Rosewood Skrevet 30. august 2016 #21 Skrevet 30. august 2016 Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev: Men vi sier ikke 'eg e kje så grådige flinke' i Bergen, vi legge ikke til e-er på den måten. Anonymkode: 038b9...763 Ja jeg glemte å kommentere det og, grådige flinke blir helt feil ja. Blir det samme som å si Veldige flinke
Nikolineee Skrevet 30. august 2016 #22 Skrevet 30. august 2016 Jeg er fra stavanger, vi ville ikke sakt "grådige flinke" vi ville om ikke annet sakt grådig flinke.. Men heller ikke dette sies så ofte i stavanger vil jeg si. Jeg ville sakt jækla flinke, veldig flinke, sykt flinke eller noe i den duren. Ordet grådig tror jeg brukes oftere i Bergen
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #23 Skrevet 30. august 2016 Jeg er fra Bergen. For meg er det like rart med a-endinger. Anonymkode: 088ff...056
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #24 Skrevet 30. august 2016 Er fra stavanger og aldri hørt dette....? Anonymkode: d9ea5...80f
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #25 Skrevet 30. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Er fra stavanger og aldri hørt dette....? Anonymkode: d9ea5...80f Du har vel ikke tenkt over det? Men ja, det brukes jo av folk på vestlandet, den ekstra E-en. Hvorfor? Hva kommer det av? Det er jo... rart. Ingen andre i Norge prater sånn. Så hvor kommer den fra? Hvorfor en ekstra E? Anonymkode: 0c4f6...ee1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #26 Skrevet 30. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke tenkt over det? Men ja, det brukes jo av folk på vestlandet, den ekstra E-en. Hvorfor? Hva kommer det av? Det er jo... rart. Ingen andre i Norge prater sånn. Så hvor kommer den fra? Hvorfor en ekstra E? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Er du klar over hvor stort Vestlandet er? Du kan ikke bare si ar det høres overalt på Vestlandet. "Ingen andre i Norgr prater sånn"? Det er dialekt, vennen min. Anonymkode: 74d15...2d7 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #27 Skrevet 30. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke tenkt over det? Men ja, det brukes jo av folk på vestlandet, den ekstra E-en. Hvorfor? Hva kommer det av? Det er jo... rart. Ingen andre i Norge prater sånn. Så hvor kommer den fra? Hvorfor en ekstra E? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Gi noen andre eksempler da? Anonymkode: 51a78...217
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #28 Skrevet 30. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke tenkt over det? Men ja, det brukes jo av folk på vestlandet, den ekstra E-en. Hvorfor? Hva kommer det av? Det er jo... rart. Ingen andre i Norge prater sånn. Så hvor kommer den fra? Hvorfor en ekstra E? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Hvor kommer æ, som i jeg fra? Eller itj? Hvorfor har huske så mange navn og hvor kommer de fra? Huske, disse, føyse, raile... Hvorfor kutter noen ut E-en der det skal være en E? Noen sier jo f.eks Æ vil spis. Æ vil reis en plass. Hvor kommer det i fra? Anonymkode: 85860...cdb
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #29 Skrevet 30. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Er du klar over hvor stort Vestlandet er? Du kan ikke bare si ar det høres overalt på Vestlandet. "Ingen andre i Norgr prater sånn"? Det er dialekt, vennen min. Anonymkode: 74d15...2d7 Ja, men, det er rart. Selv om det er dialekt kan det jo være rart. Skarre-Ren på vestlandet kommer fra Danmark. Det samme er grunnen til mye annet av måten de prater på på Vestlandet. Bergensernes garpegenitiv kommer fra Hanseatarne (tyskerne). Men den E-en? Hva, hvorfor, i alle dager? Ingen som vet altså? Bare nysgjerrig. Eller, "nysgjerrige" Anonymkode: 0c4f6...ee1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #30 Skrevet 30. august 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Du har vel ikke tenkt over det? Men ja, det brukes jo av folk på vestlandet, den ekstra E-en. Hvorfor? Hva kommer det av? Det er jo... rart. Ingen andre i Norge prater sånn. Så hvor kommer den fra? Hvorfor en ekstra E? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Noen på vestlandet*. Hordaland og Rogaland for det meste. Ikke så vanlig nord i Hordaland, Sogn og fjordane, eller Møre og Romsdal. Folk snakker ikke helt likt her, på samme måte som at folk ikke snakker helt likt på hele Østlandet Anonymkode: 85860...cdb 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #31 Skrevet 30. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Ja, men, det er rart. Selv om det er dialekt kan det jo være rart. Skarre-Ren på vestlandet kommer fra Danmark. Det samme er grunnen til mye annet av måten de prater på på Vestlandet. Bergensernes garpegenitiv kommer fra Hanseatarne (tyskerne). Men den E-en? Hva, hvorfor, i alle dager? Ingen som vet altså? Bare nysgjerrig. Eller, "nysgjerrige" Anonymkode: 0c4f6...ee1 Skarre-r har man fra Bergen og hele veien langs kysten til sørøstlandet. Anonymkode: f4458...b89 1
Gjest Klopp Skrevet 30. august 2016 #32 Skrevet 30. august 2016 Vestlandet er mer enn bare Rogaland må du huske på!! Det er Rogaland, Hordaland, Sogn og Fjordane, og Møre og Romsdal. Hva så om vestlendinger bruker mye e? Problem med det? Hva som er dansk med det? Jeg sier e i stedet for jeg eller eg. F.eks når jeg skal si jeg er glad så blir det mye e'er. E e gla.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #33 Skrevet 30. august 2016 1 time siden, Turin skrev: Dette høres ut som Stavanger-dialekt. Nei, dette høres ut som dem som bor lang utenfor bykjernen, eventuelt sandnes Anonymkode: 254f0...bfa
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #34 Skrevet 30. august 2016 Det er dialekter fra Jæren blant annet som legger på en slik e-lyd. Det er store variasjoner i dialekter her til lands, og ikke et vestlandsk fenomen. Anonymkode: fb3e2...b7e
Gjest Stjerner og planeter Skrevet 30. august 2016 #35 Skrevet 30. august 2016 Eg tippar ts er frå Oslo, og då innanfor ring 1 Noreg har mange dialektar. Sånn er det. Folk snakkar dialekt og skriv nynorsk eller bokmål. Dialekt er med på å gje Noreg eit flott mangfold! Ikkje alle dialektar er like fine å høyre på, men det pga påverknad utanfor landegrensene så er det vorte slik. Husk på at du snakkar dialekt du og!!
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #36 Skrevet 30. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Vestlendinger nærmest dansk? Kan du språk? Sørlendinger vennen, sørlendinger Anonymkode: e7d10...ec4 1 time siden, AnonymBruker skrev: Jeg er vestlending, og forbinder dette mer med sørlendinger? Anonymkode: d35c9...b1f Agder med de to fylkene Aust-Agder og Vest-Agder var en del av Vestlandet frem til 1902.https://no.wikipedia.org/wiki/Vestlandet Anonymkode: 0c4f6...ee1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå