Gå til innhold

OJ Simpson - Made in America

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig interessant og grundig dokumentar. Jeg syns på forhånd 5 x 1,5 timer litt mye, men jeg slukte hele greia i løpet av uka.

Jeg har alltid lurt på hvordan i alle dager juryen kunne frikjenne han fra dobbeltdrapet. Jeg husker saken fra den gang, men ikke på et nivå hvor dette var mulig å forstå for meg. Jeg husker hansken som ikke passet, men jeg husket ikke hvor stor rolle rase spilte inn i rettsaken. Bakteppet som tegnes i første episode med Borgerrettsbevegelsen, Watts-opptøyene og Rodney King, virket først ikke direkte relevant, men så viste det seg til slutt at det var nøkkelen til hele greia.

Vel anvendte timer!

• Liker 5
Skrevet

Denne skal ses asap!

Skrevet

Jeg begynte litt på denne igår, men synes den virker veldig kjedelig. Vil dere si at det er verdt å se også begynnelsen? 

Skrevet

Jeg synes absolutt at den er verdt å se. Jeg syntes også at den var litt treig i starten, og de to første episodene føltes lange, men jeg slukte det og så en episode hver kveld til jeg var ferdig. 

Anonymkode: ed131...166

Skrevet

Veldig interessant dokumentar. Syns det er synd at OJ som fornektet sin hudfarge så mye, skulle vinne saken som en hevn for flere hundre år urettferdighet. Han var jo rasist, mot sine egne. 

Grusomt brutalt mord, det har jeg ikke lagt så mye i før, som nå. Med bilder og beskrivelser. 

Og for min del var jeg ikke klar over hvilket ikon han var, før dette. 

Har googlet barna hans, de to yngste har nok ikke hatt det så greit. Forståelig nok. Han burde latt de bli hos besteforeldrene sine. 

Skrevet

Ser den nå. Synes den virker spennende. 

Skrevet

Rettsaken pågikk da jeg gikk på videregående. Husker han var mye på tv på den tida. Den gangen konkluderte jeg i mitt eget hode med at han var skyldig, og da var jeg ikke engang klar over det eksisterte en forhistorie med gjentatt mishandlig av Nicole over lengre tid. Da jeg fant ut av det fremsto det bare enda mer merkelig at han ble frikjent. De to første episodene er litt kjedelige, men de må også sees for å forstå hva slags oppfatning folk hadde av ham - og som også påvirket rettsaken senere.

Skrevet
8 timer siden, marizz skrev:

Jeg begynte litt på denne igår, men synes den virker veldig kjedelig. Vil dere si at det er verdt å se også begynnelsen? 

Absolutt. Den gir gode forklaringer på hvorfor rettssaken ble som den ble. 

• Liker 2
Gjest Bossa Nova
Skrevet

Takk for tipset! Jeg ser dokumentaren nå.

Skrevet

Følelser. Følelser. Følelser. Hva skjedde med rasjonell tankegang? Noen av intervjuobjektene fremstår rett og slett uintelligente. 

Anonymkode: 63e41...935

Skrevet

Vi har begynt og har så langt sett tre episoder. Første episode synes jeg var langdratt og kjedelig, andre var bra, men tredje var igjen alt for langdratt. Nå nekter samboeren min å se flere da han synes dette var for kjedelig. :fnise: Må da se resten på iPad vel.. 

Hadde heller ingen annelse at han var så stor stjerne. Har også googlet barna hans, de var så vakre og søte da de var små. Men ja, det hele er utrolig urettferdig mot dem, de mistet begge foreldrene og alle pengene også, og de var i tillegg veldig små da drapet skjedde, 6 og 8 år gamle. Det går visst sånn ok bra med dem nå da, og bra er det. 

Jeg synes forresten ikke det er spesielt negativt det at han likte å bli akseptert blant hvite og følte ikke nødvendigvis å støtte hele afroamerikanske samfunnet bare fordi han var derifra, når han ikke følte seg som en del av det. Det kan lett forklares med familiebakgrunnen hans, den homofile faren hans har vel heller ikke følt seg spesielt akseptert, og det smittet nok over O.J. Simpson. 

Anonymkode: 3c2fc...b73

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Følelser. Følelser. Følelser. Hva skjedde med rasjonell tankegang? Noen av intervjuobjektene fremstår rett og slett uintelligente. 

Anonymkode: 63e41...935

I hvert fall jurymedlemmene... Tar så lett på det faktum at det ble begått et helt forferdelig brutalt drap og skylder det på "hevn". Ja, jeg skjønner at de var forbanna og ikke stolte på politiet , men ærlig talt.. Og forsvarsadvokaten som var frekk nok til å sammenlikne med Hitler. Jeg ble virkelig sjokkert. Jeg har egentlig aldri satt meg inn i saken ettersom jeg var baby da den skjedde, men trodde ikke det var så drøyt.

Anonymkode: bd600...1f6

• Liker 1
Skrevet
40 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes forresten ikke det er spesielt negativt det at han likte å bli akseptert blant hvite og følte ikke nødvendigvis å støtte hele afroamerikanske samfunnet bare fordi han var derifra, når han ikke følte seg som en del av det. Det kan lett forklares med familiebakgrunnen hans, den homofile faren hans har vel heller ikke følt seg spesielt akseptert, og det smittet nok over O.J. Simpson. 

Ikke negativt nei, men det blir veldig spesielt å gjøre den hviteste afroamerikaneren i USA til et symbol på undertrykkelsen av den sorte mann, og på den måten slipper unna med mord.

Skrevet
10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har begynt og har så langt sett tre episoder. Første episode synes jeg var langdratt og kjedelig, andre var bra, men tredje var igjen alt for langdratt. Nå nekter samboeren min å se flere da han synes dette var for kjedelig. :fnise: Må da se resten på iPad vel..

Hvordan kan episode tre være langdratt?? Det var jo der det begynte å bli skikkelig juicy!

Skrevet

Først "The People VS OJ Simpson" og så denne, trodde jeg skulle få overdose OJ i år, men det var virkelig verdt å se begge, av ulike grunner. Denne serien er jo så dyptgående og forklarer rase, politikk og rettsbehandling i USA så utrolig godt.

Jeg heiet på faren til Ron som saksøkte OJ etter at han gikk fri, og skulle så ønske han måtte svi for de drapene han soleklart begikk. Ja, han fikk jo svi til slutt, men Ron og Nicole fortjente bedre. Drapene var så groteske og med så tydelig overlegg, mer en jeg visste før jeg så MIA, skulle tro det var plankekjøring.

Samtidig så skjønner jeg hvordan han gikk fri. Ikke at det er på noen måte ok eller greit, men man skjønner hvordan og hvorfor det kunne skje.

Gjest Bossa Nova
Skrevet

Wow. Fantastisk dokumentar. Jeg var såpass ung da rettsaken gikk og var vel ikke så interessert. Visste bare at O.J hadde hatt en birolle i the naked gun.

Det var så mange elementer som ble trukket inn. Og den "symbolske" straffen til slutt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...