AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #1 Skrevet 30. august 2016 Vi har tenkt til å flytte sammen. Har hvert vårt hus, leier ut hans, men skal bo hos meg. Hvordan gjør dere det med økonomien sånn generelt? Hva med arv og testamente? Har dere skrevet noe angående dette? Hva med livsforsikring? Takker for alle gode råd! Anonymkode: 3b9ca...4ff
Sløv Skrevet 30. august 2016 #2 Skrevet 30. august 2016 Ta dere en tur til en advokat hvor dere kan få hjelp til å finne en god løsning.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #3 Skrevet 30. august 2016 5 minutter siden, Sløv skrev: Ta dere en tur til en advokat hvor dere kan få hjelp til å finne en god løsning. Ja, det kan det nok hende vi må.. Men selv der må vi komme medd føringer og forslag som passer.. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre gjør det. TS Anonymkode: 3b9ca...4ff
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #4 Skrevet 30. august 2016 V arver hverandre. Har felles konto Anonymkode: 3d9ff...743
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 Vi har delt økonomi, jeg eier leiligheten (arv), han betaler halvparten av strøm osv. Innkjøp etc gjør vi om hverandre. Ikke gjort noe i forhold til arv ennå. Anonymkode: 314a3...fd9
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Vi eier sammen, betaler like mye inn på en felles konto som går til nedbetaling av lån, alle regninger og sparing, samt oppussing. Vi går "i overskudd" med en god del tusen hver måned på den kontoen, så noen ganger i året betaler vi også inn en del ekstra på lånet, for å korte ned på nedbetalingstiden. Passer alltid på å allikevel ha en del igjen, som en buffer. Betaler 2000 hver inn på en matkonto, jeg betaler om vi bruker for mer enn 4000 i mat på en måned, noe som skjer hver måned, han betaler som oftest uforutsette utgifter. Jeg kjøper det meste av nye møbler, han betaler for alt utendørs og det som har med bilene våre å gjøre. Vi er ikke så nøye på hvem pengene kommer fra, men i løpet av året bruker vi nok temmelig like mye. Penger som er til overs gjør vi som vi vil med. Siden vi er samboere, og ikke gifte, kommer vi nok til å skrive testamente, slik at vi arver hverandre. Anonymkode: c6415...72f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #7 Skrevet 31. august 2016 Begge eide hver vår leilighet før vi flyttet sammen inn i min leilighet. Han leide ut sin og leieinntektene var hans. Vi delte alle felles utgiftene på min bolig 50/50 (strøm, mat, Internett, forsikringer, fellesutgifter, kommunale utgifter osv.). Boliglånet og renter på min leilighet dekket jeg selv. Personlige utgifter dekket vi fra hver sin lomme. Vi hadde ingen felles konti, men heller flyttet efakturaer og giroer mellom private konti slik at begge betalte likt (ca 3000 kr hver + mat). På den måten ble det 3000 kr i mnd. for meg billigere å være samboer vs. bo alene. For ham var boutgiftene også mye lavere enn om han fortsatt å bo i sin leilighet. Planen for fremtiden er å beholde hver vår leilighet og kjøpe et hus sammen om 4-5 år. Vi giftet oss 1 år etter vi flyttet sammen (har da vært sammen i 4 år). Anonymkode: e42a2...799
Peter007 Skrevet 31. august 2016 #8 Skrevet 31. august 2016 18 timer siden, AnonymBruker skrev: Ja, det kan det nok hende vi må.. Men selv der må vi komme medd føringer og forslag som passer.. Jeg er bare nysgjerrig på hvordan andre gjør det. TS Anonymkode: 3b9ca...4ff Utfordringer her er at du eier huset. Hvem skal betale for dette med tilhørende utgifter. Mat o.l. kan deles etter inntekts-brøk. Skal han betale husleie til deg? Eller skal han kjøpe seg inn? Skal du stå for alt vedlikehold av huset? Hvis han bidrar med vedlikehold og ikke eier ,hvordan gjøre opp ved et evt brudd senere? Den som ikke eier vil vanligvis tape ved et brudd. Det er andre regler om dere venter eller har barn sammen vedr.bolig ved brudd. Den som ikke eier kan gjøre krav på verdistigningen om der har vært samboere jf. Hustandfellesskapsloven. Ved felles barn vil dere arve hverandre delvis.jf Arveloven. Arv er klarest ved testament. Skal dere blande inn huset han leier ut? Dette er en inntekt med utgift som et annet foretak. Advokat kan være lurt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå