fuglekvitter__ Skrevet 29. august 2016 #1 Skrevet 29. august 2016 (endret) Hva er det som gjør at enkelte rakker ned på andre mennesker? Hva er det som får andre mennesker til å kritisere andre mennesker hele tiden? Hva godt gjør det for personene selv som rakker ned på andre mennesker i form av mobbing, baksnakking, dømming, kritikk og da uten å vite noe om disse menneskene de dømmer? Grunnen til at jeg spør er fordi jeg merker selv at det å se det gode i mennesker er en kvalitet som kommer veldig godt med her i livet. Det finnes noe godt i alle. Hva godt gjør det deg (hvis du rakker ned på andre mennesker hele tiden)? Du føler deg kanskje bedre av det, men det er jo et tegn på dårlig selvtillit og et dårlig selvbilde når man bare kritiserer alt og alle, eller? Jeg opplever ikke dette så ofte selv, og forventer ikke å bli tatt på med silkehansker, men jeg har møtt noen som har rakket ned på meg uansett hva jeg sier eller gjør som til tross for det skal ha igjennom sin levemåte, sin såkalte moral og sine verdier for deretter: som sagt: å rakke ned på andre. Så tenker jeg: Dette gjør dem jo bare vondt selv. Det kan da umulig gjøre dem noe godt. Ville de ikke fått det så mye bedre meg seg selv hvis de trakk frem gode kvaliteter hos andre og fokuserte på det hvis det lar seg gjøre (ja, det er litt naivt å tro og å tenke at folk kommer til å gjøre dette) i stedet for å trekke frem negative egenskaper som absolutt alle mennesker har. Hvorfor gjør noen sånn? Endret 29. august 2016 av fuglekvinnen__ 2
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #2 Skrevet 29. august 2016 Lav selvtillit Misunnelse Jeg mener de har issues/psykiske problemer-det er nemlig ikke normalt. Anonymkode: 81a0f...8e9 2
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #3 Skrevet 30. august 2016 Jeg har begynt på skole og oppdaget dette i gruppen jeg havnet med. Denne fyren som oppførte seg slik var rett og slett i ubalanse psykisk sett. Han var grinete og sur og baksnakket en person så snart de gikk fra bordet(!) oppførselen hans var virkelig sær, og jeg forstod fort at de snakket om meg også med en gang de gikk ut på pause. Jeg er mer voksen enn de da, og ser at det handler om dårlig psykisk helse og lite livserfaring og umodenhet, så jeg tar meg ikke nær av oppførselen. Det må jo være værst for han eller hun som er så negativ om alt og alle! Anonymkode: d1762...6bc
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #4 Skrevet 30. august 2016 Det kommer jo helt an på situasjonen, og hva du legger i det "å rakke ned på noen". Jeg misliker ateister, f.eks. Klarer ikke å se forbi dumskapen deres. Anonymkode: 3a769...0ca
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #5 Skrevet 30. august 2016 Fordi det er så irriterende å se hvor tilbakestående folk er. Anonymkode: 6208e...223 3
Gjest Catalina Culès Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Tror det har men lav selvtillit og misunnelse å gjøre, med et snev av narsissisme og manipulasjon.
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #7 Skrevet 30. august 2016 Umodenhet. Oppførselen sparker de i rumpa rimelig raskt, spesielt i arbeidslivet. Spesielt studenter som driver på sånn ødelegger for seg selv fordi ingen gidder å ansette eller anbefale en slik surpromp som bare sprer negativitet:) Anonymkode: d1762...6bc 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #8 Skrevet 31. august 2016 Noen har ikke ordentlig kontakt med seg selv og makter ikke å ta ansvar for og kjenne på vonde følelser, så de tar det ut på andre. Kanskje føles det godt å flytte fokus, eller de lurer seg selv til å tro at det alltid er noen andre som har skylden. Atter andre liker bare å skravle og snakke om andre uten at de mener noe vondt med det eller egentlig ser hva de gjør. Jeg tror du skal lete lenge før du finner noen som aldri har baktalt noen. Anonymkode: 6cfdf...a87 1
Carrot Skrevet 31. august 2016 #9 Skrevet 31. august 2016 Den 30.08.2016 at 8.30, AnonymBruker skrev: Det kommer jo helt an på situasjonen, og hva du legger i det "å rakke ned på noen". Jeg misliker ateister, f.eks. Klarer ikke å se forbi dumskapen deres. Anonymkode: 3a769...0ca I hvilken situasjon er det greit å si noe stygt om andre? Og ikke minst hvorfor er ateist = dum? Den 30.08.2016 at 8.30, AnonymBruker skrev: Fordi det er så irriterende å se hvor tilbakestående folk er. Anonymkode: 6208e...223 Tilbakestående som i hva da? I form av målt IQ, i form av sosial EQ, i fhorhold til din oppfatning, den gjengse oppfatning - hva? 1
Gjest antbug Skrevet 31. august 2016 #10 Skrevet 31. august 2016 Selvopptatthet, selvgodhet, manglende evne til å se verden fra andre vinkler enn sin egen, dårlig selvtillit, kontrollbehov, misnøye, kjedsomhet, misunnelse, umodenhet, frustrasjon, sinne, dumhet og sikkert mye mer. Det kan virke som vi mennesker har en iboende tro på at akkurat våre meninger og handlinger er de beste, men de klokeste vet å holde det for seg selv. Hadde flertallet gjort som dem ville det sikkert vært fred på jorden.
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #11 Skrevet 31. august 2016 10 minutter siden, Carrot skrev: Tilbakestående som i hva da? I form av målt IQ, i form av sosial EQ, i fhorhold til din oppfatning, den gjengse oppfatning - hva? I form av hvordan de tenker Anonymkode: 6208e...223
Carrot Skrevet 31. august 2016 #12 Skrevet 31. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: I form av hvordan de tenker Anonymkode: 6208e...223 Skjønner du overhode begrepet "tilbakestående" og hva som ligger i dette? For svaret ditt sier meg at du kanskje ikke helt har stell på begrepene du omgir deg med. For det første er det et utdatert og veldig gammeldags ord i dagens samfunn som brukes negativt som en form for skjellsord om en gruppe mennesker som ikke nødvendigvis er mentalt redusert på noen måte men som enkelte stygge sjeler oppfatter som osv basert på sitt eget ståsted og ergo ikke en definisjon i så måte. For det andre er dets opprinnelige for mennesker med reduserte mentale evner, som hjerneskadde, autister, døve osv noe man i dag (fårhåpentligvis) har kommet langt forbi. For det tredje er hverken evneveik, åndssvak, mentalt tilbakestående på noen måte med på å definere eller gi grønt kort til å slenge dritt om noen på noe nivå - det eneste man gjør er i så fall å sette seg selv i et veldig dårlig lys. For det fjerde OM man skulle bruke en slik definisjon i dag ville den nok mer være en diagnose som beskriver en tilstand kjennetegnet av en forsinkelse eller mangelfull utvikling av evner og funksjonsnivå, altså at man står tilbake fra normalen i forhold til et medisinsk ståsted - og ikke slik du bruker det. Ergo konkluderer jeg med at du muligens kaster sten i glasshus her.. Og at man da som alltid opplever at glasskårene ikke treffer andre enn en selv 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #13 Skrevet 31. august 2016 Hva legger du egentlig i det å bli "rakket ned" på? Har du noen eksempler på at du selv (eller noen du kjenner) har opplevd å bli rakket ned på? Det er for eksempel forskjell mellom å bli rakket ned på, eller det å bli motsagt i en diskusjon fordi noen andre har motstridene argumenter. Anonymkode: 48e56...71c
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #14 Skrevet 31. august 2016 Norsk barnevern i et nøtteskall. Anonymkode: a2661...c2f
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #15 Skrevet 31. august 2016 Det skjer f.eks når man har tatt så mye dritt selv fra folk at begeret er smeise fullt og man har trukket en konklusjon om at det er rasshøla som overlever lettest. Så da tar man opp kampen. Anonymkode: bc675...072 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #16 Skrevet 31. august 2016 Hei, Ser at de som aldri rakker ned på noen svarer.... Jeg skal være ærlig: jeg gjør det. Jeg gjorde det mye, ikke høyt, men inni meg, eller fortalte om andres dumheter til kjæresten min. Jeg har vært veldig mye negativ og sett noe negativt i nesten alt, irriterte meg grenseløst over andre og hvor dumme de var. Jeg kunnet sikkert komme med masse eksempler men dere skjønner sikkert greia. En dag sa kjæresten min til meg "det er ikke rart at du ikke har mange venninner, du snakker jo dritt om alle rundt deg, det er faen meg ingen som er bra nok for deg". Og han traff kan du si... Jeg innså plutselig hva det var jeg holdt på med, og jeg prøver virkelig å endre meg. Hvorfor jeg har blitt sånn vet jeg ikke. Ja, jeg har hatt dårlig selvtillit på mange områder, men samtidig vært veldig trygg på andre ting. Jeg har definitivt et veldig kontrollbehov, og jeg vil gjerne at alle skal se verden på min måte. Jeg vil veldig gjerne at alle skal skjønne hvor dumt alternativmedisin er fordi jeg synes det er dumt, for eks. men så funker ikke verden sånn da, Det er jo bare noe man må leve med, og man trenger ikke irritere seg over at andre lever i en annen virkelighet. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble sånn, men jeg vet at det går an å forandre seg hvis man innser at man har et problem og forsurer sitt eget liv. Anonymkode: 33986...487 4
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #17 Skrevet 1. september 2016 16 timer siden, AnonymBruker skrev: Hei, Ser at de som aldri rakker ned på noen svarer.... Jeg skal være ærlig: jeg gjør det. Jeg gjorde det mye, ikke høyt, men inni meg, eller fortalte om andres dumheter til kjæresten min. Jeg har vært veldig mye negativ og sett noe negativt i nesten alt, irriterte meg grenseløst over andre og hvor dumme de var. Jeg kunnet sikkert komme med masse eksempler men dere skjønner sikkert greia. En dag sa kjæresten min til meg "det er ikke rart at du ikke har mange venninner, du snakker jo dritt om alle rundt deg, det er faen meg ingen som er bra nok for deg". Og han traff kan du si... Jeg innså plutselig hva det var jeg holdt på med, og jeg prøver virkelig å endre meg. Hvorfor jeg har blitt sånn vet jeg ikke. Ja, jeg har hatt dårlig selvtillit på mange områder, men samtidig vært veldig trygg på andre ting. Jeg har definitivt et veldig kontrollbehov, og jeg vil gjerne at alle skal se verden på min måte. Jeg vil veldig gjerne at alle skal skjønne hvor dumt alternativmedisin er fordi jeg synes det er dumt, for eks. men så funker ikke verden sånn da, Det er jo bare noe man må leve med, og man trenger ikke irritere seg over at andre lever i en annen virkelighet. Jeg vet ikke hvorfor jeg ble sånn, men jeg vet at det går an å forandre seg hvis man innser at man har et problem og forsurer sitt eget liv. Anonymkode: 33986...487 Altså jeg irriterer meg inni meg jeg og! Men når du tar valget og sier det til felles kjente som feks dere skal møte om fem min eller lign så lager du jo en litt stygg situasjon. Husk at når du baksnakker noen, så er det en livsstil det er snakk om. En vane som er en del av deg og du kommuniserer at du tenker slik og at du sier stygge ting om folk hver dag. Det er det som er greia med folk som baksnakker, at du vet at de baksnakker DEG når du går. Anonymkode: d1762...6bc
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #18 Skrevet 1. september 2016 De eneste jeg blir baksnakket av er folk jeg aldri har møtt. Helt tilfeldige folk. Som jeg går forbi. Det er tragisk. Anonymkode: 8939b...466
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #19 Skrevet 1. september 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Noen har ikke ordentlig kontakt med seg selv og makter ikke å ta ansvar for og kjenne på vonde følelser, så de tar det ut på andre. Kanskje føles det godt å flytte fokus, eller de lurer seg selv til å tro at det alltid er noen andre som har skylden. Atter andre liker bare å skravle og snakke om andre uten at de mener noe vondt med det eller egentlig ser hva de gjør. Jeg tror du skal lete lenge før du finner noen som aldri har baktalt noen. Anonymkode: 6cfdf...a87 Jeg synes dette var en god beskrivelse. Før var jeg en som baksnakket andre hele tiden, og til og med likte å skape konflikter mellom andre. Årsaken var en dårlig oppvekst, som gjorde at jeg følte meg tryggere i konfliktfylte situasjoner (det var det jeg var vant med) enn situasjoner med god og vennlig stemning. Så jeg prøvde å skape meg trygghet, enkelt og greit. Det hadde ingenting personlig med de personene som mer eller mindre tilfeldig ble dratt inn i min elendighet. Selvfølgelig fungerte det ikke, men jeg var ikke moden nok til å forstå at jeg måtte endre strategi den gangen. Nå har jeg snudd, og nærmest blitt konfliktsky samnenliknet med hvordan jeg var før. Men fortsatt tar jeg meg selv i å påpeke negative ting jeg legger merke til hos andre, bak deres rygg innimellom. Da handler det ikke om at personen er regelrett dum, stygg eller sånt, men det går mer på hvordan vedkommende feks gjør jobben sin. Det irriterer meg hver eneste gang jeg gjør det, og jeg merker at det kommer når jeg ikke har det bra med meg selv (bearbeider fortsatt mye fra barndommen). Den eneste som ser ut som en idiot er meg selv, og jeg jobber hver eneste dag med meg selv for at jeg skal bli så trygg at jeg ikke har behov for å plassere andre i båser for å få bekreftelse. Sakte men sikkert øker min emosjonelle modenhet, og til slutt vil jeg forhåpentligvis ikke ha dette elendige karaktertrekket i det hele tatt. Det gleder jeg meg til Jeg er altså verken sjalu, misunnelig eller ønsker disse personene noe vondt. Det handler om en kombinasjon av usikkerhet, (manglende) selvinnsikt, emosjonell (u)modenhet og evnen (eller den manglende evnen) til å ta aktive valg rundt hva man sier og ikke. Jeg har på følelsen at det kan gjelde flere enn meg som av og til bksnakker andre. Anonymkode: edf55...5a0 1
Mummikopp Skrevet 1. september 2016 #20 Skrevet 1. september 2016 Jeg tror det kommer av dårlig selvtillit og misunnelse.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå