lillesky Skrevet 31. august 2016 #21 Skrevet 31. august 2016 Tråden er ryddet for persondebatt. /lillesky (mod)
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #22 Skrevet 11. oktober 2020 På 30.8.2016 den 16.13, AnonymBruker skrev: Jeg sliter skikkelig med fremføringer. Jeg går forøvrig til psykolog for å håndtere angst, og jeg er i gang med å ta kurs for å takle sceneskrekken, men jeg vurderer også å ta dette opp med fastlegen min å høre om jeg kan få prøve betablokkere. Går ikke på noen medisiner ellers. Skal snart levere masteren min og forsvare denne muntlig, og selv om jeg har et A-nivå rent skriftlig (basert på eksamenskarakterer) ligger jeg nok nærmere en E muntlig, og jeg er så redd for at dette skal ødelegge for fremtiden bare fordi jeg ikke klarer å kontrollere hvordan kroppen reagerer. Jeg går helt i adrenalinmodus. Er det noen som har erfaringer med å spørre etter betablokkere? Anonymkode: 09554...0df Er i samme situasjon. Noen med erfaring? Anonymkode: cf59f...54b
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #23 Skrevet 11. oktober 2020 Jeg fikk det lett av legen, og synes de fungerer veldig bra. Jeg har ikke lammende angst for å ha presentasjoner og gjør det en del i jobben i mindre møter og bare for avdelingen min. Ikke det jeg er mest glad i, jeg HATET det før, men siden jeg har en del trening i det etter hvert så pleier det å gå bra, kan bli litt svett i trøya bare. Men jeg skulle opp på en scene for veldig mange mennesker en gang og da gruet jeg meg skikkelig. Adrenalinet som pumper kan være stressende, og jeg blir nervøs for å se nervøs ut på en måte. Fortalte bare dette til legen og at jeg som sant var hadde hørt fra andre kolleger at betablokkere var deres hemmelighet. Med betablokkere så var bare kroppen helt rolig og jeg slapp å bli distrahert av bankende hjerte og svett panne. Igjen, jeg presenterer en del og har ikke angst, og jeg synes jeg er veldig god til å presentere og er trygg på innholdet, så en del av meg liker det egentlig litt - jeg liker bare ikke at kroppen reagerer som om jeg er i stor fare eller noe. Der mange av de beste kan bruke adrenalinet de får til positiv energi i framføringen, så synes jeg bare det er distraherende og stressende når jeg kjenner jeg blir varm og at hjertet banker fort. Så kanskje den perfekte kandidat sånn sett, for betablokkere vi vel ikke virke noe på angsten, bare på kroppens fysiske reaksjon på den. Men det hjelper jo litt det, rolig kropp kan nok gjøre at man er roligere i hodet også. Snakk med legen din Anonymkode: b4fea...e95 2
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #24 Skrevet 11. oktober 2020 Generelt vanskelig å få resept på noe som helst her. . Anonymkode: 69c7d...256
AnonymBruker Skrevet 11. oktober 2020 #25 Skrevet 11. oktober 2020 På 30.8.2016 den 23.17, AnonymBruker skrev: La meg fortelle om dette fra et helt annet perspektiv. Jeg har medfødt hjertefeil og endte i voksen alder opp med høyt stoffskifte som gjorde at pulsen gikk ekstremt fort selv om jeg lå helt i ro. Jeg fikk da både tabletter mot stoffskifte og betablokker for å roe ned hjertet sånn akutt. Etter jeg ble skrevet ut, fikk jeg resept på betablokkere hjemme. Først da lærte jeg at dette er noe jeg kunne ha solgt på svartebørsen om jeg ønsket. Og ble helt sjokkert. At folk TØR. Det er hjertemedisin. Det har ingenting med det mentale å gjøre, ingenting som vil gjøre noe som helst med dine tanker og din frykt. Det vil kun senke hjertefrekvensen/pulsen. Da jeg tok dem så kjente jeg ingen effekt utover over at de senket pulsen. For det første forstår jeg ikke at noen som ikke har testet hjertet tør å ta dem. For det andre så har de som sagt ingen effekt utover det fysiske. Jeg ble verken roligere, modigere, tøffere eller noe som helst av å ta dem. Det eneste de gjorde var å senke pulsen, og jeg slapp dermed de fysiske bivirkningene av høy puls. That's it. Anonymkode: 59c29...8a5 Det virker som du ikke forstår at det finnes folk som reagerer kroppslig på framføringer. Det behøver ikke ha noe med «tanker og frykt» å gjøre. Jeg har det samme problemet selv. I visse forsamlinger går kroppen bananas om jeg skal framføre noe. Jeg er overhodet ikke redd, og har ikke gruet meg, men stemmen skjelver, jeg greier nesten ikke prate og hjertet banker noe helt vilt. Det er en ren og skjær kroppslig reaksjon, som du tydeligvis ikke forstår bare fordi du ikke har det slik. Anonymkode: 84ae4...1f0 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå