AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #1 Skrevet 30. august 2016 ihvertfall hvis du bor i Tyskland: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sex-og-samliv/tyske-moedre-kan-tvinges-til-aa-roepe-sine-elskere/a/23779693/ Kan bli dyrt å være kvinne hvis man bor i feil land? Bør vi ha det slik her hjemme også? Anonymkode: b06dd...3ff
Gjest Catalina Culès Skrevet 30. august 2016 #2 Skrevet 30. august 2016 Er vel bare til ta en DNA test om man er usikker. Kan jo gjøres rett etter fødselen.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #3 Skrevet 30. august 2016 7 minutter siden, AnonymBruker skrev: Bør vi ha det slik her hjemme også? Føler vel mest for rutine DNA-analyser ved alle fødsler slik at menn slipper dette. En kvinne vet alltid hvem som er mor til sine barn, men mannen vet aldri hvem som er far til sine barn. Anonymkode: c373b...ef4 3
LittleBabyBlue Skrevet 30. august 2016 #4 Skrevet 30. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Føler vel mest for rutine DNA-analyser ved alle fødsler slik at menn slipper dette. En kvinne vet alltid hvem som er mor til sine barn, men mannen vet aldri hvem som er far til sine barn. Anonymkode: c373b...ef4 Dette. Synes egentlig alle burde ligge i et dna-register, alle fødsler burde kontrolleres og ferdig med det. Skjønner ikke paranoiaen med dette. Hva er folk redd for, at de skal klones? 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 Fant en feil i artikkelen. I studien det vises til så er det 25% av barna som har feil far ved bestridt farskap. Ikke generelt i befolkningen. Ellers så er det kanskje ikke dumt å sikre fars rettigheter. Anonymkode: 00c49...352 4
Gjest antbug Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Jeg lurer mest på hvordan de egentlig har tenkt at dette skal fungere. Skal de avhøre de gravide og skremme dem slik at de som har urent mel i posen skal innrømme det? Eller skal de bare oppgi barnefar på et juridisk bindende dokument? De som faktisk har hatt mage til å lyve om noe så viktig før vil neppe gro flere skrupler bare fordi det trues med straff. Da tenker jeg det kanskje hadde vært greiere å dna-teste alle nyfødte barn, og la foreldrene, enten de er sammen eller ikke, dele på utgiftene. Eller bare la de som er det minste i tvil om farskapet kreve testing for egen regning. Jeg synes denne løsningen høres tullete ut.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 Gleder meg til å se hvordan dette skal fungere i praksis.. Anonymkode: ce733...557 1
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #8 Skrevet 30. august 2016 Dette er supert. Da blir endelig menn stilt til ansvar for sin utroskap. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen når de utro mennene får brev i posten med krav om barnebidrag når elskerinnen hans ble gravid. Tipper kona blir glad. Anonymkode: 7ea26...92b 12
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #9 Skrevet 30. august 2016 12 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er supert. Da blir endelig menn stilt til ansvar for sin utroskap. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen når de utro mennene får brev i posten med krav om barnebidrag når elskerinnen hans ble gravid. Tipper kona blir glad. Anonymkode: 7ea26...92b Mine konklusjoner er ganske så motsatt må jeg si. Kvinner blir nok heller skremt av tanken at farskap skal avsløres. Anonymkode: c373b...ef4 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. august 2016 #10 Skrevet 30. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: ihvertfall hvis du bor i Tyskland: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/sex-og-samliv/tyske-moedre-kan-tvinges-til-aa-roepe-sine-elskere/a/23779693/ Kan bli dyrt å være kvinne hvis man bor i feil land? Bør vi ha det slik her hjemme også? Anonymkode: b06dd...3ff Hvordan blir det dyrt? En bør da vite hvem man har sex med, selvfølgelig finnes det unntak som f.eks ved ufrivillig sex. Syns faktisk ikke at det er ett problem. Eneste jeg ser på som minus ved en evt DNA testing er at de neppe slettet resultatene etterpå så det kan bli en snikinnføring av ett DNA register. 1
Fru Uperfekt Skrevet 30. august 2016 #11 Skrevet 30. august 2016 3 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Dette. Synes egentlig alle burde ligge i et dna-register, alle fødsler burde kontrolleres og ferdig med det. Skjønner ikke paranoiaen med dette. Hva er folk redd for, at de skal klones? Jeg er på prinsipielt grunnlag imot ett DNA register. Nei jeg er ikke redd for å bli klonet. Og ikke driver jeg med ulovligheter utover ting ala å gå på rød mann, men det strider imot min overbevisning Ett DNA register blir for meg som at du er skyldig inntil det motsatte er bevist. 5
Fru Uperfekt Skrevet 30. august 2016 #12 Skrevet 30. august 2016 42 minutter siden, AnonymBruker skrev: Dette er supert. Da blir endelig menn stilt til ansvar for sin utroskap. Jeg skulle gjerne vært flue på veggen når de utro mennene får brev i posten med krav om barnebidrag når elskerinnen hans ble gravid. Tipper kona blir glad. Anonymkode: 7ea26...92b Tror nok dette går begge veier. Er nok endel fedre som er blitt det på padre est regelen. 1
visp Skrevet 30. august 2016 #13 Skrevet 30. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Føler vel mest for rutine DNA-analyser ved alle fødsler slik at menn slipper dette. En kvinne vet alltid hvem som er mor til sine barn, men mannen vet aldri hvem som er far til sine barn. Anonymkode: c373b...ef4 La oss si at det fødes 59 000 barn pr. år i Norge. En DNA-analyse koster rundt 1550,-. Kostnad= 91 450 000,- 4
FluffyJuggernaut Skrevet 30. august 2016 #14 Skrevet 30. august 2016 Jeg tror ikke det blir en realitet. Og det kan bli vanskelig å bekrefte om ikke kvinnene og eventuelle sexpartnere ønsker å samarbeide. Syns også det er ett overtramp i privatlivet til kvinnene. Mannen som er faren har rett på ett ærlig svar fra henne, men ikke staten. Og om faren er usikker så kan ordnes med en DNA-test. Når man hører om hvor mange barn som vokser opp med feil far, og menn som enten ikke vet at de har barn eller oppdrar andres barn i den tro at de er faren. Så tenker jeg at det burde tas DNA-test ved alle fødsler. For om det er noe som er vanlig prosedyre så trenger ingen mødre å føle seg mistenkeliggjort, og usikre fedre trenger ikke å være redd for å såre partneren sin om han ønsker testen. Men så er jo det at DNA-testene vil bli registrert, og da blir de nok brukt til mer enn farskapstesten. Det kommer nok også til å bli veldig kostbart med alle testene. 2
LittleBabyBlue Skrevet 31. august 2016 #15 Skrevet 31. august 2016 12 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Jeg er på prinsipielt grunnlag imot ett DNA register. Nei jeg er ikke redd for å bli klonet. Og ikke driver jeg med ulovligheter utover ting ala å gå på rød mann, men det strider imot min overbevisning Ett DNA register blir for meg som at du er skyldig inntil det motsatte er bevist. Kan jeg spørre hvorfor det er verre enn å ha et fødselsnummer f.eks? Er ikke frekk bare lurer. Ser bare positive ting ved et register. Fødsel og krim er en ting, men ved savnede personer, større ulykker hvor man må identifisere døde, ved behov for donorer kan man frivillig huka av for dette, samme med frivillig og annonymt dele sin legejournal med forskere. 2
Peter007 Skrevet 31. august 2016 #16 Skrevet 31. august 2016 Dette var nå hyggelig lesing. Jeg har forslått dette prinsippet om obligatorisk DNA farskapstest etter alle fødsler. En skulle tro de hadde lest dette I Tyskland. Nå er Tyskland et land som er kjent for å ha ting I orden. Ikke bare prate som Norge Hvor omfattende og detaljert en ny lov skal være er diskuterbart. Men det viktigste et at det ikke blir feil far. Her vil altså en DNA farskapstest obligatorisk etter alle fødsler være det rette. Jeg ser også det vil koste, men siden dette er grunnleggendebåde for barn og far må det prioriteres. FNs Barnekonvensjon sier barnet har rett på å vite biologisk far. Slik det et vi dag følger ikke Norge og andre land opp dette. De gjør det kun på områder der det er økonomisk vinning for mor og barn. I tillegg skjermes kvinners ve og vel temmelig mye. Altså kvinnevennlig politikk overkjører det meste der det passer også mot FNs barnekonvensjon. Etter DNA test, altså om det IKKE vil bli innført, og sette en stopper for for feilenge farskap, kan en kriminalisering av å oppgi feil farskap bli innført. Når dette blir oppdaget kan det straffes med høye bøter og fengsel. Videre tilbakebetaling av alt inbetalt barnebidrag. Der foreldrene bor sammen kan en gjøre det samme. Bruke beregningsgrunnlaget som ved barnebidrag. Videre er det naturlig å kreve barnebidrag av evt.den riktige faren. Her tenker jeg fra dags dato. Det vil være feil å kreve tilbake for noe han ikke vet. Dessuten har mor utført en kriminell handling ved en ny lov. Dette blir nok litt I overkant I dagens Norge. Men det letteste er altså obligatorisk DNA farskapstest ved alle fødsler. DEt offentlige har i dag gjennom Barnelova ansvar for å fastsette farskap når det er ukjent. Altså hjemlet I dag. Men det TRAGIKOMISKE er at det ikke er oppfølging med konsevenser for mor når hun ikke vil samarbeide. Her har det vært lett å innføre sanksjoner ved å ikke sammarbeide. Som en motsetning kan en nevne at en farskandidat som ikke vil samarbeide kan straffes med bøter og fengsel. Hvorfor er det ikke likhet for loven ? Men nok en gang minste endringer må være obligatorisk DNA farskapstest ved oppgitt far. Oppgis ikke far når det ikke særlige forhold straffes mor med bøter og fengel. Altså ikke bare en sovende lov som idag -siste avsnitt.
Fru Uperfekt Skrevet 31. august 2016 #17 Skrevet 31. august 2016 5 timer siden, LittleBabyBlue skrev: Kan jeg spørre hvorfor det er verre enn å ha et fødselsnummer f.eks? Er ikke frekk bare lurer. Ser bare positive ting ved et register. Fødsel og krim er en ting, men ved savnede personer, større ulykker hvor man må identifisere døde, ved behov for donorer kan man frivillig huka av for dette, samme med frivillig og annonymt dele sin legejournal med forskere. Alle slike registre kan misbrukes. Er prinsipielt imot all for for overvåking. Skjønner poengene dine, men det er nå engang sånn at veien til helvete er brolagt med gode intensjoner. 2
Fru Uperfekt Skrevet 31. august 2016 #18 Skrevet 31. august 2016 5 timer siden, Peter007 skrev: Dette var nå hyggelig lesing. Jeg har forslått dette prinsippet om obligatorisk DNA farskapstest etter alle fødsler. En skulle tro de hadde lest dette I Tyskland. Nå er Tyskland et land som er kjent for å ha ting I orden. Ikke bare prate som Norge Hvor omfattende og detaljert en ny lov skal være er diskuterbart. Men det viktigste et at det ikke blir feil far. Her vil altså en DNA farskapstest obligatorisk etter alle fødsler være det rette. Jeg ser også det vil koste, men siden dette er grunnleggendebåde for barn og far må det prioriteres. FNs Barnekonvensjon sier barnet har rett på å vite biologisk far. Slik det et vi dag følger ikke Norge og andre land opp dette. De gjør det kun på områder der det er økonomisk vinning for mor og barn. I tillegg skjermes kvinners ve og vel temmelig mye. Altså kvinnevennlig politikk overkjører det meste der det passer også mot FNs barnekonvensjon. Etter DNA test, altså om det IKKE vil bli innført, og sette en stopper for for feilenge farskap, kan en kriminalisering av å oppgi feil farskap bli innført. Når dette blir oppdaget kan det straffes med høye bøter og fengsel. Videre tilbakebetaling av alt inbetalt barnebidrag. Der foreldrene bor sammen kan en gjøre det samme. Bruke beregningsgrunnlaget som ved barnebidrag. Videre er det naturlig å kreve barnebidrag av evt.den riktige faren. Her tenker jeg fra dags dato. Det vil være feil å kreve tilbake for noe han ikke vet. Dessuten har mor utført en kriminell handling ved en ny lov. Dette blir nok litt I overkant I dagens Norge. Men det letteste er altså obligatorisk DNA farskapstest ved alle fødsler. DEt offentlige har i dag gjennom Barnelova ansvar for å fastsette farskap når det er ukjent. Altså hjemlet I dag. Men det TRAGIKOMISKE er at det ikke er oppfølging med konsevenser for mor når hun ikke vil samarbeide. Her har det vært lett å innføre sanksjoner ved å ikke sammarbeide. Som en motsetning kan en nevne at en farskandidat som ikke vil samarbeide kan straffes med bøter og fengsel. Hvorfor er det ikke likhet for loven ? Men nok en gang minste endringer må være obligatorisk DNA farskapstest ved oppgitt far. Oppgis ikke far når det ikke særlige forhold straffes mor med bøter og fengel. Altså ikke bare en sovende lov som idag -siste avsnitt. Er enig i at ved tvist, el så bør en ta en DNA test Mor bør ikke få lov til å før opp far ukjent, med mindre barnet er kommet til på ulovlig vis. (Og selv da kan de ta test av far men ikke føre det opp i de åpne registrene, dette fordet ett barn har rett til to foreldre) Men å kreve det i forhold til alle barn som blir født vil bli dyrt, og vil fungere som en måte å bygge opp ett DNA register så det ser jeg ingen grunn til. Er Forøvrig enig med deg i wt sanksjonene imot mor er for milde pr. d.d om hun ønsker å sabotere i ene eller andre retningen. 1
Peter007 Skrevet 31. august 2016 #19 Skrevet 31. august 2016 2 timer siden, Fru Uperfekt skrev: Er enig i at ved tvist, el så bør en ta en DNA test Mor bør ikke få lov til å før opp far ukjent, med mindre barnet er kommet til på ulovlig vis. (Og selv da kan de ta test av far men ikke føre det opp i de åpne registrene, dette fordet ett barn har rett til to foreldre) Men å kreve det i forhold til alle barn som blir født vil bli dyrt, og vil fungere som en måte å bygge opp ett DNA register så det ser jeg ingen grunn til. Er Forøvrig enig med deg i wt sanksjonene imot mor er for milde pr. d.d om hun ønsker å sabotere i ene eller andre retningen. Så du tenker at det et bedre å tiltale mor om hun oppgir ukjent far når hun vet, og når hun oppgir feil far. Lar være å rekvirere DNA farskapstest ved tvil om farskapet I stedet for obligatorisk test ved alle fødsler?
Fru Uperfekt Skrevet 31. august 2016 #20 Skrevet 31. august 2016 (endret) 7 minutter siden, Peter007 skrev: Så du tenker at det et bedre å tiltale mor om hun oppgir ukjent far når hun vet, og når hun oppgir feil far. Lar være å rekvirere DNA farskapstest ved tvil om farskapet I stedet for obligatorisk test ved alle fødsler? Nei Jeg tenker at i tvilstilfeller og hvor mor ikke oppgir far skal en rekvirere DNA prøve. Hun bør og straffes om hun oppgir feil far eller nekter å oppgi. Selv ved overgrep, men da kan en unnlate å skive fars navn på attesten men heller informere barnet når det fyller 18 år. Ser ikke noen grunn til f.eks kaste bort skattebetalernes penger for å se at min mann er far til barna mine, så derfor + som jeg tideligere har nevnt at dette lett blir en snik innføring av ett DNA register så kan jeg ikke se noen grunn til testing av alle barn. Om min mann noen sinne ville ønske å få tatt en DNA prøve av våre barn så er han hjertelig velkommen til å gjøre det samt underskrive skilsmisse papirene samtidig :-) Endret 31. august 2016 av Fru Uperfekt glemte en setning
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå