Gå til innhold

Skryt på Snap og Facebook. Hvor går grensa?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er greit og når syns du vennene dine rett og slett skryter? Jeg begynner å bli lei bilder av perfekte kaker, ryddige hjem og rødvinsglass, bilder av "korte" løpeturer på en mil og siste mote innen interiør. Noen har en blanding av skryt, noe de er opptatt av eller morsomme innlegg. Mens noen bare skryter, og gir aldri tilbakemelding på snappen du sender til de. Mulig det er problemet mitt, denne følelsen av å ikke bli bekreftet. Det at det tilsynelatende ikke spiller noen rolle for denne andre personen hva som skjer i mitt liv. Misunnelig er jeg ikke. Bare oppgitt. 

Så hva syns dere, når blir det for mye "hei se på meg og mitt perfekte liv"?

Anonymkode: 9c806...f7b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva er greit og når syns du vennene dine rett og slett skryter? Jeg begynner å bli lei bilder av perfekte kaker, ryddige hjem og rødvinsglass, bilder av "korte" løpeturer på en mil og siste mote innen interiør. Noen har en blanding av skryt, noe de er opptatt av eller morsomme innlegg. Mens noen bare skryter, og gir aldri tilbakemelding på snappen du sender til de. Mulig det er problemet mitt, denne følelsen av å ikke bli bekreftet. Det at det tilsynelatende ikke spiller noen rolle for denne andre personen hva som skjer i mitt liv. Misunnelig er jeg ikke. Bare oppgitt. 

Så hva syns dere, når blir det for mye "hei se på meg og mitt perfekte liv"?

De er ute etter den samme bekreftelsen som deg. De bruker bare andre metoder. Alle vet at et fint hjem får kommentarer så da safer de på det, eller en løpetur.

Anonymkode: 304a1...7ea

Skrevet

Jeg bryr meg fint lite om hva andre legger ut eller snapper. La nå folk få lov til å legge ut nøyaktig hva de ønsker. Irriterer det meg så scroller jeg forbi eller skjuler de fra veggen. Jeg irriterer meg faktisk mer over de som bare syter og har det fælt enn over de som deler et bilde av den "perfekte" kaka. 

Er det foresten meningen at man skal svare på en snap? 🤔😳

• Liker 2
Skrevet
8 minutter siden, Sirah skrev:

Jeg bryr meg fint lite om hva andre legger ut eller snapper. La nå folk få lov til å legge ut nøyaktig hva de ønsker. Irriterer det meg så scroller jeg forbi eller skjuler de fra veggen. Jeg irriterer meg faktisk mer over de som bare syter og har det fælt enn over de som deler et bilde av den "perfekte" kaka. 

Er det foresten meningen at man skal svare på en snap? 🤔😳

Trodde man skulle svare på snap jeg. Jeg gjør i hvertfall det 😉

Skrevet

Det har jeg aldri klart å irritere meg over. Blir heller inspirert av sånt, både i forhold til trening, klær, interiør og mat. Får lyst å prøve det samme, være like aktiv, ommøblere, kjøpe meg noe nytt og fresht osv. Det er mye verre med klagestatusene syns jeg. De oser av "jeg fisker etter sympati" og særlig de som sier A og ikke B. Legger ut en status om hvor dritt alt er, men ikke vil forklare nærmere hva de mener når folk spør. SoMe vil nok alltid virke ulikt på folk. Noen får perfekte kaker, hjem og barn i vrangstrupen, mens andre syns det er koselig og inspirerende. Noen lever av sympatikommentarer og bli "sett" på den måten, mens andre igjen ikke ville likt å dele negative ting i livet rett og slett fordi de mener at alle de 450 vennene på FB ikke har noe med akkurat det, og da lar de være å skrive om slitsomme våkenetter, menn som ikke hjelper til med husarbeidet, ulydige unger eller sykdom osv, men heller deler bilder av en fjelltur, ny sofa eller sjokoladekaken de bakte til datterens bursdagsselskap.

• Liker 1
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer kun hvis det er et spørsmål eller om det er noe spesielt det snappes om, men stort sett ikke hvis det er veldig "dagligdagse" ting man snapper, for eks bilde av maten man spiser, at man går seg en tur, en fin solnedgang osv.

• Liker 2
Skrevet

Men hvorfor i alle dager har du Snapchat dersom du irriterer deg over slike bilder? Mange bruker jo Snapchat til nettopp det de er opptatt av, om det så skulle være interiør, trening eller festing. Det er jo heller ikke så vanlig å svare på andre snaps. Jeg gjør det så å si aldri. 

Anonymkode: 3e000...2e0

• Liker 1
Gjest noe tilfeldig
Skrevet

Joda, jeg skjønner godt hva du mener. Enkelte kan ikke ta ei treningsøkt uten å tagge segselv på studioet med hæsjtægg "fit", "healthy", "eat clean" osv. Jeg har dog ingen slike nære venner, så på snap får jeg rødvinsglass velta utover kjøkkenbordet av poden, hu som trodde det skulle bli romantisk date med kjæresten på bursdagen sin men han ligger å snorker i sofaen, han som står på vekta men har blitt så feit at han ikke ser hva tallene er, osv. Skal sies at jeg også får de "fine tingene",da fjellturer og fantastiske hjemlaga middager, men en salig blanding synes jeg er langt bedre enn "perfekte meg" liv på sosiale media. Jeg begynner nesten å bli litt arrogant, og må ta meg selv i å ikke se ned på de som knapt klarte å komme seg ned fra fjellet for å få dekning før de postet hele turen på Facebook, når jeg gikk akkurat samme løypa selv uka før uten å nevne det. 

Skrevet
3 minutter siden, Milla29 skrev:

Det har jeg aldri klart å irritere meg over. Blir heller inspirert av sånt, både i forhold til trening, klær, interiør og mat. Får lyst å prøve det samme, være like aktiv, ommøblere, kjøpe meg noe nytt og fresht osv. Det er mye verre med klagestatusene syns jeg. De oser av "jeg fisker etter sympati" og særlig de som sier A og ikke B. Legger ut en status om hvor dritt alt er, men ikke vil forklare nærmere hva de mener når folk spør. SoMe vil nok alltid virke ulikt på folk. Noen får perfekte kaker, hjem og barn i vrangstrupen, mens andre syns det er koselig og inspirerende. Noen lever av sympatikommentarer og bli "sett" på den måten, mens andre igjen ikke ville likt å dele negative ting i livet rett og slett fordi de mener at alle de 450 vennene på FB ikke har noe med akkurat det, og da lar de være å skrive om slitsomme våkenetter, menn som ikke hjelper til med husarbeidet, ulydige unger eller sykdom osv, men heller deler bilder av en fjelltur, ny sofa eller sjokoladekaken de bakte til datterens bursdagsselskap.

Enig. De der A uten B oppdateringene er irriterende. Hva er greia?! Men uansett så irriterer skrytestatuser fra enkelte... mulig det blir for ensidig? Bare skryt og meg meg meg! Ikke vet jeg.  Jeg kan også finne mye inspirasjon, men altså. Enkelte virker ikke ekte. 

Skrevet

Så gøy at dere blir irriterte. Nå skal jeg poste enda flere slike poster. :nigo:

• Liker 1
Skrevet

Jeg ser på det som 5-åringer som vil vise foreldrene hvor pen tegning de har tegnet i barnehagen, så stolt og kry over å ha klart vanlige, basic handlinger. Er på nivå med å skryte av at man snøt nesen eller tørket seg i ræva etter dobesøk. Helt absurd at det er så "normalt".

Anonymkode: d0076...9fa

• Liker 1
Skrevet
6 minutter siden, Raven.WritingDesk skrev:

Joda, jeg skjønner godt hva du mener. Enkelte kan ikke ta ei treningsøkt uten å tagge segselv på studioet med hæsjtægg "fit", "healthy", "eat clean" osv. Jeg har dog ingen slike nære venner, så på snap får jeg rødvinsglass velta utover kjøkkenbordet av poden, hu som trodde det skulle bli romantisk date med kjæresten på bursdagen sin men han ligger å snorker i sofaen, han som står på vekta men har blitt så feit at han ikke ser hva tallene er, osv. Skal sies at jeg også får de "fine tingene",da fjellturer og fantastiske hjemlaga middager, men en salig blanding synes jeg er langt bedre enn "perfekte meg" liv på sosiale media. Jeg begynner nesten å bli litt arrogant, og må ta meg selv i å ikke se ned på de som knapt klarte å komme seg ned fra fjellet for å få dekning før de postet hele turen på Facebook, når jeg gikk akkurat samme løypa selv uka før uten å nevne det. 

Det er det jeg mener også. En blanding med perfekte og hyggelige oppdateringer, og også noen mer selvironiske innlegg hadde ikke vært så irriterende. Ingen har det bare perfekt og hyggelig hele tiden selv om de forsøker å fremstå slik! 

Gjest noe tilfeldig
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Det er det jeg mener også. En blanding med perfekte og hyggelige oppdateringer, og også noen mer selvironiske innlegg hadde ikke vært så irriterende. Ingen har det bare perfekt og hyggelig hele tiden selv om de forsøker å fremstå slik! 

Ja. De jeg kjenner som gjør dette er relativt sjelløse in real life er min erfaring. Status er alt, livredd for at noen skal finne noe "feil" med dem. Det er en form for sosial media snobberi, for å forsøke å veie opp for den manglene personligheta som de ikke har. Ja, huff, der ser  du.. Jeg er ganske fordomsfull ovenfor denne gruppa 🙊

Skrevet
49 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg svarer stort sett aldri med mindre jeg får et direkte spørsmål 😂 Og da irriterer jeg meg sanseløst over at folk ikke kan sende på messenger eller sms istede :P Jaja, da er nok mange irriterte på meg også 😂

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Enig. De der A uten B oppdateringene er irriterende. Hva er greia?! Men uansett så irriterer skrytestatuser fra enkelte... mulig det blir for ensidig? Bare skryt og meg meg meg! Ikke vet jeg.  Jeg kan også finne mye inspirasjon, men altså. Enkelte virker ikke ekte. 

Ja, enig i det. Blir det veldig hyppig virker det noe falsk og skrytete, men for min del skal det litt til før jeg føler det da, men mulig jeg ikke har så skytete venner på FB ;)

• Liker 1
Skrevet
Den 30. august 2016 at 10.33, AnonymBruker skrev:

Hva er greit og når syns du vennene dine rett og slett skryter? Jeg begynner å bli lei bilder av perfekte kaker, ryddige hjem og rødvinsglass, bilder av "korte" løpeturer på en mil og siste mote innen interiør. 

Den dagen mine sosiale medier florerer med overflod av slike bilder, skal jeg ta en real titt i speilet, og vurdere hvilke folk jeg henger med. Stor mangel på dybde er det som slår meg med slike bilder.

Hva hendte med kunst, musikk, og litteratur? Bilde av en tur på balett/opera/matkurs? Har dine venner interesser som går dypere enn å skrape på en overfladisk, materialistisk overflate, skapt av det som er "dagens mote"? Jeg tror ikke det er deg det er noe galt med, men at du bør vurdere bekjentskapene dine, TS. 

Dersom folk trener og er ute i naturen, og legger ut bilde hvor hovedfokuset er dem selv og ikke naturen, sier det sitt. 

Anonymkode: dd8cf...7d9

• Liker 1
Skrevet

Lite som irriterer meg, men må si at jeg syns det er utrolig kleint at så mange driver og snapper seg selv mens de mimer til en sang, ser "sexy" inn i kamera, tar på håret sitt osv. Det er faktisk rart hvor ofte jeg ser det om dagen, og dere som har sett snapstoryene til Kylie Jenner skjønner hva jeg mener for det er henne de hermer etter. Plutselig skal alle - inkludert kvinner godt over 20 - herme etter en tenåring. Herregud.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...