Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2004 #1 Del Skrevet 14. november 2004 Blomstene har falt av. Vanner jeg den? Klipper jeg den ned? Hvor lang tid tar det før den blomstrer igjen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gullhår Skrevet 14. november 2004 #2 Del Skrevet 14. november 2004 Når blomstene er falt av, sies det at man skal klippe ned stilken. Det har aldri fungert for meg. Jeg pleier å la de stå og stilken vil visne av seg selv. Jeg vanner den som vanlig og etter en lang tid, kommer det opp en ny stilk. Det tar måneder før den blomstrer igjen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Madden i.i. Skrevet 14. november 2004 #3 Del Skrevet 14. november 2004 Jeg leste i en artikkel i Familien at du skal helst klippe stilken minst mulig, hvis du absolutt må gjøre det, så klipp den så nært der den sist blomstret som mulig! Det var en orkide-ekspert (som dyrker selv for salg i egen butikk i Oslo) som uttalte det..så det bør da være fornuftig?! Min mor gjør det iallefall slik, og hun har utrolig mange flotte orkideer som blomstrer ofte og lenge! 2-3 ganger i året...noen av dem står svært lenge med blomster også! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Plonk Skrevet 15. november 2004 #4 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg har en orkide som har blomstret to ganger. Nå sist klippet jeg av stilken slik det står i "bruksanvisningen", nemlig like over det tredje "øyet", dvs lille skudd på stilken. I går så jeg at det har begynt å komme et bittelite nytt lysegrønt skudd et lite stykke nede på stilken. Jeg har lyktes godt med orkideer ved å dusje dem ukentlig i kjøkkenvasken og la dem renne godt av, samt la dem stå lyst men ikke i sterk sol. Kan også lønne seg å kjøpe orkidejord og plante dem om i større potte. Plonk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Væren Skrevet 15. november 2004 #5 Del Skrevet 15. november 2004 Jeg har ingen erfaring med orkideer, men har klippet tilbake min eneste slik Plonk beskriver. Nå kommer det nye skudd på de to gamle stilkene, og i tillegg en helt ny stilk opp av jorden! En kollega av meg fikk orkideen sin opp igjen, men den ble visstnok veldig "strattete" og lite fin. Men jeg tror heeeeelt sikkert at min blir så god som ny!!! JIPPI! Dette blir spennende!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susanna Skrevet 19. november 2004 #6 Del Skrevet 19. november 2004 Jeg har IKKE grønne fingre, og i går så falt blomstrene av min orkidè. Nå fikk jeg ihvertfall gode tips til hva jeg skal gjøre videre! Lurte fælt på dette i går...(har ikke peiling på blomster) Så da får jeg pleie den godt og håpe på blomter igjen neste år! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå