Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Lurer på om noen vet dette. Jeg har lest at dagpenger teller som grunnlag for foreldrepenger. Men når man da skal motta disse foreldrepengene har man da "pause" fra dagpengene slik at man ikke bruker opp de 104 ukene man har krav på dagpenger?

Vi planla et barn til nå, og så ble jeg arbeidsledig.. Har ikke lyst til å vente alt for lenge, vet jo aldri når det dukker opp en jobb. Vi klarer oss økonomisk på 62% av min inntekt og mannens inntekt, så det er ikke et stort problem. Men vil jo ikke bruke opp rettigheten min til å få dagpenger heller, så jeg står der uten ei krone når en eventuell baby er stor nok til barnehage.

Anonymkode: 48b55...b7d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Trådstarter her.. Klarer ikke finne noe på NAV om akkurat dette.

Skrevet

Jeg ville ringt dem og spurt, evt gått innom og spurt.

Skrevet

Jeg er i grunn en ganske positiv person, men dette hadde jeg ikke turt.

Anonymkode: d9e70...69c

Skrevet

Kan også spørre på facebooksiden NAV Foreldrepenger.

Anonymkode: 64237...5cc

Skrevet

Takk for svar :)

Jeg kikket på NAV foreldrepenger-siden, og ei hadde spurt om det samme. Hun fikk til svar at de ikke svarte på spørsmål som hadde med dagpenger å gjøre. Sitter i møter i hele morgen så får ikke ringt NAV. :/ 

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Sitter i møter i hele morgen så får ikke ringt NAV. :/ 

Og på onsdag er det for sent?

Anonymkode: 93d79...dd4

• Liker 1
Skrevet

Jeg ble arbeidsledig midt i graviditeten og måtte gå på dagpenger. Dagpenger ble satt på pause når permisjonen startet opo. Fikk brev om at dagpenger var avsluttet og at jg eventuelt kunne søke gjennopptagelse når permen var over. Her var det ikke planlagt at det skulle bli sånn og jeg kan virkelig ikke anbefale det. Permisjonen er over til jul. Jeg aner ikke når jeg får barnehageplass og alt er bare stressm skulle ønske jeg hadde klart å skaffe ny jobb før fødsel, men det ble såklart vanskelig siden ingen vil ansette en gravid.

Anonymkode: d5d16...886

• Liker 1
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Og på onsdag er det for sent?

Anonymkode: 93d79...dd4

Selvfølgelig ikke! Men jeg lurer veldig på dette og skulle gjerne visst svaret :)

• Liker 1
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Jeg ble arbeidsledig midt i graviditeten og måtte gå på dagpenger. Dagpenger ble satt på pause når permisjonen startet opo. Fikk brev om at dagpenger var avsluttet og at jg eventuelt kunne søke gjennopptagelse når permen var over. Her var det ikke planlagt at det skulle bli sånn og jeg kan virkelig ikke anbefale det. Permisjonen er over til jul. Jeg aner ikke når jeg får barnehageplass og alt er bare stressm skulle ønske jeg hadde klart å skaffe ny jobb før fødsel, men det ble såklart vanskelig siden ingen vil ansette en gravid.

Takk for svar :) Nei, det er ikke en gunstig situasjon. Men jeg begynner dra på åra, så er en vanskelig situasjon dette :( Om jeg følger hjertet prøver jeg på baby, skal jeg følge fornuften lar jeg være. Men greit å vite at dagpengene i det minste pauses, slik at man eventuelt har tid å gå på etter permisjon, dersom man ikke har klart å få seg jobb i løpet av den.

Skrevet

Det blir pause når du går ut i permisjon, ja.

Jeg har gjort det selv(fikk ny jobb akkurat til slutt av permisjon, tok lang tid å få barn så kunne ikke ta prøvepause pga alder). Er ikke å anbefale da det medfører mye stress, og det er liten sjanse for å få ny jobb med kul på magen. 

Men for meg ordnet det seg i aller siste liten, måtte dog bruke permisjonen på å søke jobb. Medførte utrolig mye bekymringer.

Du bruker av dagpengene mens du går gravid.

Anonymkode: 6b206...e8a

Skrevet
Et øyeblikk siden, AnonymBruker skrev:

Det blir pause når du går ut i permisjon, ja.

Jeg har gjort det selv(fikk ny jobb akkurat til slutt av permisjon, tok lang tid å få barn så kunne ikke ta prøvepause pga alder). Er ikke å anbefale da det medfører mye stress, og det er liten sjanse for å få ny jobb med kul på magen. 

Men for meg ordnet det seg i aller siste liten, måtte dog bruke permisjonen på å søke jobb. Medførte utrolig mye bekymringer.

Du bruker av dagpengene mens du går gravid.

Anonymkode: 6b206...e8a

Tusen takk for svar :)

Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for svar :) Nei, det er ikke en gunstig situasjon. Men jeg begynner dra på åra, så er en vanskelig situasjon dette :( Om jeg følger hjertet prøver jeg på baby, skal jeg følge fornuften lar jeg være. Men greit å vite at dagpengene i det minste pauses, slik at man eventuelt har tid å gå på etter permisjon, dersom man ikke har klart å få seg jobb i løpet av den.

Ja, ser den :) det ordner seg nok uansett!

Skrevet

Jeg er i samme situasjon på en måte! Prøvd i mange år, også mista jeg jobben i juni og har oppsigelse uten arbeidsplikt ut september. Fant ut jeg var gravid for to uker siden. Er kjempe glad, men lurer på akuratt det samme når det kommer til dagpenger. Håper og få jobb før jeg starter og syns, men vaskelig område og få jobb på :( jeg tenker alt ordner seg, jeg hadde ikke lagt barn på vent om jeg var deg. Følg hjerte ditt! Nav er stess ja men det vil alltid ordne seg.

Anonymkode: 95003...ae5

• Liker 1
Skrevet

Vi har tvillinger som vi fikk med prøverør, ble nedbemannet i juni og jaggu ble vi som ikke kan bli gravide, gravide. Vi har vurdert abort, men med vår historie og tidlige symptomer så klarer jeg det rett og slett ikke. Satser på å kunne ta noen vikariater fremover og at det skal løse seg, men det er jo på ingen måte en ønskesituasjon....Det vil jo henge over meg i permisjonstiden også. Jeg ville nok ventet med aktiv prøving til du har jobb, men det kommer også litt an på alder.

Anonymkode: fca93...7fc

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...