Gå til innhold

Hva er middag??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er din definisjon på middag?? Hva avgjør for deg om en type mat, matrett, tidspkt. avgjør om noe er middag eller ikke??

Må middag alltid være varm? I såfall, hva med kalde salater?? Må middag alltid inneholde noe fra alle næringsgrupper (kjøtt/fisk + grønnsaker)? Og hva da med grøt, pannekaker etc? Må den være sunn med minst mulig fett? Gidder knapt nevne alt som faller utenom en sånn definisjon... Er det tid på dagen som avgjør?? Alt mellom fire og sju er middag?? Hva med eldre mennesker som spiser middag klokka ett?? Er varm lunsj middag??

Grunnen til at jeg spør er at ostefondue ifølge "middagspolitiet" er kosemat og ikke middag. Så hvis kosemat ikke er middag hva med pizza? Det er jo kosemat for mange? Pølser?

Bare lurer jeg.....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Middag er for meg det meste som spises som et måltid mellom 3-9.

Skrevet

Middag er for meg det største måltidet om dagen, som spises helst om ettermiddagen/kvelden. Jeg synes ikke brødskiver kan kalles middag, og jeg spiser heller aldri kun salat til middag (mest fordi jeg synes det er kjedelig). Jeg vil ha et varmt måltid og det skal ikke være noe søtt som grøt eller pannekaker. Sunnhet/fettinnhold er ikke vesentlig. Fondue kaller jeg heller ikke middag, det må være noe mer mettende enn som så. Pizza, pølser og annen kosemat er middag. Men er det så viktig hva alle andre synes. Alle gjør jo som de vil. Jeg ville aldri stusset om jeg ble invitert til middag og fikk servert salat eller fondue, selv om jeg selv aldri ville servert det som middag til gjester.

Skrevet

Grøt, pannekaker, brødskiver og salat er IKKE middag. Ellers kan du servere meg hva som helst som er varmt og salt, og jeg er strålende fornøyd med middagen. :)

Skrevet
Middag er for meg det største måltidet om dagen' date= som spises helst om ettermiddagen/kvelden.

Enig. Pannekaker og grøt er middag det, men salat er ikke middag. Hadde helt seriøst trodd det var en spøk hvis jeg var bedt på middag til noen og fikk servert salat. Er det virkelig folk som gjør det altså?

En ting er å ta en salat hjemme hvis man feks ikke har tid/lyst til å lage middag, men hvis man inviterer til middag så serverer man vel ikke salat?

Skrevet

For meg er salat middag. En salat kan jo være veldig mettende, f.eks. kyllingsalat (m kylling, hardkokte egg, isbergsalat, løk, tomater og mais med godt brød til) eller en god potetsalat (kokte poteter, avocado, tomater, hardkokte egg, asparges)... Iallfall blir jeg virkelig god og mett av sånne måltid.

Så middag for meg er igrunn alt annet enn brødskiver..

Skrevet

For meg er middag et måltid på kvelden som må inneholde kjøtt eller fisk... Det trenger ikke være varmt og heller ikke være det største måltidet på dagen (har jeg fri, spiser jeg heller en diger lunsj), men proteiner må jeg ha.

Gjest Madam Felle
Skrevet

Middag for meg er varm mat, som må være salt. Spiser vi grøt eller pannekaker som hovedmåltid, må jeg ha noe skikkelig salt i løpet av kvelden.

Skrevet

Jeg er enig med Arkana i at middag er dagens hovedmåltid, og at det aller meste kan være middag, unntatt brødskiver (med et mulig unntak for ostesmørbrød, som er sånn halvveis mellom brød og middag..) Salat derimot kan være bra middag!

• 2 uker senere...
Gjest Catwoman
Skrevet
En ting er å ta en salat hjemme hvis man feks ikke har tid/lyst til å lage middag, men hvis man inviterer til middag så serverer man vel ikke salat?

Hvorfor er det så rart da?

Nå er ikke jeg den voldsomme middags-innbyderen, men hadde jeg vært det kunne jeg gått funnet på å lage salat. Kanskje ikke om vinteren, men n varm sommerdag. Det er mye man kan putte i en salat som metter, og kansje også ha rundstykke el. ved siden av.

Skrevet

For meg er også middag det største måltidet i løpet av dagen. Salat kan for meg være middag, om det er proteiner og mye som metter i, pluss deilig brød. Det samme med suppe. PAnnekaker er da også middag, vi pleier ¨å ha betasuppe og pannekaker sammen.

Skrevet

Det største måltidet i løpet av dagen. All mat (unntatt snop..) kan være middag, alt fra brødmat til grøt, pannekaker, supper og salat (sistnevnte må by på mer enn bare kinakål og agurk.. ;) ).

Gjest Anonymous
Skrevet

En salat kan være veldig mettende og kan uten tvil klassifiseres som middag. De som ikke skjønner det kan ikke mye om mat.

Men hvis noen kun tenker kinakål, maiskorn, tomat, agurk og en liter Thousand Island dressing når de hører ordet "salat" så er det mer begripelig.

Gjest Bellatrix
Skrevet
Jeg er enig med Arkana i at middag er dagens hovedmåltid' date=' og at det aller meste kan være middag, unntatt brødskiver (med et mulig unntak for ostesmørbrød, som er sånn halvveis mellom brød og middag..) Salat derimot kan være bra middag![/quote']

:Nikke:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...