Gå til innhold

Datteren min hører ikke etter andre enn meg. Jeg trenger hjelp

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på snart 6 år har i det siste begynt å vise et skikkelig temperament. Hun har alltid hatt det men det har vært mye lengre imellom raserianfallene og det har ikke vært i nærheten av hva det er nå. 

Dette gjelder spesielt når andre enn meg er sammen med henne. Hun er sånn med meg også men hun er ikke like trassig og sint. Jeg er avhengig av hjelp fra søsteren min foesi jeg er student så hun passer datteren min ganske ofte. Det gjør saken ganske ubehagelig for meg og jeg begynner å grue meg til hun skal passe henne.

Ting datteren min blir sint av kan fære feks i går da søsteren min ikke tok smør på egget hennes. Pluss at hun syntes egget var kokt for lite. Søsteren min ba henne om å ta på smør selv for det var hun stor nok til. Da ble hun kjempesint, roper og skriker og ber søsteren min om å gå å legge seg og være stille. Jeg var på gangen da dette skjedde og fikk og pratet med henne. Men det går jo ikke inn. Det skjer gang på gang. Hva skal jeg gjøre? 

Lommepenger har jeg holdt igjen utallige ganger den siste tiden og hun har ikke fått mer enn nødvendige ting som hun trenger til skolen. 

Blr jeg innføre time out? Være enda strengere? Jeg er helt rådvill. Og gabske lei meg. For det siste jeg vil er å være enbelastning for andre.

Anonymkode: 0666c...011

Videoannonse
Annonse
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Datteren min på snart 6 år har i det siste begynt å vise et skikkelig temperament. Hun har alltid hatt det men det har vært mye lengre imellom raserianfallene og det har ikke vært i nærheten av hva det er nå. 

Dette gjelder spesielt når andre enn meg er sammen med henne. Hun er sånn med meg også men hun er ikke like trassig og sint. Jeg er avhengig av hjelp fra søsteren min foesi jeg er student så hun passer datteren min ganske ofte. Det gjør saken ganske ubehagelig for meg og jeg begynner å grue meg til hun skal passe henne.

Ting datteren min blir sint av kan fære feks i går da søsteren min ikke tok smør på egget hennes. Pluss at hun syntes egget var kokt for lite. Søsteren min ba henne om å ta på smør selv for det var hun stor nok til. Da ble hun kjempesint, roper og skriker og ber søsteren min om å gå å legge seg og være stille. Jeg var på gangen da dette skjedde og fikk og pratet med henne. Men det går jo ikke inn. Det skjer gang på gang. Hva skal jeg gjøre? 

Lommepenger har jeg holdt igjen utallige ganger den siste tiden og hun har ikke fått mer enn nødvendige ting som hun trenger til skolen. 

Blr jeg innføre time out? Være enda strengere? Jeg er helt rådvill. Og gabske lei meg. For det siste jeg vil er å være enbelastning for andre.

Du holder igjen lommepenger og hun får kun nødvendige ting hun trenger til skolen... Vi snakker om en seksåring og ikke en 16-åring eller.

Tror du er helt på feil spor og det ser du resultatet av nå! Lykke til videre!

Anonymkode: 96ed4...927

• Liker 5
Skrevet

Hvordan prater du med henne? Kanskje du er for diplomatisk når du ber henne gjøre ting, så hun takler dårlig det dårlig når noen tar avgjørelser uten å la henne bestemme? Er datteren din vant til at du kan bare plustelig bestemme hvilken jakke hun skal ta på seg for så å kjøre og handle uten at det blir problemer? Eller må du alltid spørre henne om hvilken jakke hun vil ha, om hun har lyst å være med ut osv?

Jeg ser mange foreldre som lar barna bestemme alle slike bagateller, noe som kan gjøre barna noe vanskelige å ha med å gjøre når de ikke får viljen sin

Anonymkode: 45c10...861

• Liker 1
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du holder igjen lommepenger og hun får kun nødvendige ting hun trenger til skolen... Vi snakker om en seksåring og ikke en 16-åring eller.

Tror du er helt på feil spor og det ser du resultatet av nå! Lykke til videre!

Anonymkode: 96ed4...927

Men det å holde igjen lommepengene er jo et resultat av oppførselen hennes. Ikke omvendt.

Ts 

Skrevet

Bratcamp

Anonymkode: ff1fb...f73

• Liker 1
Skrevet

Kan det være at du bruker barnevakt for ofte? Jeg ser du er student og trenger det, men kanskje det kan være der det ligger. Har du prøvd å snakke med datteren din om dette? Selvsagt på et nivå hun skjønner, men når hun er seks år vet hun jo forskjell på god og dårlig oppførsel. Hvis det er så ille som det framstår, kan det kanskje funke bedre med belønning for god oppførsel enn straff for dårlig.

Skrevet

Sett ungen ORDENTLIG på plass èn gang for alle. Ikke pludre og forklar i det vide og brede, men gi henne god gammeldags kjeft og fjern ungen helt fra situasjonen. Ungen din er bortskjemt og har lært seg at den typen atferd = hun får viljen sin, og det man da må gjøre er å vise at konsekvensene av å oppføre seg som en baby er å bli behandlet som en.

Anonymkode: 306dc...6c3

• Liker 5
Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da ble hun kjempesint, roper og skriker og ber søsteren min om å gå å legge seg og være stille.

Hvem har lært henne å snakke slik? Hvem av hennes omsorgspersoner oppfører seg slik? 

Anonymkode: ff4d2...893

• Liker 1
Skrevet

Her må dere bare slå handen i bordet og ta kontroll. Slik blir alle barn om man diller og daller for mye. Ikke finn på gøye ting, la henne grine det ut. Det funker hver gang hos oss, og da skal jeg si hun er glad i 1 dag ihvertfall før det gradvis bygger seg opp igjen. Noen barn trenger veldig klare og tydelige grenser selv om det er uhorvelig kjedelig å måtte gjøre det.

Anonymkode: 69518...638

Skrevet
32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her må dere bare slå handen i bordet og ta kontroll. Slik blir alle barn om man diller og daller for mye. Ikke finn på gøye ting, la henne grine det ut. Det funker hver gang hos oss, og da skal jeg si hun er glad i 1 dag ihvertfall før det gradvis bygger seg opp igjen. Noen barn trenger veldig klare og tydelige grenser selv om det er uhorvelig kjedelig å måtte gjøre det.

Anonymkode: 69518...638

Det her må være en klar indikasjon på at det du gjør faktisk ikke fungerer. Har du hørt om volds sirkelen, hvis ikke, den går som følgende: Det smeller (Du setter ting på plass, din datter gråter) - god periode (hun er glad) - spenningsoppbygging (gradvis bygger seg opp igjen) - det smeller.

Skrevet

Det finnes mange bøker på dette området. Denne boken kan anbefales:

http://www.adlibris.com/no/bok/the-everyday-parenting-toolkit-9780544227828

Du kan lese litt om vedkommende her:

http://www.theatlantic.com/health/archive/2016/03/no-spanking-no-time-out-no-problems/475440/

Rent generelt, ettersom det var mange rare svar her, det viktigste du kan gjøre er å ha det gøy med barnet ditt. Begynn alltid med å se etter det positive.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...