Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest kokosnøtt
Skrevet

Hei,

Fikk en abort i dag for 2 gang på 1 år. Første svangerskap mistet jeg i uke 14 og denne gang i uke 5. Legn nevnte noe ang endometriose men trodde ikke hun ville henvise før jeg evt mista enda en gang. Skikkelig tøft for meg å høre da vi brukte 10 mnd på å bli gravide denne siste gangen. Om jeg skal måtte vente nesten 1 år til før jeg får hjelp om jeg mister igjen er jo kjempe dumt.

Har nå bestilt time hos gynekolog privat. De kunne av og til se tegn til endometriose på ultralyd men det ble undersøkt grundige som regel med en operasjon. Kan gynekolog evt henvise videre til operasjon/mer nøye sjekk? Vi har så innmari innmari lyst på barn :-( 

Håper noen har lyst til å dele sine erfaringer :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke kast bort penger på å gå privat med endometriose.

Be fastlegen din srnde en henvisning til gyn. Pol. Ullevål. Der sitter ekspertisen. Ultralyd ser man neppe enkdometriose på uansett mengde. Men MR tatt etter endometrioseprotokoll kan vise endometriose (viktig å skrive på henvisningen fra legen og gå ikke på Curato.) 

Jeg har ikke hørt om eller lest om endometriose som forklaring på spontanabort, men derimot som forklaring på problemer med å bli gravid og menssmerter. 

Anonymkode: ad5df...bff

• Liker 1
Skrevet

Jeg hade endomeriose men hos meg brente dei det bort hos meg fant ut at jeg hade det da dei tok operasjon å skjekka om eggledra mine var tette å da brente dei det bort meingang.har aldri hørt ang abort ang endomeriose jeg heller bare at slimhinna kan vere tynnere når du har endomeriose å da lettere å miste jeg mista i uke 5 nå i juli ikke fått noe svar på hvorfor skal i gang med fryseførsøk i okt 😊

Skrevet
52 minutter siden, thwrbra85 skrev:

Jeg hade endomeriose men hos meg brente dei det bort hos meg fant ut at jeg hade det da dei tok operasjon å skjekka om eggledra mine var tette å da brente dei det bort meingang.har aldri hørt ang abort ang endomeriose jeg heller bare at slimhinna kan vere tynnere når du har endomeriose å da lettere å miste jeg mista i uke 5 nå i juli ikke fått noe svar på hvorfor skal i gang med fryseførsøk i okt 😊

At slimhinneen i livmoren kan være tynnere ved endometriose er totalt feil. Dette har ingen som helst sammenheng med endometriose. 

Anonymkode: ad5df...bff

Skrevet

Nei vel det er bare det jeg har blitt fortalt å det står på nette å men lykke til 

Skrevet

Da har sikkert jeg fått feil info om det men dei sa det når jeg var på sjukehuset å brente det bort men da er det sikkert feil håpe det ordner seg får deg å at dem finner ut av det 

Skrevet

Endo vises ikke på ultralyd. Få din lege til og henvise deg til Ullevåll som nevnt over her så er det de som har kompetanse på dette og evnt ta en lapraskopi på deg. Bortkasta penger å gå privat. Høres rart ut at din lege nevnte endo så framt du ikke har plager ellers. Da er det tvilsomt de gjør lapraskopi. Men kun legen kan svare på det. Jeg fikk diagnosen for ca 24 år siden. Legen så ingen endo på ultralyd men måtte ta lapraskopi pga store smerter og da fant de har jeg har kraftig endo.

Hvor gammel er du? Det er faktisk mer vanlig enn du tror og miste 1 eller flere ganger. Det er som regel noe galt med fosteret ikke deg. Jeg har mista 3 ganger hadde ingenting med endo og gjøre. 

Anonymkode: aa368...e21

Gjest kokosnøtt
Skrevet (endret)
35 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Endo vises ikke på ultralyd. Få din lege til og henvise deg til Ullevåll som nevnt over her så er det de som har kompetanse på dette og evnt ta en lapraskopi på deg. Bortkasta penger å gå privat. Høres rart ut at din lege nevnte endo så framt du ikke har plager ellers. Da er det tvilsomt de gjør lapraskopi. Men kun legen kan svare på det. Jeg fikk diagnosen for ca 24 år siden. Legen så ingen endo på ultralyd men måtte ta lapraskopi pga store smerter og da fant de har jeg har kraftig endo.

Hvor gammel er du? Det er faktisk mer vanlig enn du tror og miste 1 eller flere ganger. Det er som regel noe galt med fosteret ikke deg. Jeg har mista 3 ganger hadde ingenting med endo og gjøre. 

Jeg er 23 år. Tusen takk for kjempe fint svar. Jeg klarer tydeligvis å bli gravid, så da er det nok ikke endo?? Snakka med ei bekjent i dag og hun fant ut hun hadde endo etter å ha mista når hun var 3,5 måneder på veg. Bare spør fordi jeg ikke vet så nye om endometriose. Men da avlyser jeg timen hos privat gynekolog. Om de ikke kan henvise videre.. Vet helt ærlig ikke hva jeg bør gjøre. Bare at vi virkelig ønsker barn og det har vært vondt for oss å miste dette året, hele 2 ganger. Vi er så klar som vi kan bli mtp hus, bil, økonomi og forholdet oss i mellom. 

Endret av kokosnøtt
Skrevet

Jeg skal til legen denne uke etter 12 mnd uten graviditet, og jeg mistenker endo.. Skal jeg be om henvisning rett til ullevål? Legen er dyktig, så jeg stoler på han.. ☺

Skrevet

Jeg har endometriose og har aldri hørt at det skal være årsake til spontanabort, kvinner med endometriose sliter vel mest med å bli gravide. Dersom de  allikevel tror det er endometriose, så kan du få en vanlig henvisning hos legen. Det gjøres unntak, men "regelen" er vel at man ikke får end grundigere undersøkelse før man ha mistet tre ganger på rad. 

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

De var ganske sikker på at jeg hadde endometriose da jeg var på ultralyd på Haukeland grunnet smerter. Og operasjonen bekreftet det.

Anonymkode: 5a07e...201

Skrevet
3 minutter siden, Fortunatus skrev:

Jeg skal til legen denne uke etter 12 mnd uten graviditet, og jeg mistenker endo.. Skal jeg be om henvisning rett til ullevål? Legen er dyktig, så jeg stoler på han.. ☺

Prøv å få henvisning til Ullevål, der er de best i Norge på endometriose ifølge gynekologen min. Hun søkte meg inn dit og der fikk jeg god hjelp. Ingen grunn til å vente hvis man har den minste mistanke om at det er det, for endo som får utfolde seg over tid kan føre til store smerter og mange problemer. 

Skrevet
5 minutter siden, antbug skrev:

Prøv å få henvisning til Ullevål, der er de best i Norge på endometriose ifølge gynekologen min. Hun søkte meg inn dit og der fikk jeg god hjelp. Ingen grunn til å vente hvis man har den minste mistanke om at det er det, for endo som får utfolde seg over tid kan føre til store smerter og mange problemer. 

Ja, jeg har merket det særlig det siste året som prøvere. Enkelte måneder er jeg sengeliggende den første dagen ved mens, mens andre trenger jeg knapt ta to ibux eller merker ingenting. Da skal jeg prøve på det. Jeg har mange av de andre symptomene også, og nå som jeg i tillegg ikke blir gravid så tror jeg hvertfall det kan være endo.. Men får vel også få mannen avgårde og få han sjekka i tilfelle, har jo ganske regelmessig syklus så synes det er rart det ikke har skjedd noe enda.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...