Gå til innhold

Hva er det med vestlendinger og E-er?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da?

Anonymkode: 0c4f6...ee1

Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke". Hvorfor legger de til E-er på ordene? Det er jo ikke norsk? Kommer det fra dansk? Dialekten deres er jo den som er nærmest dansk i landet vårt. De har de myke D-ene og skarre-R-ene. Så, det stammer fra dansk? Hvis ikke, hvor kommer det fra da?

Vestlendinger nærmest dansk? Kan du språk? Sørlendinger vennen, sørlendinger

Anonymkode: e7d10...ec4

• Liker 15
Skrevet

Som du skriver, det er i dialekten deres. Dialektene i Norge varierer en god del. Så det er like Norsk som dialektene på østlandet, sørlandet, midt norge, og nord norge.

Anonymkode: df8e8...973

• Liker 5
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra Hardanger og snakker ikke på den måten. 

Anonymkode: 7c902...eb6

• Liker 3
Skrevet

Jeg er vestlending, og forbinder dette mer med sørlendinger?

Anonymkode: d35c9...b1f

• Liker 10
Skrevet

Det er vel rogalendingene som har en slik dialekt.

Anonymkode: f4458...b89

• Liker 9
Skrevet
8 minutter siden, AnonymBruker skrev:

En vestlending kan få seg til å si noe slikt som, "eg e kje så grådige flinke".

Dette høres ut som Stavanger-dialekt.

• Liker 4
Skrevet
12 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Her er du ikke orientert om hvor personen du prøver å etterligne kommer fra. Dialketer er så mangt, hvordan snakker du?

Anonymkode: 2a993...211

• Liker 3
Skrevet
5 minutter siden, Turin skrev:

Dette høres ut som Stavanger-dialekt.

Stavanger, Bømlo, Stord, Haugesund og i den retningen der, ja. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Frk.K skrev:

Stavanger, Bømlo, Stord, Haugesund og i den retningen der, ja. 

Vi sier ikke "grådige flinke" på Stord i hvert fall. 

Anonymkode: af507...2d1

• Liker 1
Skrevet

Dette er vel stavanger og det området. En fra f. eks Ålesund ville ikke snakket sånn

Skrevet
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

e'kje ikkje ikke. Jeg ser likhetstrekket til norske skriftspråk her, altså :P 

Anonymkode: 0cf31...49d

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi sier ikke "grådige flinke" på Stord i hvert fall. 

Han jeg var på fest med i helgen var veldig flink til å legge på en E og han var fra stord :P 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Frk.K skrev:

Han jeg var på fest med i helgen var veldig flink til å legge på en E og han var fra stord :P 

Da er det nok noe han har lagt seg til å si. Ingen jeg kjenner sier "grådige flinke". Kanskje noen sier "grådig flinke". Jeg kan finne på å si f.eks "eg e så tøste" (tørst), men likevel, tror det kan forekomme mer på Bømlo, både "grådige flinke" og "grådig flinke". :P

Når det er sagt så tror jeg mange her i Sunnhordland tar litt etter Haugalendinger, grensene er ikke lenger så tydelige nå som før. Jeg bodde mange år i Bergen før jeg flyttet hjem igjen, og jeg syntes det kunne være vanskelig å høre om noen var fra Stord eller Tysvær.

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er det nok noe han har lagt seg til å si. Ingen jeg kjenner sier "grådige flinke". Kanskje noen sier "grådig flinke". Jeg kan finne på å si f.eks "eg e så tøste" (tørst), men likevel, tror det kan forekomme mer på Bømlo, både "grådige flinke" og "grådig flinke". :P

Når det er sagt så tror jeg mange her i Sunnhordland tar litt etter Haugalendinger, grensene er ikke lenger så tydelige nå som før. Jeg bodde mange år i Bergen før jeg flyttet hjem igjen, og jeg syntes det kunne være vanskelig å høre om noen var fra Stord eller Tysvær.

Sier ikke at han sa "grådige flinke" men han var flink til å putte en e på slutten av enkelte ord der det ikke skal være en e :P 

Skrevet
Et øyeblikk siden, Frk.K skrev:

Sier ikke at han sa "grådige flinke" men han var flink til å putte en e på slutten av enkelte ord der det ikke skal være en e :P 

Bruker "grådige flinke" som et eksempel siden det er det TS bruker. Det er jo forskjell på "grådige flinke", "grådig flinke" og "grådig flink". Vi på Stord sier kanskje "grådig flinke", men jeg har ikke hørt noen si "grådige flinke" som sagt :)

...Og når du sier flinke ofte nok blir ordet uten mening:hoho:

Skrevet
28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kommer fra Hardanger og snakker ikke på den måten. 

Anonymkode: 7c902...eb6

Ikke jeg heller. Kommer fra Sunnhordland

Skrevet

Å bruke grådig på den måten er vel mer typisk for Bergensere. Hon e gråååådig flink! Det e grådig godt med pizza. Men jeg skjønner poenget ditt! :) Jeg er fra Haugesund og jeg legger til e-er i enkelte ord, som Du e så flinke! Eller Eg e kjempetørste.. Kjæresten min fra Sogn og fjordane kommenterer det ofte, han har ikke den e-endingen. Tror det er vanligere noen steder i Hordaland og i Rogaland. 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, Rosewood skrev:

Å bruke grådig på den måten er vel mer typisk for Bergensere. Hon e gråååådig flink! Det e grådig godt med pizza. Men jeg skjønner poenget ditt! :) Jeg er fra Haugesund og jeg legger til e-er i enkelte ord, som Du e så flinke! Eller Eg e kjempetørste.. Kjæresten min fra Sogn og fjordane kommenterer det ofte, han har ikke den e-endingen. Tror det er vanligere noen steder i Hordaland og i Rogaland. 

Men vi sier ikke 'eg e kje så grådige flinke' i Bergen, vi legge ikke til e-er på den måten.

Anonymkode: 038b9...763

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...