Gå til innhold

Hund og biting

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Når hunder først har bitt, og sågar bitt barn bør hovedregelen være at hunden skal avlives. I mine øyne er det ytterst sjelden at hunder vill bite uten at eieren burde kjenne til og se risikoen for biting i forkant av at hunden biter. Det at hundens eier bortforklarer eller unnskylder sin hunds atferd er vel ikke noen overaskelse. Det er mange årsaker og situasjoner som kan føre til at hunder biter , men for det menneske eller sågar barn som blir bitt er dette ikke relevant. Det er vi som hundeeiere som er ansvarlig hvis våre hunder biter , og det er vi som hundeeiere som må sørge for at vi ikke setter våre hunder i den situasjon at biting kan skje.

Hvis en hund dreper eller skader mennesker alvorlig, må lovverket betrakte dette som et drap eller legemsbeskadigelse med særdeles farlig redskap. Det er klart at man må vurdere hver situasjon spesielt og vurdere hendelsen i ly av uhell, uaktsomhet eller om det er med overlegg. Vi hundeeiere må innse at hunden faktisk er et rovdyr."

Av Ben Werner (Hundeinstruktør for Redningshunder og Lavinehunder)

Gjest Lilleulv
Skrevet

mm... min gamle golden retriever beit meg da jeg var liten. Jeg måtte ta stivkrampa og har arr enda. Men det var min skyld at det skjedde. Hun var nemlig ikke å begeistra for barn, og jeg var da liten og gikk bort til henne på hennes plass og lot henne ikke være i fred. visste ikke bedre da.

Vi avlivde ikke hunden, men så på det som vårt ansvar og passe på at det ikke skulle skje noe. Så vi lot aldri barn komme bort til henne. Hun beit aldri noen igjen, men hadde det kommet en unge bort til henne og plagd henne hadde hun nok bitt ja. Det kom et par unger bort til henne og skulle klappe henne, det skjedde jo. Da trakk hun seg bare unna... Så lenge de ikke plagde henne gikk det helt fint, og vi passa selvfølgelig på henne.

Skrevet

Likevel tør du påstå at din nåværende hund ikke kommer til å bite?

Gjest Lilleulv
Skrevet
Likevel tør du påstå at din nåværende hund ikke kommer til å bite?

jepp... jeg stolte ikke på min forrige hund ift barn. Men stolte 100% på henne ift voksne. Men denne stoler jeg på. Hunder vil som regel ikke bite mennesker. det finnes ikke noe tegn til aggresjon i Nemi. Hun er bare snill og god hun :)

Akkurat som med hester... De kunne enkelt drept et menneske, men de vil som regel aldri tråkke på eller sparke mennesker.

Om man ikke kunne stolt på hunden sin tror jeg nok ikke så mange mennesker ville hatt hunder.

Skrevet

ALLE hunder kan bite.

Selv om hunden er tillitsfull og rolig og aldri har vært i nærheten av å bite, så kan det plutselig skje.

En liten ting kan skremme eller provosere hunden, slik at den føler behov for å beskytte seg selv.

Jeg stoler veel på hunden min, men jeg kommer aldri til å stole 100% på den. Den kommer aldri til å få være alene med et barn eller løs i folkemengder, selv om den er kjempesnill og aldri har bitt meg eller andre.

Gjest Lilleulv
Skrevet
ALLE hunder kan bite.

Selv om hunden er tillitsfull og rolig og aldri har vært i nærheten av å bite, så kan det plutselig skje.

En liten ting kan skremme eller provosere hunden, slik at den føler behov for å beskytte seg selv.

Jeg stoler veel på hunden min, men jeg kommer aldri til å stole 100% på den. Den kommer aldri til å få være alene med et barn eller løs i folkemengder, selv om den er kjempesnill og aldri har bitt meg eller andre.

det er jeg enig i ja. Ville aldri latt hunden min være alene med barn eller fremmede mennesker! Men det er jo fordi jeg ikke da kan stole på at de behandler hunden min ordentlig, og da vet jeg heller ikke hvordan hunden min reagerer. Så du kan si det sånn at så lenge min hund blir behandlet bra, er hun snill som er lam. Jeg aner ikke hva som vil skje hvis det skulle forekomme at noen oppfører seg truende eller plager henne... Håper og regner med at det aldri skjer da jeg aldri overlater hunden min til mennesker jeg ikke kjenner :)

Skrevet
det er jeg enig i ja. Ville aldri latt hunden min være alene med barn eller fremmede mennesker! Men det er jo fordi jeg ikke da kan stole på at de behandler hunden min ordentlig, og da vet jeg heller ikke hvordan hunden min reagerer. Så du kan si det sånn at så lenge min hund blir behandlet bra, er hun snill som er lam. Jeg aner ikke hva som vil skje hvis det skulle forekomme at noen oppfører seg truende eller plager henne... Håper og regner med at det aldri skjer da jeg aldri overlater hunden min til mennesker jeg ikke kjenner :)

Her sier du akkurat det jeg og andre har prøvd å si til deg. Du stoler da altså ikke 100% på din hund, i alle situasjoner, nettopp fordi du ikke vet hvordan hun vil reagere om noen skremmer henne. ;)

Skrevet

Alle hunder kan bite, dersom de havner i en situasjon hvor det er naturlig for en hund å bite. Men en trygg hund som har fått riktig oppdragelse og er fysisk frisk vil aldri bite uprovosert.

Når det gjelder resten av artikkelen er jeg selvsagt enig i at hunder som biter uprovosert bør avlives. Men jeg er dypt uenig i at alle hunder som biter skal avlives. Det kommer mest an på hvordan man definerer "hunder som biter". I Norge har vi ca 4000 tilfeller av hund som har bitt menneske hvert år, ifølge statistikken. Men 98% av dette er skrammer og sår som har skjedd i lek med egen hund. Jeg synes heller ikke at en hund som biter en unge som har stått og kastet stein på den skal avlives, men det skjer desverre, med hjemmel i den nye hundeloven.

Skrevet

Selvsagt kan alle hunder bite!

Å tro noe annet er rett og slett naivitet, på grensen til dumhet.

Gjest Lilleulv
Skrevet
Selvsagt kan alle hunder bite!

Å tro noe annet er rett og slett naivitet, på grensen til dumhet.

jaja, slapp av nå :-?

Skrevet

jaja, slapp av nå :-?

Jeg slapper fint av, men har like fullt meninger om et og annet.

Skrevet

Ja det er klart at alle hunder kan bite, MEN med en "barnesikker" hund så mener man en hund som er vant med barn, som tålererer barn. Man mener ikke at hunden ALDRI kan bite!

Skrevet

Det trenger ikke å være noe truende for at en hund skal føle seg truet eller skremt. Det kan være små, enkle ting som en håndbevegelse, høy stemme, joggesko med feil farge osv.

Og det er nettopp DETTE som er litt farlig. Når noen slår en hund, så har hunden, på en måte RETT til å bite og den som slår er klar over at hunden kan reagere med å bite/angripe. Men hvis det er noe helt uskyldig, så er man ikke forberedt på angrep.

Vi hadde en hund (en ganske liten knært) som reagerte på sko. Han var verdens snilleste hund, rolig og tillitsfull. Likevel angrep han ved to-tre anledninger folk som hadde "feil" sko og som gikk raskt forbi.

Ettersom dette var en liten hund uten så mye krefter, så ble det ikke noen skade å snakke om. Men eieren av skoene ble selvsagt skremt og sint.

H*n hadde jo ikke provosert hunden på noen måte.

Stol ikke 100% på hunden din.

Den kan reagere på det utroligste.

Skrevet
Det trenger ikke å være noe truende for at en hund skal føle seg truet eller skremt. Det kan være små, enkle ting som en håndbevegelse, høy stemme, joggesko med feil farge osv.

Hunden reagerer ikke på slike ting uten å ha dårlige erfaringer med dem. Hunder som reagerer aggressivt på håndbevegelser har som regel blitt slått, reagerer de på høye stemmer har de som regel blitt slått og kjeftet på. Hunder som reagerer aggressivt på en bestemt type sko kan feks ha blitt sparket av en person med slike sko. (Unntaket er hunder med hjerneskader, som kan være generelt ustabile pga det, og som bør avlives.)

Gjest Lilleulv
Skrevet

Hunden reagerer ikke på slike ting uten å ha dårlige erfaringer med dem. Hunder som reagerer aggressivt på håndbevegelser har som regel blitt slått, reagerer de på høye stemmer har de som regel blitt slått og kjeftet på. Hunder som reagerer aggressivt på en bestemt type sko kan feks ha blitt sparket av en person med slike sko. (Unntaket er hunder med hjerneskader, som kan være generelt ustabile pga det, og som bør avlives.)

:enig_animasjon: Eir, du er flink!

Skrevet

Hunden vår ble aldri sparket.

Den hadde heller ingen hjerneskade eller tegn på dette.

Det er kanskje ikke så ofte hunder har slike reaksjoner på bestemte ting, men det KAN skje.

Det kan tenkes at skoene minnet om en eller annen leke hunden hadde (mht farge e.l.) og at den derfor prøvde å filleriste skoen. Men dette er den eneste fornuftige forklaringen jeg har.

Uansett så har de fleste hunder en eller annen leke som de gir litt juling av og til. :wink:

Skrevet
Det kan tenkes at skoene minnet om en eller annen leke hunden hadde (mht farge e.l.) og at den derfor prøvde å filleriste skoen. Men dette er den eneste fornuftige forklaringen jeg har.

Det er nokså stor forskjell på filleristing i lek, og det å angripe en person. Tispen min elsker også å filleriste alt av leker, og også andre hunder. Det kan sikkert se litt voldsomt ut, men er ikke til å forveksle med enn ett angrep.

Jeg tror heller ikke at noen kan utelukke 100% at noen har vært slemme med hunden deres. Det holder at noen har slengt ut ett bein når de har møtt hunden i skogen på kvelden og du er rett rundt svingen, det kan ha skjedd når hunden har stått alene utenfor butikken, eller når du har stolt på feil personer til å passe hunden din.

Dersom hunden min plutselig hadde begynt å reagere aggressivt på vilkårlige ting ville jeg gjort det jeg kunne for å finne ut hvor det stammer fra, og jobbet for å få henne trygg igjen.

Skrevet

Hunden vår gikk aldri løs heller og disse sko-tendensene hadde han allerede da han var valp. Og jeg tror egentlig ikke at han angrep heller. (var ikke sint tror jeg, men omtrent slik som når han filleristet ynglingsleken sin.)

Vel, dette er egentlig ikke inninfor det jeg prøver å få frem. Jeg tror at enkelte ting kan provosere hunder uten at det oppfattes som truende for oss mennesker. Det skjer kanskje sjelden og hos de fleste hunder skjer det kanskje aldri. Men muligheten er der.

Jeg håper ikke at alle hundeeiere stoler 100% på hunden sin. Det er så altfor lett å glemme at de ikke er mennesker og opplever ting på samme måte som oss.

Skrevet

(Jeg legger innlegget mitt fra tråden "Hva er det med dere hundeeiere" inn her, da det kanskje passer enda medre her :) )

Jeg kan aldri si at min hund aldri vil bite.

Men jeg kan stole på at hun vil gi et varsel før hun vil bite, og det er opp til meg å se dette varselet og ta henne ut av situasjonen.

Og da jeg ikke er en verdensmester i å lese alle tegn som min hund kommer med, så må jeg også være i forkant av situasjoner som hun kan føle ubehagelige eller truende.

Min hund har aldri bitt verken dyr eller mennesker, og jeg har aldri opplevd at hun har "tenkt" å bite heller.

Jeg leste for en tid tilbake en oversikt over bittskader fra hund, og jeg mener da at golden retrivier kom dårlig ut. Dette er gjerne en hund folk lett kan tro "tåler" en del lek og kos fra barn og fremmende/voksne. Mens min rase, belgisk fårehund, tror jeg ikke var nevnt. Dette er en rase som "vi eiere" passer ekstra godt på når det gjelder barn og fremmede/voksne. Nå bør dere ta siste avsnitt med en klype salt, da jeg absolutt ikke husker om dette er gjengitt riktig.....

Hilsen Ella

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...