AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #1 Skrevet 31. august 2016 Jeg har egentlig endel spørsmål om den versjonen av kristendommen så... noen katolikker her? Anonymkode: 95fc9...6e5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #2 Skrevet 31. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Jeg har egentlig endel spørsmål om den versjonen av kristendommen så... noen katolikker her? Anonymkode: 95fc9...6e5 Er Katolikk, men spørs om jeg kan gi alle svarene Fyr løs. Anonymkode: fccbc...04a
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #3 Skrevet 31. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er Katolikk, men spørs om jeg kan gi alle svarene Fyr løs. Anonymkode: fccbc...04a Du må i kirken hver søndag, hvordan blir det med ferie? Kan du ikke ta ferie, med mindre du har umiddelbar tilgang på en katolsk kirke? (Det florerer jo ikke akkurat av dem, her er det vel en halvtime til nærmeste kirke). Hvilke dager er obligatoriske kirke-dager, der du må på messe i kirken? Hva foregår på en messe, og hvor lenge varer den? Hvordan er det å ta skriftemål, er det flaut? Anonymkode: 95fc9...6e5
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #4 Skrevet 31. august 2016 Det stemmer at det er messeplikt søndager særskilt. Selvfølgelig kan man ta ferie Som du sier det er ikke kirker på fjelltopper, men jeg for min del har messebok med meg og leser gjennom messen på den måten. Det heter seg slik at har man tilgang til kirke så skal man gå der. Søndagen er messeplikt, men ofte går jeg i ukedagene når det er halvtimes messer. En høymesse på søndag varer litt i overkant av en time. Messen er delt opp i forskjellige deler. Legger ved link fra Katolsk.nohttp://www.katolsk.no/praksis/messen/deler Skriftemålet synes jeg personlig er en flott måte å få lette litt på det som måtte plage deg. Husker første gangene var det helt grusomt. Er ikke bare bare å tenke frem på hva man kan gjøre bedre, hva man angrer på og hva man ønsker tilgivelse for. Nå er det godt å skrifte. Anonymkode: fccbc...04a
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #5 Skrevet 1. september 2016 Den 31.8.2016 at 11.42, AnonymBruker skrev: Det stemmer at det er messeplikt søndager særskilt. Selvfølgelig kan man ta ferie Som du sier det er ikke kirker på fjelltopper, men jeg for min del har messebok med meg og leser gjennom messen på den måten. Det heter seg slik at har man tilgang til kirke så skal man gå der. Søndagen er messeplikt, men ofte går jeg i ukedagene når det er halvtimes messer. En høymesse på søndag varer litt i overkant av en time. Messen er delt opp i forskjellige deler. Legger ved link fra Katolsk.nohttp://www.katolsk.no/praksis/messen/deler Skriftemålet synes jeg personlig er en flott måte å få lette litt på det som måtte plage deg. Husker første gangene var det helt grusomt. Er ikke bare bare å tenke frem på hva man kan gjøre bedre, hva man angrer på og hva man ønsker tilgivelse for. Nå er det godt å skrifte. Anonymkode: fccbc...04a Takk for svar. Men det å være med på en messe handler vel ikke om å lese seg gjennom messen, men det handler vel i større grad om fysisk tilstedeværelse i den katolske kirken, foran en prest, og at man er med på nattverden (som er hver søndag)? Så du går på 2 messer i uken ? Anonymkode: 95fc9...6e5
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #6 Skrevet 1. september 2016 I en Katolsk messe mottar man nattverd i hver eneste messe. Jeg går ca 2 ganger i uken. Av og til en da kirken er et stykke fra der jeg bor, men ihvertfall hver søndag. Du vil se at om du går på en katolsk messe så er man mer aktiv under selve messen enn kanskje i en Norsk kirke (uten at jeg skal være bastant på det). Anonymkode: fccbc...04a
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå