Gå til innhold

Større sjanse for å abortere hvis man har en kronisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en kronisk sykdom, mage og tarm sykdom. Har ofte vondt i magen og er mye oftere på toalette en "normale folk". Bekymringene ang dette og graviditet er stor. Er det større sjangse for spontanabort hvis mor har en sykdom i magen ( generelt en kronisk sykdom ) merker fostret det da når mor har en dårlig periode av den kroniske sykdommen.. Eller er det slik at babyen ikke merker noe og at den kroniske sykdommen ikke har noe betydning for barne? 

Anonymkode: 087a2...f48

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har en kronisk sykdom, mage og tarm sykdom. Har ofte vondt i magen og er mye oftere på toalette en "normale folk". Bekymringene ang dette og graviditet er stor. Er det større sjangse for spontanabort hvis mor har en sykdom i magen ( generelt en kronisk sykdom ) merker fostret det da når mor har en dårlig periode av den kroniske sykdommen.. Eller er det slik at babyen ikke merker noe og at den kroniske sykdommen ikke har noe betydning for barne? 

Det skal ikke ha noe å si....... tarmsykdommer har ikke noe å si, det eneste som har noe å si er hvorvidt kroppen din er i stand til å holde på et barn eller ikke. Det har med andre ting å gjøre, hormoner f,eks. 

Anonymkode: dfe7f...ea9

Skrevet

Nei, det bør ikke ha noe å si. Graviditet er for de fleste svært forstoppende forresten, så det kan jo vise seg gunstig?:)

Anonymkode: f669a...c96

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det bør ikke ha noe å si. Graviditet er for de fleste svært forstoppende forresten, så det kan jo vise seg gunstig?:)

Tusen takk for svar! :) ja, håper det heller at graviditeten heller har en god virkning på meg. Men det at det er vanskeligere for å bli gravid når man har en kronisk sykdom kan vel kanskje være? 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Tusen takk for svar! :) ja, håper det heller at graviditeten heller har en god virkning på meg. Men det at det er vanskeligere for å bli gravid når man har en kronisk sykdom kan vel kanskje være? 

Det har ingenting å si, bortsett fra hvis du har problemer med forplantningsorganet eller noe. Men den sykdommen du beskriver i hovedinnlegget vil ikke påvirke fertiliteten din.

Hvordan det? Har du prøvd lenge, men ikke fått det til? 

Anonymkode: dfe7f...ea9

Skrevet

Det at du har problemer med tarmene har ikke noe å si for livmoren og dets evne til å bære frem et barn :) hvor fort du blir gravid kommer helt an på matchen mellom sædcellene og miljøet i vagina, om egget fester seg og om fosteret er levedyktig :) 

Anonymkode: e6504...41e

Skrevet

Jeg vet ikke hvilken sykdom du har, men jeg vil ikke tro at tarmsykdom har noe å si for fertilitet i det hele tatt. Lykke til:)

Skrevet

Kommer helt an på hvilken sykdom det her er snakk om. Gå og snakk med legen din om bekymringene dine. 

Anonymkode: 3b780...3ea

Skrevet

Utrolig som folk synser anonymt her inne, og svarer fryktelig bastant på ting de åpenbart ikke vet så mye om!

De autoimmune tarmsykdommene som Crohns, ulcerøs kolitt og cøliaki medfører nedsatt fertilitet. TS skriver ingenting om hvilken tarmsykdom det dreier seg om, og det er da veldig overraskende å se intet mindre enn fire (!) anonyme brukere uttale seg helt skråsikkert på at "tarmsykdommer har jo ingenting å si for fertiliteten". 

Det er rett og slett feil, og kommer som AB påpeker over helt an på hvilken sykdom det dreier seg om. 

Skjerpings!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...