Gå til innhold

Tur rundt Songsvann

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Passet en 6 år gammel amstaff i helgen, og var og gikk tur rundt Songsvann idag. Han er ikke så glad i andre hunder, så han ignorerer dem, men sier ifra om de kommer nærme han.

Herregud. Jeg har aldri i verden sett så mange TEITE hundeeiere som ikke har kontroll på bikkja si og lar de gå løs, og løpe rett bort til andre hunder. Jeg er sikker på at jeg telte opptil 8-9 løsbikkjer med eiere som har null kontroll på dem, og da mener jeg, da lar du dem ikke gå løs der det ferdes mennesker/hunder i bånd, eller hunder som går løse, men som eieren(e) har kontroll på HELE tiden. Blir så forbanna.

Hunden jeg passet tar ikke fem øre for å si ifra om en annen hund nærmer seg og vil leke, så kom det en eller annen idiothund løpende mot han mens han drikker vann, og regelrett kaster seg oppå ryggen hans, og han tok igjen og knurret og bjeffet mot hunden som ikke engang gadd å reagere.

Og tror du ikke eieren til denne idiothunden kjefter på MEG? At JEG må ta vare på bikkja mi? Så ser man teite hundeeieren som prøver å få tak i idiothunden sin, og roper og hyler på den, mens den bare finner seg en annen bikkje i bånd for å plage.

Blir så sinna på enkelte hundeiere, har de ikke kontroll på bikkja si, så får de for faen ikke ha de løs heller. :evil: :evil:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg også er sint på folk som ikke har hunden sin i bånd. Går ofte tur med mammas overivrige valp, og det er slitsomt å holde han unna løse hunder til tider.

Gjest Anonymous
Skrevet

kan være enig med deg-- men så må vi også tenke litt, disse hundene skal de ikke få løpe fritt da? skal de lenkes til bånd hele tiden? og en annen ting, denne type hund du hadde med på tur er jo en velkjent hissig hund som jeg ville hatt stor respekt for derfor kan jeg forstå de som klamret deg, når den hunden hu har opptrer så sint...

Skrevet
kan være enig med deg-- men så må vi også tenke litt, disse hundene skal de ikke få løpe fritt da? skal de lenkes til bånd hele tiden? og en annen ting, denne type hund du hadde med på tur er jo en velkjent hissig hund som jeg ville hatt stor respekt for derfor kan jeg forstå de som klamret deg, når den hunden hu har opptrer så sint...

båndtvang er båndtvang. Rndt sognsvann er uansett ikke stedet å slippe hunden løs.

Gjest Lilleulv
Skrevet

Skal du ha hunden din løs er du nødt til å ha kustus på den. Jeg har enda ikke klart å dressere nemi nok til at hun ikke går bort til andre mennesker eller hunder, derfor må hun gå i bånd der det ferdes andre. Men jeg går utpå jorder eller inni svarteste skauen der vi er alene, og lar henne løpe der :)

Gjest Trådstartereren
Skrevet

:o

Seriøst? Mener du virkelig at hunder som eieren ikke har noen kustus på i det hele tatt skal få lov til å løpe løs der det er ferdsel av mange mennesker hele tiden (også mennesker som faktisk er redd for hunder), skal få lov til å holde på som de vil, siden eieren ikke har kontroll på den? Det er faktisk en lov om det. Hunder kan bare være løse bare når de blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel. Hundeloven, vet du.

Når jeg går tur med hunden I BÅND, og roper til eieren at han må kalle inn hunden sin, mens hunden bare vaser bort til min og gjør som den selv vil, det er IKKE mitt problem. Har man ikke kontroll på hunden sin, så får man ta den i bånd, det sier seg selv.

Hunden jeg passet er ikke sint, han driter i andre hunder, han går forbi dem rett som det er (er ikke en overivrig kladd som absolutt må hilse på alt på fire bein), men kommer andre bort og plager, sier han jo selvfølgelig ifra, og til og med når jeg sier at hunden ikke liker andre hunder, og eieren ikke får den forbanna bikkja si vekk, så er det mitt, eller hunden min sin feil! :roll:

Skrevet
båndtvang er båndtvang. Rndt sognsvann er uansett ikke stedet å slippe hunden løs.

Men det er jo ikke båndtvang i vinterhalvåret? Er uansett enig i at sognsvann er ett dårlig sted, på dagtid liker jeg ikke å slippe bikkja mi selv heller, fordi hun er veldig vilter, og det er alt for mye folk der.

Jeg mener at det må være lov å ha bikkja si løs, der det er andre mennesker, selv om man ikke har perfekt innkalling. For hvordan skal man ellers lære hunden det? Man bør begynne å trene innkalling osv uten forstyrrelser, men etterhvert vil man måtte introdusere omgivelser med mennesker, andre hunder, osv. Men jeg er enig i at sognsvann er veldig feil sted, og selv går jeg bare tur der når vi kan være alene.

Jeg har i utgangspunktet hunden min i bånd, dersom det er andre i nærheten. Når jeg går i parken slipper jeg henne dersom det er en hund jeg kjenner fra før, hvis ikke skjekker jeg først om det virker greit at jeg slipper min. Jeg liker egentlig ikke at hundene er i bånd når de skal hilse i det hele tatt, siden det oftere blir bråk da, enn når de får løpe fritt rundt. Bare snuse kjapt går greit, men å begynne på hele hilseritualet med innsurring av bånd osv blir som regel bare tull, både for hunder og eiere.

Men jeg mener også at dersom jeg har hunden min i bånd, og den andre er løs, så er det ingen grunn til å kjefte på meg. Hvilken rase hunden min er har ingenting med saken å gjøre. Har selv opplevd at folk har bedt meg om å ta min amstaff i bånd, når den løper løs bort til deres egen like løse hund, for å hilse på en sivilisert måte. Dersom noen som går med sin hund i bånd ber meg om det samme roper jeg henne selvsagt inn med en gang, siden det da like gjerne kan være at deres egen hund er hissig.

Skrevet

Det er ikke båndtvang nå utenom på kirkegårder og andre plasser hvor det er skilta.

Skrevet

OK, trodde det var båndtvang rundt sognsvann hele året jeg.

Skrevet

Enkelt og greit. Disse reglene gjelder når det IKKE er båndtvangtid:

§ 4. Alminnelige regler om sikring av hund. Vilkår for å la hund være løs

Hunder kan være løse bare når de

a) blir fulgt og kontrollert på aktsom måte, eller

b) er forsvarlig inngjerdet på et sted som ikke er åpent for allmenn ferdsel.

Den som holder en hund i bånd, skal være i stand til å ha kontroll med hunden, hvis de ikke blir ledsaget av noen som har slik kontroll.

Hundeholderen skal påse at hunden ikke farer mot, hopper på, forfølger eller stiller seg i veien for folk som ikke godtar dette. Har en hund dette for vane, skal den bli holdt i bånd på steder som er åpne for allmenn ferdsel.

Hundeholderen skal vise særlig aktsomhet der det er barn, for å hindre slik kontakt mellom hund og barn som barnet eller voksne som følger barnet, ikke inviterer til, og for å forebygge at barn blir skremt. Om nødvendig skal hunden bli satt i bånd eller holdt tett inntil hundeholderen.

Hunder skal alltid holdes under slikt tilsyn at de så vidt mulig hindres i å drive eller forfølge vilt, jf. likevel § 9 tredje ledd.

Kilde: http://www.lovdata.no/all/tl-20030704-074-002.html#4

Hilsen Ella

Skrevet
Mange kommuner har båndtvangtid hele året!

Ikke på fast basis, men de kan innføre ekstraordinær båndtvang dersom det er grunn til det. I Oslo var dette nødvendig en gang på 90-tallet, tror jeg, pga en sen vinter, og mange tror at dette gjelder fortsatt. :roll:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jo, det er faktsik en del kommuner som har båndtvang hele året på fast basis. Om de egentlig har lov til dette, ja det lurer jeg jo på :roll:

Hilsen Ella-gjest

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...