AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #1 Skrevet 30. august 2016 En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da? Anonymkode: 0c4f6...ee1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #2 Skrevet 30. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Vestlendinger nærmest dansk? Kan du språk? Sørlendinger vennen, sørlendinger Anonymkode: e7d10...ec4 15
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #3 Skrevet 30. august 2016 Som du skriver, det er i dialekten deres. Dialektene i Norge varierer en god del. Så det er like Norsk som dialektene på østlandet, sørlandet, midt norge, og nord norge. Anonymkode: df8e8...973 5
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #4 Skrevet 30. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Jeg kommer fra Hardanger og snakker ikke på den måten. Anonymkode: 7c902...eb6 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 Jeg er vestlending, og forbinder dette mer med sørlendinger? Anonymkode: d35c9...b1f 10
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Det er vel rogalendingene som har en slik dialekt. Anonymkode: f4458...b89 9
Turin Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 8 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Anonymkode: 0c4f6...ee1 Dette høres ut som Stavanger-dialekt. 4
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #8 Skrevet 30. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da? Anonymkode: 0c4f6...ee1 Her er du ikke orientert om hvor personen du prøver å etterligne kommer fra. Dialketer er så mangt, hvordan snakker du? Anonymkode: 2a993...211 3
Frk.K Skrevet 30. august 2016 #9 Skrevet 30. august 2016 5 minutter siden, Turin skrev: Dette høres ut som Stavanger-dialekt. Stavanger, Bømlo, Stord, Haugesund og i den retningen der, ja. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #10 Skrevet 30. august 2016 1 minutt siden, Frk.K skrev: Stavanger, Bømlo, Stord, Haugesund og i den retningen der, ja. Vi sier ikke "grådige flinke" på Stord i hvert fall. Anonymkode: af507...2d1 1
minister-mio Skrevet 30. august 2016 #11 Skrevet 30. august 2016 Dette er vel stavanger og det området. En fra f. eks Ålesund ville ikke snakket sånn
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #12 Skrevet 30. august 2016 16 minutter siden, AnonymBruker skrev: En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da? Anonymkode: 0c4f6...ee1 e'kje ikkje ikke. Jeg ser likhetstrekket til norske skriftspråk her, altså Anonymkode: 0cf31...49d
Frk.K Skrevet 30. august 2016 #13 Skrevet 30. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Vi sier ikke "grådige flinke" på Stord i hvert fall. Anonymkode: af507...2d1 Han jeg var på fest med i helgen var veldig flink til å legge på en E og han var fra stord
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #14 Skrevet 30. august 2016 Det er svarabhakti-vokal. https://no.wikipedia.org/wiki/Svarabhakti Anonymkode: 38321...950
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #15 Skrevet 30. august 2016 Et øyeblikk siden, Frk.K skrev: Han jeg var på fest med i helgen var veldig flink til å legge på en E og han var fra stord Da er det nok noe han har lagt seg til å si. Ingen jeg kjenner sier "grådige flinke". Kanskje noen sier "grådig flinke". Jeg kan finne på å si f.eks "eg e så tøste" (tørst), men likevel, tror det kan forekomme mer på Bømlo, både "grådige flinke" og "grådig flinke". Når det er sagt så tror jeg mange her i Sunnhordland tar litt etter Haugalendinger, grensene er ikke lenger så tydelige nå som før. Jeg bodde mange år i Bergen før jeg flyttet hjem igjen, og jeg syntes det kunne være vanskelig å høre om noen var fra Stord eller Tysvær. Anonymkode: af507...2d1
Frk.K Skrevet 30. august 2016 #16 Skrevet 30. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Da er det nok noe han har lagt seg til å si. Ingen jeg kjenner sier "grådige flinke". Kanskje noen sier "grådig flinke". Jeg kan finne på å si f.eks "eg e så tøste" (tørst), men likevel, tror det kan forekomme mer på Bømlo, både "grådige flinke" og "grådig flinke". Når det er sagt så tror jeg mange her i Sunnhordland tar litt etter Haugalendinger, grensene er ikke lenger så tydelige nå som før. Jeg bodde mange år i Bergen før jeg flyttet hjem igjen, og jeg syntes det kunne være vanskelig å høre om noen var fra Stord eller Tysvær. Anonymkode: af507...2d1 Sier ikke at han sa "grådige flinke" men han var flink til å putte en e på slutten av enkelte ord der det ikke skal være en e
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #17 Skrevet 30. august 2016 Et øyeblikk siden, Frk.K skrev: Sier ikke at han sa "grådige flinke" men han var flink til å putte en e på slutten av enkelte ord der det ikke skal være en e Bruker "grådige flinke" som et eksempel siden det er det TS bruker. Det er jo forskjell på "grådige flinke", "grådig flinke" og "grådig flink". Vi på Stord sier kanskje "grådig flinke", men jeg har ikke hørt noen si "grådige flinke" som sagt ...Og når du sier flinke ofte nok blir ordet uten mening Anonymkode: af507...2d1
Honey Dew Skrevet 30. august 2016 #18 Skrevet 30. august 2016 28 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kommer fra Hardanger og snakker ikke på den måten. Anonymkode: 7c902...eb6 Ikke jeg heller. Kommer fra Sunnhordland
Rosewood Skrevet 30. august 2016 #19 Skrevet 30. august 2016 Å bruke grådig på den måten er vel mer typisk for Bergensere. Hon e gråååådig flink! Det e grådig godt med pizza. Men jeg skjønner poenget ditt! Jeg er fra Haugesund og jeg legger til e-er i enkelte ord, som Du e så flinke! Eller Eg e kjempetørste.. Kjæresten min fra Sogn og fjordane kommenterer det ofte, han har ikke den e-endingen. Tror det er vanligere noen steder i Hordaland og i Rogaland. 3
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #20 Skrevet 30. august 2016 1 minutt siden, Rosewood skrev: Å bruke grådig på den måten er vel mer typisk for Bergensere. Hon e gråååådig flink! Det e grådig godt med pizza. Men jeg skjønner poenget ditt! Jeg er fra Haugesund og jeg legger til e-er i enkelte ord, som Du e så flinke! Eller Eg e kjempetørste.. Kjæresten min fra Sogn og fjordane kommenterer det ofte, han har ikke den e-endingen. Tror det er vanligere noen steder i Hordaland og i Rogaland. Men vi sier ikke 'eg e kje så grådige flinke' i Bergen, vi legge ikke til e-er på den måten. Anonymkode: 038b9...763 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå