AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #1 Skrevet 29. august 2016 Hei, jeg vet ikke om dette er riktig sted å poste dette her, men fant ikke noe annet sted det passet inn. Samboeren min og jeg har kjempe lyst til å kjøpe oss hus og har hovedsakelig sett i litt mindre byer på grunn av økonomi. Vi har dessverre ikke noe egenkapital fordi vi har jobbet hardt for å bli kvitt den gjelden vil har pådratt oss oppgjennom årene, i tillegg til å ha gått på skole de siste tre årene. Nå har det seg sånn at både has mor og lillesøster ønsker å kjøpe en leilighet, og broren sammen med samboeren og nyfødt ønsker å kjøpe hus. Jeg har lekt litt med tanken på om vi alle skal kjøpe et hus sammen. Vi har diskutert dette tidligere, og alle syns det var en god ide, men på grunn av at broren mistet jobben falt planen litt fra hverandre. Dette var da vi holdt på med å betale ned gjelden vår, vi er i dag helt gjeldsfrie til tilleggsinformasjon. Nå som de har fått den lille babyen, og alle har økonomien på stell men ikke nok til å få et hus alene, er sjansen større for at vi alle kan gå sammen og få et større lån? Vi blir dag 5 voksenpersoner med full jobb, unntatt meg selv som bare har en deltidsstilling. Jeg vet at broren og familien hans kan få startlån p.g.a at de har et barn, men mer enn det vet jeg ikke. Dette er første gang jeg skal ut på bolig markede og er egentlig litt grønn på hvordan man skal gå frem. Jeg har ikke tatt kontakt med noe bank enda, det skal jeg jo selvfølgelig gjøre men tenkte å høre litt om noen av dere har gjort det samme? Gått sammen flere for å kjøpe et større hus, eller fått hjelp av foreldre til å stå på lånet osv. Ble kanskje litt rotete innlegg, men ja.. Anonymkode: 44092...095
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #2 Skrevet 29. august 2016 Startlån er begrenset til boliger med totalpris x, som kommunene setter selv, men 2 mill, eller 2,5 mill i kommuner jeg kjenner til. Det får dere neppe en bolig for tre familer for. Ja, for dere skal vel ikke ha felles stue og kjøkken og hvert deres soverom? Denne tanken om å kjøpe sammen tre familier synes jeg ikke høres helt god ut. Det er ikke sunt å bo sammen med mamma/svigermor i det lange løp. Hva om en av dere vil ut av samboerforholdet, og dette velter hele økonomien for prosjektet? Anonymkode: 4f556...647 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #3 Skrevet 29. august 2016 4 minutter siden, AnonymBruker skrev: Startlån er begrenset til boliger med totalpris x, som kommunene setter selv, men 2 mill, eller 2,5 mill i kommuner jeg kjenner til. Det får dere neppe en bolig for tre familer for. Ja, for dere skal vel ikke ha felles stue og kjøkken og hvert deres soverom? Denne tanken om å kjøpe sammen tre familier synes jeg ikke høres helt god ut. Det er ikke sunt å bo sammen med mamma/svigermor i det lange løp. Hva om en av dere vil ut av samboerforholdet, og dette velter hele økonomien for prosjektet? Anonymkode: 4f556...647 Det var synd. Visste ikke at det var en grense på startlån, men må de ta et lån på hele bolig summen? De må jo på en måte bare betale sin del. Det vi har tenkt er at det blir to(tre) forskjellige deler. En leilighet til broren og hans familie, også får vi andre resten av huset. Jeg har sett på hus som har hatt en leilighet for seg selv, pluss to stuer i "huset" i form av en loftstue for eksempel. Da blir det jo til at vi andre bare deler kjøkken. Jeg kjenner to familier så gjør dette og fordi virker det som om det går greit. Alle har sine egen oppholdsrom og alle er ikke hjemme samtidig. Selvfølgelig betyr jo det at en bare ikke plutselig kan flytte ut fordi de vil. ts Anonymkode: 44092...095
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #4 Skrevet 29. august 2016 Sett deg inn i hvordan ting fungerer. Gå på Husbankenneller kommunen din og les om startlån. Du virker til å leve i en drømmeverden. Anonymkode: 4f556...647 1
AnonymBruker Skrevet 29. august 2016 #5 Skrevet 29. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Sett deg inn i hvordan ting fungerer. Gå på Husbankenneller kommunen din og les om startlån. Du virker til å leve i en drømmeverden. Anonymkode: 4f556...647 Hvorfor er det en drømmeverden hvis jeg kjenner to familier som har gjort det. Jeg har ikke spurt de hvordan de har gjort det, men der bor de 9 stykker under et tak i det ene huset for eksempel. Jeg syns bare det hadde vært koselig å være så nær familie og kunne støtte seg på hverandre. Men ja, jeg skal ta en prat med husbanken og høre med de. Anonymkode: 44092...095
AnonymBruker Skrevet 30. august 2016 #6 Skrevet 30. august 2016 Ta heller en prat med en vanlig bank. høres ikke ut som om dere er i målgruppen for startlån. Anonymkode: 32e77...ef9 1
Gjest Mysticgirl Skrevet 6. september 2016 #7 Skrevet 6. september 2016 Startlån får de ikke om dere skal kjøpe sammen, pga der er det begrensninger på antall soverom og størrelse. Du kan ikke få det på feks en bolig du ikke behøver med ekstra soverom, Det skal være sånn at du får en bolig du kan bo i til en rimelig pris. Men kan jo hende dere får lån om dere alle går sammen og søker. Da får dere jo vite hvor mye dere sammen kan få i lån og da kan dere begynne å se etter hus i den prisklassen Flere som bor i generasjonsbolig og fungerer utmerket med det Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå