Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har nettopp mottat informasjon og bilde av en liten gutt i Afrika som jeg nå er fadder for gjennom sos- barnebyer. Synes det er utrolig stas, da :)
Men vet dere hvordan det er å sende brev og slikt? kommer det fort fram? Ser han har bursdag snart, men regner ikke med at det kommer frem veldig fort. Og hvor mye går egentlig til barnet? Gjør jo ikke noe for meg at mesterparten går til barnebyen etc.

Anonymkode: e8e53...bfb

Skrevet

Hvorfor spør du her istedenfor å spørre SOS barnebyer?

Skrevet (endret)

Ja, du kan sende brev.

https://www.sos-barnebyer.no/for-fadder/sporsmal-og-svar/hvordan-skrive-brev-til-fadderbarnet

Hele summen blir lagt i en samlet pott. 

Bidragene du betaler inn hver måned brukes i området der fadderbarnet ditt bor. Her blir prosjektene planlagt og gjennomført i samråd med lokalsamfunnet.

Alt som har innvirkning på barnets levekår må tas i betraktning: helse, utdanning, oppvekstmiljø og familiens økonomiske grunnlag. Derfor har Plan som et grunnleggende prinsipp at hjelpen alltid må rettes mot lokalsamfunnet.

Fadderbarnet ditt får altså ikke direkte pengestøtte, det ville laget et urettferdig skille mellom de barna som får og de som ikke får. Alle barna i lokalsamfunnet drar nytte av prosjektene Plan har.

https://www.plan-norge.no/fadder/faq

Endret av Summers
Skrevet
6 minutter siden, Fru Uperfekt skrev:

Hvorfor spør du her istedenfor å spørre SOS barnebyer?

Jeg har lest på hjemmesidene deres. Men jeg var mer ute etter faktisk erfaring fra andre faddere. Lest før at veldig lite av beløpet går til samfunnet/barna selvom organisasjonene selv påstår at det gjør det.

Jeg tror vel ikke det er slik her, det virker jo veldig seriøst og jeg er positivt innstilt, men ville bare ha andres erfaringer jeg :) For dere som skriver, skriver barna tilbake? Ville så klar ikke forvente noe slikt, men hadde jo vært morsomt.

Skrevet
7 minutter siden, Summers skrev:

Ja, du kan sende brev.

https://www.sos-barnebyer.no/for-fadder/sporsmal-og-svar/hvordan-skrive-brev-til-fadderbarnet

Hele summen blir lagt i en samlet pott. 

Bidragene du betaler inn hver måned brukes i området der fadderbarnet ditt bor. Her blir prosjektene planlagt og gjennomført i samråd med lokalsamfunnet.

Alt som har innvirkning på barnets levekår må tas i betraktning: helse, utdanning, oppvekstmiljø og familiens økonomiske grunnlag. Derfor har Plan som et grunnleggende prinsipp at hjelpen alltid må rettes mot lokalsamfunnet.

Fadderbarnet ditt får altså ikke direkte pengestøtte, det ville laget et urettferdig skille mellom de barna som får og de som ikke får. Alle barna i lokalsamfunnet drar nytte av prosjektene Plan har.

https://www.plan-norge.no/fadder/faq

Takk for svar :)

Er enig at det ville blitt urettferdig og heller ikke optimalt at bare barnet får pengene. Så regner jo med at pengene går til systemer som vil påvirke det barnets og landsbyens liv. Men går noe direkte til barnet`?Og får barnet vite om de har faddere/hvor mage/ hvor fadderne kommer fra etc?

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har lest på hjemmesidene deres. Men jeg var mer ute etter faktisk erfaring fra andre faddere. Lest før at veldig lite av beløpet går til samfunnet/barna selvom organisasjonene selv påstår at det gjør det.

Jeg tror vel ikke det er slik her, det virker jo veldig seriøst og jeg er positivt innstilt, men ville bare ha andres erfaringer jeg :) For dere som skriver, skriver barna tilbake? Ville så klar ikke forvente noe slikt, men hadde jo vært morsomt.

Jeg har i alle fall lest at leger uten grenser er en av de som bruker minst i administrasjonsgebyr, så jeg gir til dem i stedet for andre organisasjoner. Alle organisasjoner må selvsagt ha administrasjonsgebyr, og jeg betaler gjerne litt av lønna til de som gjør en god jobb som er ganske dårlig betalt. 

Anonymkode: 55f3a...9d5

• Liker 1
  • 3 uker senere...
Skrevet
Den 30. august 2016 at 0.32, AnonymBruker skrev:

Jeg har i alle fall lest at leger uten grenser er en av de som bruker minst i administrasjonsgebyr, så jeg gir til dem i stedet for andre organisasjoner. Alle organisasjoner må selvsagt ha administrasjonsgebyr, og jeg betaler gjerne litt av lønna til de som gjør en god jobb som er ganske dårlig betalt. 

Anonymkode: 55f3a...9d5

Gjorde det jeg og inntil de ble politiske 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...