må sykemelding sendes NAV Forvaltning."
Altså om du ikke leverer sykemelding fra lege så vil du ikke få penger for de dagene du ikke stiller på jobbklubb. Som sagt så vil man også stå i fare for å få avstenging av ytelse i 8 eller 12 uker.

Dersom han mottar individstønad (tiltakspenger) får man 75% av dagsats for den 4.dagen man er syk og i maks 9 dager.

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

hei!

min samboer er permitert - altså h*n har jobb, men er lite å gjøre akkurat nå. nedgangstider. og på jobbklubb driver de bare å ordnet med cv og øver på jobbintervju og slik. min samboer syns dette er fryktelig kjedelig - og veldig lite produktivt å være med på, h*n har jo jobb! så har skulket totalt 3 dager nå.. vil h*n risikere å miste støtten nå i permisjon??? 

Hei! Er med på jobbsøkerkurs selv. Det heter noe annet vel og merke, men er et veldig godt opplegg. Turdag 1 dag i uken og bedriftsbesøk av og til. Be mannen din skjerpe seg litt. Det er ikke morro å være på jobbsøker kurs, og skal heller ikke være morro. Meningen med dette er jo å få forbedret CV og søknad og øke sjansen for å komme ut i arbeid. Man får tips og råd til hva man kan gjøre bedre, hva som er bra og ha som er lurt i intervju situasjoner osv. 

Jeg er ringevikar og blir tilkalt ved sykdom, har heller ikke alltid mye å gjøre i perioder, og selv om jeg helst ville ha hatt fast jobb, så er jeg uendelig glad for at jeg har muligheten til å delta på jobbsøker kurs. Min cv og søknad har blitt mye bedre, og jeg har lært mye nytt som er nyttig videre i jobbsøker prossessen. En fremtidig arbeidsgiver ser det som positivt at man har deltatt på jobbsøker kurs og vært aktiv arbeidssøker. De vil helst ikke ha en som ikke viser interesse og ikke gjør en innsats. 

Håper mannen din mister støtten sin med den oppførselen. Hvis han synes ting kunne vært bedre på jobbsøkerkurset, burde han ta det opp med de som arrangerer dette, og tipse dem litt om ulike forslag/ideer som kunne vært nyttig for deltakerene.

• Liker 4
Skrevet

artig at alle antar min samboer er en mann :fnise:

nei, jeg skjønner min samboer veldig godt! Hvorfor setter nav en som HAR jobb til å jobbe med cv og jobbsøk. Er så unødvendig å søke ny jobb når man har jobb! Er bare permitert for en periode. Er andre slasker der ute som trenger et spark i ræven.. men når man 'bare' er permitert syns jeg det er helt idioti... 

H*n har ikke mottatt noe egenmeldingsskjema til utfylling for de dagene h*n har vært vekke.. 

slik som h*n forteller tror jeg jobb kurs dere har vært på, har vært noe helt annet. Her går dagene mest i å bare sitte på gangen eller hvor man vil og prate sammen. de brukte hele første uken på cv. Min samboer var ferdig med dette første dagen. hvem trenger 5 dager a 6 timer på å lage cv?!?! 

H*n har spurt, og det er ikke mye mer på menyen. De skal ha én dag ut på tur i byen, og siste dagen er 'kosedag'. da kommer også nav innom. Nå er det folk fra en skole som et leid inn som er med dem. 

Skrevet

Har samboeren din gitt beskjed om at h*n har vært syk? Hvis ikke så er det jo ikke naturlig at h*n har fått noe egenmeldingsskjema heller. Da blir det bare ført som ugyldig fravær og så får h*n trekk i dagpengene.
For øvrig bør samboeren din lese vedtaket som ble sendt ut i forbindelse med dagpengene. Her kommer det klart frem at som dagpengemottaker, uansett om man er permittert eller ikke, plikter å være aktiv jobbsøker. Man får IKKE dagpenger for å ligge på sofaen og vente på at arbeidet skal ta seg opp. Dersom permitteringen varer en stund plikter man faktisk å forsøke å finne annet arbeid i mellomtiden.

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

artig at alle antar min samboer er en mann :fnise:

De fleste på forumet er kvinner, og de fleste er heterofile, så det er en ganske naturlig antagelse så lenge det ikke er noe innlegget som antyder kjønn. Godt mulig du er mann eller lesbisk, men det er mindre naturlig å anta det på et forum med en majoritet av heterofile kvinner.

Anonymkode: 5a608...7f7

• Liker 2
Skrevet

må jo være supert det å gå på jobbkurs, bare se på Wenche fra Costa del Kongsvik. 

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig skal man stille på de aktivitetene NAV krever hvis man ønsker å motta dagpenger. Samboeren din har jo muligheten til å anmelde seg som arbeidssøkende, og da han han/hun ligge hjemme på sofaen så mye han/hun ønsker. Ingen som hindrer ham/henne i det! Men ønsker dere å ha litt ekstra inntekt, så må det også legges en innsats i det. 

Anonymkode: 8033d...2c1

• Liker 1
Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

De fleste på forumet er kvinner, og de fleste er heterofile, så det er en ganske naturlig antagelse så lenge det ikke er noe innlegget som antyder kjønn. Godt mulig du er mann eller lesbisk, men det er mindre naturlig å anta det på et forum med en majoritet av heterofile kvinner.

Anonymkode: 5a608...7f7

:fnise:

Skrevet

Hvis h*n får dagpenger har h*n meldt seg som arbeidsledig for den prosenten h*n ikke jobber. Ergo er det et ønske om å jobbe fulltid. Det er virkelig ikke urimelig at h*n skal følge kravene NAV har til arbeidssøkere når h*n mottar støtte.

Anonymkode: b61c5...3de

• Liker 3
Skrevet

Jaaajaaa. Pro-nav gjeng på kvinneguiden ser jeg ;)

jeg syns fortsatt nav jobber litt et skritt frem og to tilbake. Dem som står uten jobb burde absolutt delta på jobbklubb. men er man permitert er det dårlig å tvinge vedkommende til å søke andre jobber. hvem ansetter en som kan jobbe en uke, en mnd, eller to mnd før de skal tilbake til sin faktiske jobb.. 

Gjest Baremenneske
Skrevet

Forstår at det kan virke litt unyttig..Har selv vært på det og hadde ingen lyst å gå til å begynne med..Ville ha jobb og søkte masse selv så da å måtte møte opp på det der hver dag var liksom ikke store ønsket..Men hadde nå ikker så mye valg og var avhengig av mine dagpenger( blitt stoppa om jeg utelot) Da jeg kom dit var det en gruppe med hyggelige folk- ble litt sosialt selv om det ikke alltid var så gøy.. Og kursleder var også hyggelig og så hver enkeltperson og prøvde hjelpe fra deres standpunkt uten se ned på oss- Det var en veldig bra ting!! Fikk noen tips også.. Kom ut i praksis (på ønsket sted)en måned..ble en måned til...Det var greit men ikke så moro å arbeide så ivrig uten skikkelig lønn.. Og..arbeidsgiver fikk gratis arbeidskraft å benytte seg av.. Likevel fikk jeg høre mye positivt og de var veldig fornøyd- det hjalp på selvtillit.. Men det ble litt brutt ned igjen når de dessverre ikke kunne ansette meg pga nok ansatte.. men litt mer erfaring og bevis på at jeg er interessert fikk jeg gitt..og det vet nå også arbeidsgiveren- som nå kan gi en bra attest.. 😊

(Ville bare fortelle selv om mann din har permisjon, og jeg søker.... ) 😊

Skrevet
4 timer siden, Minlillesky skrev:

Hei! Er med på jobbsøkerkurs selv. Det heter noe annet vel og merke, men er et veldig godt opplegg. Turdag 1 dag i uken og bedriftsbesøk av og til. Be mannen din skjerpe seg litt. Det er ikke morro å være på jobbsøker kurs, og skal heller ikke være morro. Meningen med dette er jo å få forbedret CV og søknad og øke sjansen for å komme ut i arbeid. Man får tips og råd til hva man kan gjøre bedre, hva som er bra og ha som er lurt i intervju situasjoner osv. 

Jeg er ringevikar og blir tilkalt ved sykdom, har heller ikke alltid mye å gjøre i perioder, og selv om jeg helst ville ha hatt fast jobb, så er jeg uendelig glad for at jeg har muligheten til å delta på jobbsøker kurs. Min cv og søknad har blitt mye bedre, og jeg har lært mye nytt som er nyttig videre i jobbsøker prossessen. En fremtidig arbeidsgiver ser det som positivt at man har deltatt på jobbsøker kurs og vært aktiv arbeidssøker. De vil helst ikke ha en som ikke viser interesse og ikke gjør en innsats. 

Håper mannen din mister støtten sin med den oppførselen. Hvis han synes ting kunne vært bedre på jobbsøkerkurset, burde han ta det opp med de som arrangerer dette, og tipse dem litt om ulike forslag/ideer som kunne vært nyttig for deltakerene.

Forskning viser jo at jobbsøkerkurs reduserer sannsynligheten for å få jobb, og den reduserer lønnen din etterpå. 

Skrevet
6 timer siden, amativeReflection skrev:

Forskning viser jo at jobbsøkerkurs reduserer sannsynligheten for å få jobb, og den reduserer lønnen din etterpå. 

Har du noen link til dette?

Litt på siden, så var moren med på å lage jobbsøkerkurs for NAV på 80-tallet via et privat firma.  De hadde stor suksess og nesten alle fikk seg jobb.  Avisene fikk tak i storyen og begynte å spørre folk på NAV (eller hva det nå het den gangen), hvorfor det private firmaet gjorde det så mye bedre enn de interne kursene.  Like etter ble kontrakten sagt opp, og NAV krevde at de skulle gi dem alt kursmaterialet helt gratis, noe de selvfølgelig ikke gjorde.  Så da måtte jobbsøkere gå tilbake til de dårlige kursene, og jeg observerer at det ikke har blitt så mye bedre på de siste 30 årene ;) 

Skrevet

NAV kjører veldig få jobbkurs selv, men kjøper fra eksterne tiltaksbedrifter. Min erfaring er noe helt annet enn det som kommer frem her over. Her i vårt område er det i alle fall slik at nesten 70% av deltagerne på jobbklubb er i jobb en måned etter at de var på jobbklubben.

Jeg skjønner ikke helt hvordan det kan påstås at en slik klubb reduserer sannsynligheten for jobb eller reduserer lønnen? det er jo ikke slik at det er egne jobber for de som går på jobbklubb. Det er heller ikke slik at det er en fast mal på søknadene eller CV'ene som lages her, slik at de som kommer fra jobbklubb leverer noe dårligere søknader enn de ville gjort ellers. Min erfaring er i alle fall det helt motsatte.

• Liker 1
  • 8 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet
På 31.8.2016 den 22.28, AnonymBruker skrev:

hei!

Ja.

Anonymkode: 2ba13...855

AnonymBruker
Skrevet
På 1.9.2016 den 14.17, amativeReflection skrev:

Sant. lest det selv-utenom det med lønn.

Anonymkode: 2ba13...855

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...