Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min brutto inntekt er 256 020kr - jeg er uføretrygdet, så det teller som fast inntekt. Foreløpig har jeg noe gjeld, men tenker å søke lån for å kjøpe min første bolig når alt er nedbetalt. Har begynt å spare 1500 kr pr mnd i 11 mnd av året på min bsu, jeg er 29 år gammel og har rundt 7000 på bsu (jeg begynte å spare sent, dumt, men sånn er det). Men vil jeg få lån, og om så, hvor mye kan jeg regne med å få?

Anonymkode: 13ffa...956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det vil kun bankene kunne gi deg ett reelt svar på.

Lag deg en mappe som du kan presentere til kundebehandlerene med en plan for hvordan du skal kunne betjene lånet.

Husk og å ta høyde for at renten kan gå kraftig opp.

Skrevet

Banken vil stille krav om egenandel, denne skal være minimum 15% av boligens verdi. For å kjøpe en bolig til 1 million må du dermed spare 150.000.

Med den inntekten du har, vil du nok få et svært begrenset lån. Med mindre du bor et sted med svært lave boligpriser, tror jeg dessverre ikke du vil få stort nok lån til at dette er nok til en bolig. Hvilke tall det er snakk om aner jeg ikke og jeg kan være langt ute. Hva er ca pris på en bolig der du bor?

Har du familie som kan stå som kausjonist eller har mulighet til å gi deg et privat lån?

Anonymkode: 71cfe...863

Skrevet
43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Min brutto inntekt er 256 020kr - jeg er uføretrygdet, så det teller som fast inntekt. Foreløpig har jeg noe gjeld, men tenker å søke lån for å kjøpe min første bolig når alt er nedbetalt. Har begynt å spare 1500 kr pr mnd i 11 mnd av året på min bsu, jeg er 29 år gammel og har rundt 7000 på bsu (jeg begynte å spare sent, dumt, men sånn er det). Men vil jeg få lån, og om så, hvor mye kan jeg regne med å få?

Anonymkode: 13ffa...956

Du er prioritert i forhold til gunstig kommunalt startlån og tilskudd. Søk kommunen din om løn og max tilskudd, du. 

Anonymkode: 37797...d4c

• Liker 2
Skrevet

Utifra hva jeg har regnet (inkludert din BSU med 7000,- på) med hvordan du sparer nå, vil du ha spart opp 150.000,- på ca 8,5 år. Regner nå uten renter på BSU, kun innskudd.

Har du det så har du i det minste EK til et lån på 1.000.000,- 
Dessverre er det få boliger på markedet til den prisen. 

Bor du i en litt større by må du ofte opp i nesten 2mill, og da må du altså spare i rundt 17 år (med sparingen du har nå) for å få EK (altså kravet om EK) for lånet..

Så, kausjonist? Medlåntaker? Startlån?

Skrevet
1 time siden, mjauritz skrev:

Utifra hva jeg har regnet (inkludert din BSU med 7000,- på) med hvordan du sparer nå, vil du ha spart opp 150.000,- på ca 8,5 år. Regner nå uten renter på BSU, kun innskudd.

Har du det så har du i det minste EK til et lån på 1.000.000,- 
Dessverre er det få boliger på markedet til den prisen. 

Bor du i en litt større by må du ofte opp i nesten 2mill, og da må du altså spare i rundt 17 år (med sparingen du har nå) for å få EK (altså kravet om EK) for lånet..

Så, kausjonist? Medlåntaker? Startlån?

Hun trenger ikke egenkapital i bøtter og spann når hun har så lav inntekt og er blant de prioriterte for kommunalt lån. Tilskudd kan kompensere for mangelende egenkapital her. 

Anonymkode: 5c92d...d51

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hun trenger ikke egenkapital i bøtter og spann når hun har så lav inntekt og er blant de prioriterte for kommunalt lån. Tilskudd kan kompensere for mangelende egenkapital her. 

Anonymkode: 5c92d...d51

Ja, men det var vel strengt tatt ikke det jeg svarte på? :) Jeg svarte på om hvordan hun lå ann til å få lån i en vanlig bank i forhold til EK 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...