Gå til innhold

Lekser og skole

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 3 barn fra tidligere forhold. Han har 2 jenter og jeg har en gutt.

Jeg har alltid vært opptatt at lekser skal gjøres skikkelig og at det skal være god orden i leksebøkene. ( sjekker ukeplan, sjekker lekser osv). 

Han er en veldig snill far, men jeg ser at han har ingen kontroll når det gjelder oppfølgning på skolen . Barna mangler grunnleggende rutiner og kunnskap. Alt gjøres fort(rables) eller brukes timesvis(pga det blir mye lek og tull innimellom) . Han har en krevende jobb og han sier at han trenger hjelp.

Jeg prøver selvfølgelig å hjelpe til med å lese ukeplaner, minne på når det er gym, turer, sjekker lekser. Men jeg kan ikke være den som skal være den stygge ulven og tvinge barn til å gjøre lekser på nytt eller gjøre det skikkelig når de er vant til noe helt annet. For han er alt bra nok så lenge de er happy. 

Vi snakker en del om det og han beskylder meg for at jeg hjelper ikke nok. Barna er vant å få sånn som de vil og jeg kan ikke bare gå rundt og jage de. Jeg blir helt satt ut etter sånne beskyldninger. Er det virkelig min jobb ? Han sier også at jeg bryr meg bare om gutten min og derfor er han flink på skolen. De er nesten jevnaldrende og derfor merker han forskjell.

Vi snakker ofte med barna om lekser, hva som er viktig for alle, om livet, om skolen. 

Jeg går konstant med dårlig samvittighet at jeg gjør ikke nok i forhold til stebarn.

Hvordan fungerer det hos dere ?

Anonymkode: 8583a...b35

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skal straks kjøpe en av disse ukeplanene fra Ukeplan.no der vi blant annet kommer til å skrive opp hver uke hvem som har ansvaret hvilken dag for å se over leksene til barnet.

Kjenner igjen noe av det du skriver om din mann i min egen mann. Min er en del distré kan man si. Jeg har heldigvis fått han til å skrive dags dato på de leksene barnet vårt gjør (har en del diktat-lekser blant annet. Har ikke fått utdelt noe skrivebok fra skolen til dette formålet, så vi bruker bare egne ark. Blir fort mye kluss, men jeg er avhengig av å få på minst uketallet på disse for at jeg ikke skal stresse når jeg ser gjennom hva poden har gjort med mannen min. Så vi har kommet til en enighet om det i alle fall.)

Rabbel er ikke ok her i gården. Nå har vårt barn hatt noe utfordringer med konsentrasjonen sin, der rabbelet gir uttrykk for dette. Vi (i alle fall jeg) visker det bort med en gang, og forteller ham at det ikke er bra. Vi skal bare skrive på leksearket det som er selve leksen.

Lek og tull inni mellom lekser hadde jeg ikke godtatt. Her er vi ganske strikte på at det er enten middag, eller lekser med det samme vi kommer hjem fra SFO. Ingen leker/iPad/XBOX etc inni mellom. Det er vi ganske strenge  på. Duty before pleasure.

Dere burde kanskje snakke sammen på familievernkontoret om hvor mye du kan bidra på dette området uten at du føler du blir sett på som den store stygge ulven av ham/stebarna dine. Dere bør få en felles klarhet i det. Men tommel opp for at du gjør ditt beste for dem!

Anonymkode: 7d1b2...3b4

• Liker 1
Skrevet

Vår felles er baby, jeg har ikke andre egne barn. Stebarnet er tenåring og gjør lekser selvstendig. Da stebarnet spurte meg om hjelp foran en prøve for en tid tilbake, viste det seg at hen sliter med forståelse i ett av fagene, og ikke har spurt tilstrekkelig om hjelp. Det tok jeg opp med far, og foreldrene avtalte privattimer for barnet. De kunne med fordel tatt tak tidligere, de ser jo at karakteren i faget ikke harmonerer med barnets generelle evnenivå.

Vårt samboerskap er forholdvis nytt. Selv om jeg gjerne hjelper stebarnet faglig ville jeg ikke tatt på meg å måtte mase og kjefte for å få lekser gjort i tillegg til å hjelpe med selve oppgavene. Det ville gått utover vår relasjon om jeg skulle krevd mye mer av dem enn far gjør.

Far kan ikke fraskrive seg ansvaret for å disiplinere barna sine og følge opp skolearbeid og så forvente at du skal sørge for at de får gode resultater. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...