Gå til innhold

Cavalier King Charles Spaniel

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan er det med oppdrettet av denne rasen nå? Har det begynt å snu til det bedre?

Vet at en del oppdrettere av andre raser med problemer har snudd helt om og begynt å få en hel del friskere hunder mtp pust og fødselkanaler osv, men jeg har ikke funnet noe info om denne rasen

Jeg ønsker meg så inderlig en hund og den eneste hunden jeg kunne tenkt meg er nettopp en cavalier. Den passer meg og mitt liv helt perfekt mtp størrelse, gemytt, aktivitet. Det eneste jeg er redd for er dette med hodestørrelse iforhold til skallen 

Mange sier at det går bra om jeg velger en seriøs oppdretter, men jeg syns det er forferdelig vanskelig for selv såkalt seriøse oppdrettere kan være useriøse. Man vet jo ikke om en oppdretter virkelig er seriøs eller ikke, men man må gå utifra andres erfaringer og egen magefølelse. For det hjelper ikke meg å se på stamtavler eller lese på oppdretternes hjemmeside hva dem har skrevet om seg selv. Eneste håndfaste beviset er jo evt et skriv fra veterinær om at avlshundene er friske liksom

Og er det bedre tilstander i andre land? Er villig til å for eksempel hente en cavalier fra England, Danmark, Sverige etc dersom tilstandene er bedre der

Anonymkode: a1bf5...fc9

Skrevet

Det er mange "seriøse" oppdrettere der ute som viser seg og ikke være så seriøse likevel! Jeg har hatt 2 cavalier som jeg har fått fra samme oppdretter og de har det ikke vært noen ting galt med. det eneste som skjedde den ene var at den fikk sopp i ørene, men det kan da skje hvilken som helst rase med slike hengete ører. Blir veldig fuktig der inne og perfekt miljø for bakterier. Oppdretteren jeg snakker om har rundt 6 voksne hunder hjemme, så jeg er usikker på om hun fremdeles avler. Flere av hundene hennes er champions og den ene vi hadde var nordisk champion og den fineste av rasen. 

Anonymkode: 1208a...78f

• Liker 3
Skrevet

Svaret er ganske enkelt at å kjøpe cavalier er bingo. Det er et sjansespill, det holder ikke at man regner oppdretteren som seriøs, veterinæren har gitt et skriv på at foreldrene er friske (ikke godt nok forresten), at man henter hund utenlands eller at de har fine titler. Syringomyelia og hjertefeil er utbredt innenfor hele rasen, alle individer i rasen er i slekt med en eller flere hunder som er syke. Det finnes ingen oppdretter som har hunder etter helt frisk slekt, så man vet aldri om foreldredyrene er friske, bærere eller kommer til å utvikle sykdom med alderen. Er de av de to sistnevnte er det stor risiko for at valpen du kjøper, blir syk.
Noen er heldige og får hunder som lever lenge, selv med hjertefeil. Andre får hunder som må avlives eller dør tidlig.

Du skal også merke deg at det eneste papiret som er godt nok fra veterinær som helsetest, er attest av hjerte (flere tatt over mange år, spesielt interessant er det på litt eldre hunder, som hos besteforeldre) og MR av skallen. MR koster over 10.000, - altså er det få som gjør det. Men om du absolutt skal kjøpe en cavalier, så kjøp i alle fall fra en oppdretter som prøver å gjøre noe positivt i forhold til rasen.

• Liker 3
Skrevet

Det må da finnes noen andre raser du kunne tenke deg? 

Anonymkode: eeeb9...e43

• Liker 4
Skrevet

Nei. Skygg unna. Syringomyelia er på ingen måte det eneste alvorlige helseproblemet til cavalier, du bør også være svært bekymret for hjerteproblematikk.

Cavalier er verdens herligste hunder, jeg skjønner hvorfor du vil ha en... Men jeg vil aldri anbefale noen å kjøpe en cavalier pga de mange, store helseproblemene. 

Anonymkode: d3819...26d

• Liker 6
Skrevet

Cavalier lukter dritt. Herlige hunder,men de stinker. 

Anonymkode: d4586...043

Skrevet

Jeg personlig hadde ikke tatt sjangsen...  rasen er så usunn at den burde utryddes. 

• Liker 2
Skrevet

Du fikk to fine seriøse svar lengre oppe her :)

Anbefaler virkelig rasen som har verdens herligste gemytt! :hjerter:

Men jeg skjønner problemet...hvordan vite hvem som er seriøse?

Du skal sørge for at du finner en oppdretter som vet og har papirer på hjerte/kne-attest av forleldre OG besteforeldre. Samt foreldre skal være øyelyst og DNA-testet for episodic falling. (gjerne også MRI-scannet) Da har du større sjangs å luke ut de som er seriøse.

Ingen kan garantere friske dyr....få raser er spesielt friskere enn andre..(sjekk gjerne NKK sin agria-statistikk)

Men Cavalieren HAR hjerteproblemer og derfor SKAL man finne en seriøs oppdretter!

Lykke til! :) 

Skrevet

Anbefaler å ikke støtte opp om dyreplageri. 

Anonymkode: 34854...5eb

• Liker 2
Skrevet

Enig med de andre her. Jeg ønsket meg også cavalier, men hadde ikke samvittighet til det på grunn av det de andre skriver her. Jeg gikk for engelsk cocker spaniel i stedet for, og det er jeg veldig glad for :) helt herlige hunder!

• Liker 3
Skrevet

Cavalier er en fantastisk rase med et herlig gemytt, dessverre er den også veldig syk. Hjertefeil, chiaria malformasjon/syringomyeli, hoftedysplasi og øyeproblemer. En god venninne av meg har hatt fem stk cavalier, alle fikk etterhvert hjertefeil og tre av de syringomyeli.. Forferdelig trist, da dette er fantastiske hunder fanget i syke kropper. Venninnen min har nå byttet rase til bichon havanais, mye samme gemytt - men ikke så syke selv om det er blitt en veldig populær rase på kort tid. Kanskje du kan titte på tibetansk spaniel eller bichon? 

Skrevet

Det er ikke å finne en seriøs oppdretter som flere mener her, det er rasestandarden som er feil. Skallen er for liten til hjernen, og hundene lever under store smerter grunnet dette. Rasen er ødelagt og burde ikke avles videre på. Du finner ikke bedre hunder i England, det er jo den mektige oppdretterforeningen som setter denne standarden er. Har du ikke sett de to BBC dokumentarene om forholdene i raseklubbene hvordan utseende på hundene går foran helsa til hunden. 

Kjøp en hund som er minst mulig manipulert, som har stort nok hode, lang nok snute osv osv. Finn en frisk, glad hund med god helse!

Anonymkode: b145c...90e

• Liker 2
Skrevet

Det er bare helt utrolig hvordan et TV program kan få folk til å tro ting...selv lenge etterpå....

Anbefaler deg å høre med folk som faktisk har CKC-spaniel i dag og de som har fakta. Klubben, Norsk Kennelklubb og andre som faktisk har greie på rasen, i stedet for de som bare mener de vet fordi det er det de har hørt.

Skrevet
16 minutter siden, Hundeliv skrev:

Det er bare helt utrolig hvordan et TV program kan få folk til å tro ting...selv lenge etterpå....

Anbefaler deg å høre med folk som faktisk har CKC-spaniel i dag og de som har fakta. Klubben, Norsk Kennelklubb og andre som faktisk har greie på rasen, i stedet for de som bare mener de vet fordi det er det de har hørt.

Hvilket TV-program? Grunnen til at jeg er skeptisk er fordi jeg nettopp har pratet med kennelklubben, veterinærer og andre som har god kjennskap til rasen

Men takk for alle svarene jeg har fått. Innser at avlen ikke har snudd skikkelig enda og sykdom i denne rasen fortsatt er såpass at jeg ikke ønsker å bidra til den type avl

Anonymkode: a1bf5...fc9

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...