Gjest Takknemlig for svar Skrevet 14. november 2004 #1 Skrevet 14. november 2004 Eh, dette er en smule pinlig.. :oops: Jeg klarer rett og slett ikke å bruke tamponger! Har aldri fått det til.. Har prøvd med den minste ob-en, men når den kommer et par cm opp i skjeden stopper det liksom opp og blir sårt og ekkelt... Skal jeg bare dytte likevel...?! Smerte... :o Tampax var ikke særlig bedre, tror ikke jeg skjønte det med den fantastiske innføringshylsen helt... Fikk dyttet den et lite stykke opp i skjeden, men så løsnet den nederste delen, altså det ene av de to hvite rørene.. og da fant jeg ut at det var best å ta ut hele greien så ikke den ble sittende fast eller noe. :-? Kan noen være så snill å fortelle meg hva jeg skal gjøre??
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #2 Skrevet 14. november 2004 Kanskje du kan smøre den med vaselin eller glidemiddel?
_lykkepusen_ Skrevet 14. november 2004 #3 Skrevet 14. november 2004 prøv å sett inn en tampong når du blør mer og slapp av når du setter den inn. når du har blitt vant til å sette inn tampongen så blir det også lettere å sette den inn når du har mindre blødninger.
Gjest Hel Skrevet 14. november 2004 #4 Skrevet 14. november 2004 Har samme problem som deg. Blir bare vondt, sårt og stopper opp. :-?
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #5 Skrevet 14. november 2004 Samme her... Men så blør jeg nesten ingenting og bare i to dager, så jeg stresser ikke med det.
Gjest miau Skrevet 14. november 2004 #6 Skrevet 14. november 2004 Du kan prøve å lirke litt på den også, det skal hjelpe. De vanligste grunnene til at man ikke får det til er at en ikke klarer å slappe av, at det er for tørt og at det ikke bare er å dytte den rett opp..
Gjest Madam Felle Skrevet 14. november 2004 #7 Skrevet 14. november 2004 Hvorfor må du bruke tampong, om du ikke får det til? Enkelte mennesker har alt for liten blødning til å bruke tampong, og da blir det sårt.
Gjest Vindelspev Skrevet 14. november 2004 #8 Skrevet 14. november 2004 Er du ganske ung? Jeg husker at dette var et problem for meg når jeg fikk min første menstruasjon, og jeg klarte ikke dette med tampong før et par år seinere når ting var blitt litt, æhm, videre. :oops: Det viktigste er å slappe av. Har du problemer med å få en finger inn f. eks? Da ville jeg øvd på det først. Høres kanskje litt rart ut, men man skal nå tross alt kjenne sin egen kropp:) Tipset om Vaselin kan kanskje være noe. Jeg skjønner godt at du ønsker å bruke tampong, det er det eneste jeg bruker nå, og føler det uhygienisk om jeg må gå med bind.
Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #9 Skrevet 14. november 2004 jeg har vært i gjennom en del tråder her inne og faktisk prøv alle triksene..nå er jeg så vant med det, er ikke redd for at den skal forsvinne, er ikke redd for smerte eller noe som helst, men den går ikke inn! prøvd alle str,alle typer! men den første går fint men å prøve å sette i en ny en rett etter å ha tatt ut den ene er ikke mulig for meg! det gjør bare vondt, godt være at grunnen er at den første har tørket hele skjeden slik at den andre ikke sklir inn... så jeg har droppa hele saken, g streng bind er like fint!
Gjest Virvel Skrevet 15. november 2004 #10 Skrevet 15. november 2004 Men har du prøvd vaselin, som allerede er nevnt flere ganger her? De første par årene jeg hadde mensen var jeg ikke i nærheten av å kunne dytte inn selv den minste tampongen, men med litt vaselin på tuppen gikk det helt fint. Nå som jeg går på p-piller hender det også at jeg må ty til vaselin mot slutten av perioden fordi blødningene er mye mindre enn før.
Gjest gjest1 Skrevet 16. november 2004 #11 Skrevet 16. november 2004 IKKE bruk vaselin i skjeden! Det er en grunn til at glidekremer er uten olje. Skjeden klarer ikke å bryte ned olje. Vannbasert glidekrem er tingen.
Gjest StoreSky Skrevet 16. november 2004 #12 Skrevet 16. november 2004 Mitt "triks" er å ikke tørke alt for godt før man setter inn tampong, la det være litt ..ehmm..blod og sånt igjen i skjede. Sikt på riktig hull og før forsiktig inn. For noen er det lettere å stå oppreist med ett ben på doen, bedre åpning da. Så tørker du opp resten etterpå.. Dettte lærte jeg meg da jeg var 20 år.. av en venninne som hadde samme problem. En stoor lettelse å kunne bruke tampong.
Gjest Virvel Skrevet 16. november 2004 #13 Skrevet 16. november 2004 Tipset om vaselin fikk vi fra helsesøster på barneskolen, og legen min har også sagt at det er i orden. Det er snakk om ørsmå mengder... Tviler på om det er skadelig på noen måte. Men for all del, glidekrem gjør sikkert samme nytten. :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå