AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #1 Skrevet 31. august 2016 Noe jeg virkelig har lurt på en stund dette. Jeg får så mye lavere kaloriforbruk i forhold til andre. Nylig gikk jeg en tur med en som er like høy som meg, men som veier 2-3 kg mer enn meg. Hun fikk et kaloriforbruk på nesten 1400. Jeg fikk ca 850. Vi gikk 18K og vi skrudde på og av Endomondo samtidig. Har opplevd å få rundt 600 mens turfølge har fått 1100. Nå ser jeg på oversikten over mine venner. Ble veldig påfallende. Vi har begge gått en tur på 4K i dag. Jeg gikk på 40 minutter. Den andre på 1 og en halv time. Jeg fikk i underkant av 300 kalorier i forbruk og den andre personen fikk i underkant av 900. Jeg vet veldig godt at man ikke skal stole på kaloritelleren til Endomondo. Den er bare en indikasjon på hvor mye man kan forbrenne. Men jeg er med i en konkurranse om mest forbrukte kalorier over en viss periode (og selv om jeg får lavere tall enn andre for samme økt, så leder jeg ) Har det noe med innstillinger å gjøre? Bruken? Tempo? Synes forresten den gir veldig lite for en klokketime med cross-fit. Da gir den meg 385 kalorie i forbruk. Men nå kan man ikke velge cross-fit, kun sirkeltrening. Anonymkode: 8a773...7a0
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #2 Skrevet 31. august 2016 Høres rart ut... Har du sjekket at høyde og vekt som er lagt inn stemmer? Endomondo vet ikke mer om deg enn det du har plottet inn. Anonymkode: e982d...36d
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #3 Skrevet 31. august 2016 Det stemmer på meg ja. Har gått opp et par kilo og justert deretter også. Lurer nesten på om de andre har lagt til flere cm på høyde enn det de er? Men tviler på at damer har lagt til mer enn de veier? Anonymkode: 8a773...7a0
ajarRun Skrevet 31. august 2016 #4 Skrevet 31. august 2016 900 kalorier på en gåtur på 40 minutter? Med mindre man veier like mye som en liten elefant virker det helt urealistisk. Hvis jeg tar en halvmarathon på 1 time og 50 minutter så forbrenner jeg jo bare sånn 1200-1300. Og det er jo dobbel så høy hastighet som en gåtur og mer enn dobbelt så lenge. 5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #5 Skrevet 31. august 2016 2 minutter siden, amativeReflection skrev: 900 kalorier på en gåtur på 40 minutter? Med mindre man veier like mye som en liten elefant virker det helt urealistisk. Hvis jeg tar en halvmarathon på 1 time og 50 minutter så forbrenner jeg jo bare sånn 1200-1300. Og det er jo dobbel så høy hastighet som en gåtur og mer enn dobbelt så lenge. 900 kalorier på 4 km gått på en og en halv time. Jeg gikk 4 km på 40 minutter. Ergo jeg gikk med høyere puls og intensitet. Det burde jo gi noe men jeg fikk i underkant av 300 kalorier. Så det virker som det går mer på tid enn intensitet. Anonymkode: 8a773...7a0
ajarRun Skrevet 31. august 2016 #6 Skrevet 31. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: 900 kalorier på 4 km gått på en og en halv time. Jeg gikk 4 km på 40 minutter. Ergo jeg gikk med høyere puls og intensitet. Det burde jo gi noe men jeg fikk i underkant av 300 kalorier. Så det virker som det går mer på tid enn intensitet. Anonymkode: 8a773...7a0 Kanskje dritten forteller brutto og ikke netto kalorier? Hvis det er brutto vil du jo få mer selv om du ikke gjør noe. Klokka mi gir masse flere kalorier enn riktig hvis jeg har den på en aktivitet hele dagen.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #7 Skrevet 31. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: 900 kalorier på 4 km gått på en og en halv time. Jeg gikk 4 km på 40 minutter. Ergo jeg gikk med høyere puls og intensitet. Det burde jo gi noe men jeg fikk i underkant av 300 kalorier. Så det virker som det går mer på tid enn intensitet. Anonymkode: 8a773...7a0 4 km på 1,5 time? Hvor mange høydemeter gikk du opp? Er forsovet enig av egen erfaring at Endomondo er sparsommelig på kaloriforbruket Anonymkode: bb1d4...955
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #8 Skrevet 31. august 2016 14 minutter siden, AnonymBruker skrev: 4 km på 1,5 time? Hvor mange høydemeter gikk du opp? Er forsovet enig av egen erfaring at Endomondo er sparsommelig på kaloriforbruket Anonymkode: bb1d4...955 Det var ikke jeg som brukte så lang tid på 4K. Denne personen gikk 300 meter opp og 250 ned, så det var jo med en del stigning. Men ikke bratt (900 kalorier) Jeg gikk 4K på 40 minutter med stigning på 100 meter, så jeg gikk ganske så flatt (300 kalorier). Er vel her det ble forskjell. Men det forklarer ikke hvorfor to personer, som går samme tur i samme tempo, og med omtrent samme vekt og høyde, får forskjell på kalorier. 1400 og 850 er en stor forskjell. Kan jeg ha mista dekning på GPS'en underveis? Vi har forskjellige teleoperatørerer Jeg bruker kun Endomondo på telefon og har kun gratisversjonen. Ønsker meg en skikkelig klokke med pulsmåler og aktivitetslogg. Anonymkode: 8a773...7a0
Gjest Tigress Skrevet 2. september 2016 #9 Skrevet 2. september 2016 Dette finn du neppe ut av sjølv om du prøver. Eg får dei merkelegaste tala på kcal på Endomondo, og det kan til og med variere. Nett no driv Endomondo og Strava og dobbeltlastar aktivitet, og eg får til og med ulikt tal på identiske turar... Endomondo og Strava brukar ikkje å ta omsyn til høgdeskilnad, så det er nok heller det at folk har sett opp innstillingane ulikt. Ein kilokalorikonkurranse er jo uansett heilt på trynet - det er jo altfor store skilnadar på folk til at det kan bli fair. Ein må heller bruke kilometer, altså, då kan ein ikkje gå saaaakte for å få fleire timar heller. Vidare: ei klokke med pulsmålar og aktivitetslogg er også upresis og gir berre eit overslag.
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #10 Skrevet 2. september 2016 Jeg forbrenner rundt 300 kcal når jeg løper 5 km på rundt 35 minutter, med lett stigning - så det høres ikke ut som om det er helt på jordet. Dette måles med pulsklokke. 168 cm, 65 kg Anonymkode: e49fb...b94
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #11 Skrevet 2. september 2016 Den 31.08.2016 at 21.09, AnonymBruker skrev: 900 kalorier på 4 km gått på en og en halv time. Jeg gikk 4 km på 40 minutter. Ergo jeg gikk med høyere puls og intensitet. Det burde jo gi noe men jeg fikk i underkant av 300 kalorier. Så det virker som det går mer på tid enn intensitet. Anonymkode: 8a773...7a0 Nå får du aldri målt dette skikkelig uten å bruke pulsklokke og få målt maxpulsen din. Men det høres ut som målingen på deg er ritkigere enn på de andre. Jeg forbrenner 3-400 kcal på å løpe 5 km på en halvtime, noe som er rolig tempo som ikke gjør meg spesielt sliten. Jeg måler med pulsklokke som er stilt inn i forhold til målt maxpuls og vekt. Jeg har klart å forbrenne 900 kcal på 1 1/2 time, men det har vært med 30 min høypulstrening etterfulgt av 60 min hard bootcamp (som er intervallbasert og pulsen er over 80% store deler av timen). Det er ikke mulig å forbrenne 900 kcal på å gå 4 km, da er det i såfall en ekstrem bratt fjelltur. Og om GPS detter ut så ville Endomondo vist feil avstand, så hvis dere har målt samme avstand og tid så er den eneste feilen jeg kan skjønne at det er lagt inn helt feil vekt, høyde og alder under Instillinger. Sjekket min Endomondo nå, og den ser ut til å stemme veldig greit i forhold til det pulsklokka måler (det hender jeg har på begge deler). Anonymkode: 05bb4...906
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #12 Skrevet 2. september 2016 9 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg forbrenner rundt 300 kcal når jeg løper 5 km på rundt 35 minutter, med lett stigning - så det høres ikke ut som om det er helt på jordet. Dette måles med pulsklokke. 168 cm, 65 kg Anonymkode: e49fb...b94 Kanskje ikke så galt da nei. Ser at jeg har 350 kalorier på 5 km løpt på 30 minutter. Noe stigning. Da tror jeg faktisk de andre har feil på innstillingene. Anonymkode: 8a773...7a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå