Gå til innhold

Vanskelig å få resept på betablokkere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter skikkelig med fremføringer. Jeg går forøvrig til psykolog for å håndtere angst, og jeg er i gang med å ta kurs for å takle sceneskrekken, men jeg vurderer også å ta dette opp med fastlegen min å høre om jeg kan få prøve betablokkere. Går ikke på noen medisiner ellers. Skal snart levere masteren min og forsvare denne muntlig, og selv om jeg har et A-nivå rent skriftlig (basert på eksamenskarakterer) ligger jeg nok nærmere en E muntlig, og jeg er så redd for at dette skal ødelegge for fremtiden bare fordi jeg ikke klarer å kontrollere hvordan kroppen reagerer. Jeg går helt i adrenalinmodus.

Er det noen som har erfaringer med å spørre etter betablokkere?

Anonymkode: 09554...0df

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan ikke helt se hva betablokkere skal gjøre med sceneskrekk, i verste fall blir du svimmel og har problemer med å stå oppreist. Sikker strålende å fremstå full på muntlig.

Anonymkode: 83d62...186

• Liker 3
Skrevet
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg sliter skikkelig med fremføringer. Jeg går forøvrig til psykolog for å håndtere angst, og jeg er i gang med å ta kurs for å takle sceneskrekken, men jeg vurderer også å ta dette opp med fastlegen min å høre om jeg kan få prøve betablokkere. Går ikke på noen medisiner ellers. Skal snart levere masteren min og forsvare denne muntlig, og selv om jeg har et A-nivå rent skriftlig (basert på eksamenskarakterer) ligger jeg nok nærmere en E muntlig, og jeg er så redd for at dette skal ødelegge for fremtiden bare fordi jeg ikke klarer å kontrollere hvordan kroppen reagerer. Jeg går helt i adrenalinmodus.

Det er ikke vanskelig hvis:

a) Behandlingen er relevant for lidelsen og ikke skaper unødig risiko eller bivirkninger

b) Legen din vurderer at det er en formålstjenlig behandling etter vurdering av din grad av plager.

Dette er en akuttløsning, og på sikt bør du jobbe med å behandle angsten din. 

Anonymkode: 07100...a06

• Liker 1
Skrevet

Betablokkere er bare jævlig. Man er akkurat like redd, men hjertet får ikke lov til å slå fort. Det føles som man kveles og roer deg overhodet ikke ned. 

Fremføre heller masteren 10 ganger for noen du stoler på.

Anonymkode: 1d8c6...e1c

• Liker 1
Skrevet

Jeg fikk betablokkere uten problemer. Ellers kan jeg ikke si de hjelper nevneverdig, og gjør meg mer sløv og ukonsentrert enn benzo. :sprettoy:

Skrevet

Hva med Sobril eller Valium? Som en engangsløsning? Du bør prøve det ut før den store dagen, for å se om det virker greit på deg.

Anonymkode: d4e77...feb

Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er det presentasjon eller samtale med sensor og eksaminator?

Anonymkode: 99746...022

Skrevet

Nei. Legen min foreslo det selv da jeg fortalte om disse plagene, og jeg var så å si i helt samme situasjon som deg. Må likevel si at for meg var det tale om så sterke reaksjoner at det ble ansett som panikkanfall, så antar at det kan komme litt an på hvor sterkt du er plaget (men tviler på at et er særlig vanskelig å få uansett, legen min understreket at medisinen var helt ufarlig for en person med normal helse). Hvor stor nytte du vil ha av betablokkere tror jeg også vil komme an på hva det er du vil ha hjelp mot, for som du sikkert vet hjelper de kun mot de rent fysiske reaksjonene og ikke selve angsten. For min del var det alt jeg trengte, og en enorm lettelse som har fjernet veldig tunge bekymringer. Og det er selvsagt også veldig positivt at du alt går i samtaleterapi, da burde det i alle fall ikke være noe problem :) Lykke til!

Anonymkode: 30537...e48

Skrevet
53 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med Sobril eller Valium? Som en engangsløsning? Du bør prøve det ut før den store dagen, for å se om det virker greit på deg.

Anonymkode: d4e77...feb

Nok en gang må kan understreke at dette i de aller fleste tilfeller er en svært dårlig løsning, og at det ikke er særlig lurt å "tipse" om slik bruk av medisiner som er sterkt vanedannende.

De fleste fornuftige leger vil avslå bruk av benzo til slikt dersom ikke angsten er fullstendig lammende - i hvilket tilfelle man kanskje skal vurdere pasientens funksjonsnivå. 

Dette er et nokså dårlig råd.

• Liker 1
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nok en gang må kan understreke at dette i de aller fleste tilfeller er en svært dårlig løsning, og at det ikke er særlig lurt å "tipse" om slik bruk av medisiner som er sterkt vanedannende.

De fleste fornuftige leger vil avslå bruk av benzo til slikt dersom ikke angsten er fullstendig lammende - i hvilket tilfelle man kanskje skal vurdere pasientens funksjonsnivå. 

Dette er et nokså dårlig råd.

Nei, det er ikke et dårlig råd å foreslå at TS kan snakke med fastlegen sin om dette. Personen som foreslår dette understreker også at det kan være en løsning kun for dette tilfellet. Fastlegen er selvsagt meget klar over risikoen for avhengighet, jeg tror ikke du skal undervurdere den gjengse fastlegen, men dersom dette kun er til bruk ved noen få anledninger, er ikke denne risikoen særlig stor, gitt av god informasjonen til pasienten, laveste dosen, foreskrive så liten forpakning det er mulig etc. Selv om benzo har mange problemer knyttet til seg, og åpenbart bør brukes med stor forsiktighet, kan de likevel ha svært god effekt i gitte tilfeller. Det er stor forskjell på å bruke denne typen medisin daglig, og å ha det som "krisemedisin", hvor man har klar avtale med legen hvordan og når de kan brukes.

• Liker 3
Skrevet

Funker betablokkere mot rødming også? Mener jeg har hørt det.
Jeg er har problem med at jeg rødmer så veldig mye og for ingenting... Er ikke redd eller flau, men rødmer for INGENTING.
Gruer meg til fremføringer på skolen.. Og har lurt på dette med betablokkere.

Anonymkode: 4408c...9f7

Skrevet

Om du er i fertil alder og kvinne, så er de VELDIG tilbakeholdne med å gi betablokkere. Fordi de kan klusse til fosteret OM man blir gravid. 

Forøvrig; tror ikke du skal belage deg på å få skrevet ut betablokkere om ikke legen har foreslått det allerede. Forklar problemet, og la LEGEN komme med løsningen. 

Anonymkode: d8466...c40

Skrevet
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Funker betablokkere mot rødming også? Mener jeg har hørt det.
Jeg er har problem med at jeg rødmer så veldig mye og for ingenting... Er ikke redd eller flau, men rødmer for INGENTING.
Gruer meg til fremføringer på skolen.. Og har lurt på dette med betablokkere.

Anonymkode: 4408c...9f7

Det kan fungere, man må nesten prøve å se. :)

Skrevet
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke et dårlig råd å foreslå at TS kan snakke med fastlegen sin om dette. Personen som foreslår dette understreker også at det kan være en løsning kun for dette tilfellet. Fastlegen er selvsagt meget klar over risikoen for avhengighet, jeg tror ikke du skal undervurdere den gjengse fastlegen, men dersom dette kun er til bruk ved noen få anledninger, er ikke denne risikoen særlig stor, gitt av god informasjonen til pasienten, laveste dosen, foreskrive så liten forpakning det er mulig etc. Selv om benzo har mange problemer knyttet til seg, og åpenbart bør brukes med stor forsiktighet, kan de likevel ha svært god effekt i gitte tilfeller. Det er stor forskjell på å bruke denne typen medisin daglig, og å ha det som "krisemedisin", hvor man har klar avtale med legen hvordan og når de kan brukes.

Selvsagt er det en legevurdering - men du kan forbanne deg på at det er en vanskelig forskrivning å få om det er det man konkret ber om. Det er forøvrig ikke bare misbrukspotensialet som gjør dette til en dårlig idé. Man skal også tolerere effekten av medikamentet, og benzodiazepiner er stoffer med stor variasjon i individuell respons. Om ts midlertidig blir kvitt angsten sin, hjelper det svært lite om hun opplever bivirkninger som sløvhet, døsighet, nedsatte kognitive evner/mangel på kritisk sans, eller koordinasjonsproblemer og nedsatt talemotorikk.

Det er svært få leger som ville foreslå benzodiazepiner med utgangspunkt i det som skisseres her. Jeg synes det er dumt å plante denne tanken i hodet på ts.

• Liker 2
Skrevet

jeg fikk det uten problem:)

• Liker 2
Skrevet

La meg fortelle om dette fra et helt annet perspektiv. Jeg har medfødt hjertefeil og endte i voksen alder opp med høyt stoffskifte som gjorde at pulsen gikk ekstremt fort selv om jeg lå helt i ro. Jeg fikk da både tabletter mot stoffskifte og betablokker for å roe ned hjertet sånn akutt. Etter jeg ble skrevet ut, fikk jeg resept på betablokkere hjemme.

Først da lærte jeg at dette er noe jeg kunne ha solgt på svartebørsen om jeg ønsket. Og ble helt sjokkert. At folk TØR. Det er hjertemedisin. Det har ingenting med det mentale å gjøre, ingenting som vil gjøre noe som helst med dine tanker og din frykt. Det vil kun senke hjertefrekvensen/pulsen. Da jeg tok dem så kjente jeg ingen effekt utover over at de senket pulsen.

For det første forstår jeg ikke at noen som ikke har testet hjertet tør å ta dem. For det andre så har de som sagt ingen effekt utover det fysiske. Jeg ble verken roligere, modigere, tøffere eller noe som helst av å ta dem. Det eneste de gjorde var å senke pulsen, og jeg slapp dermed de fysiske bivirkningene av høy puls. That's it. 

Anonymkode: 59c29...8a5

• Liker 1
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selvsagt er det en legevurdering - men du kan forbanne deg på at det er en vanskelig forskrivning å få om det er det man konkret ber om. Det er forøvrig ikke bare misbrukspotensialet som gjør dette til en dårlig idé. Man skal også tolerere effekten av medikamentet, og benzodiazepiner er stoffer med stor variasjon i individuell respons. Om ts midlertidig blir kvitt angsten sin, hjelper det svært lite om hun opplever bivirkninger som sløvhet, døsighet, nedsatte kognitive evner/mangel på kritisk sans, eller koordinasjonsproblemer og nedsatt talemotorikk.

Det er svært få leger som ville foreslå benzodiazepiner med utgangspunkt i det som skisseres her. Jeg synes det er dumt å plante denne tanken i hodet på ts.

Du om dette. Det er her snakk om en kriseløsning. Jeg tror også at en lege som evt. skriver ut denne typen legemidler er klar over de potensielle bivirkningene. Jada, folk reagerer ulikt på legemidler, men normalen er ikke å bli helt ute av det med "nedsatte kognitive evner" eller "mangel på kritisk sans". 

Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du om dette. Det er her snakk om en kriseløsning. Jeg tror også at en lege som evt. skriver ut denne typen legemidler er klar over de potensielle bivirkningene. Jada, folk reagerer ulikt på legemidler, men normalen er ikke å bli helt ute av det med "nedsatte kognitive evner" eller "mangel på kritisk sans". 

Du har en del å lære.

Det er galskap å gjøre en førstegangsforskrivning av dette til en slik anledning, nettopp fordi man ikke vet hvordan pasienten responderer i en setting der noe skal presteres. I tillegg til at man faktisk skal være restriktiv med benzodiazepiner til unge mennesker.

Angst for fremføringer er rett og slett en dårlig indikasjon. Og man bør ikke i noen tilfelle gå direkte til benzodiazepiner. 

• Liker 1
Skrevet

Prøvde betablokker mot migrene og la på meg 15 kg fordi jeg ble så slapp,  lat og fikk en enorm appetit. Kunne ikke falt meg inn å spørre om betablokker mot nervøsitet,  det er uansett ikke en medisin man kan ta ved behov man må stå på den fast. Jeg hadde lavt blodtrykk de første 2 mnd før det stabiliserte seg. 

Anonymkode: 7f225...871

Skrevet (endret)

Jeg har gått på betablokkere i 20 år pga ufrivillig tremor(skjelvinger) når jeg f.eks står foran en forsamling. Fikk dette da jeg gikk på gymnaset og hadde presentasjonsangst pga skjelvinger. De påvirker deg ikke noe annet enn at hjertet slår roligere og du ikke skjelver. Null problem og få på resept. Og heller ikke farlig i følge min fastlege.

og jeg går ikke på de fast. Bruker de i spesielle situasjoner og da funker de der og da.

Endret av Jens

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...