Gå til innhold

Vanskelig å tape vekt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skal gå ned 5 kg. på 10 uker. Jeg bruker aktivitetsarmbånd for å greie å være aktiv nok, og det er linket til MFP-appen, hvor jeg registrerer alt jeg spiser.

Jeg skal spise 1220 kalorier pr dag, og holder meg innenfor det hver eneste dag. I starten var det veldig vanskelig å gå ned, og det tok 3 uker før det begynte å skje noe i det hele tatt. Da gikk det også egentlig raskere enn det burde, med ca 300 g ned daglig.

Nå før helgen hadde jeg gått ned totalt 2 kg. Lørdag hadde jeg en planlagt utskeielse, hvor jeg spiste 1200 kalorier mer enn målet (selskap). Jeg forsøkte å kompensere ved å trimme tidligere på dagen, men det hjalp tydeligvis ikke. Dagen etter hadde jeg gått opp en halv kg. Hadde regnet med det, så det er greit. Men! Søndag holdt jeg meg innenfor kalorimålet igjen. Jeg hadde også en trimtur. Jeg spiser aldri opp godskrevne kalorier fra trim, og jeg trimmer aldri hardt, det er snakk om rask gange, som gjør meg andpusten og svett. I morges da jeg gikk på vekta hadde jeg gått opp enda en halvkilo! :grine:  Hvordan er det mulig?? Jeg begynner jo å bli litt engstelig for hva som kommer til å skje når jeg skal opp på det kalorinivået som er nødvendig for å holde vekta stabil...

Anonymkode: 7972b...a45

Videoannonse
Annonse
Skrevet

vekta fra dag til dag kan svinge mange hundre gram(mange kilo for de som er tunge), avhengig av hvor lengesiden du var på do eller hvor mye du har drukket. Det å veie seg hver dag og sammenligne med dagen før er helt dødfødt. Vekta vår svinger opp og ned hver dag og for å korrekt se vektnedgang er å veie seg til samme tid en dag i uka over flere uker. Først da kan du trygt se hvor vekten er på vei.

Anonymkode: 38095...881

• Liker 6
Skrevet

Det er ikke spesielt vanskelig å gå ned i vekt, men du må ikke forvirre deg selv. Vekta svinger naturlig fra dag til dag, som innlegget over meg beskriver. Du kan veie deg hver dag - jeg gjør det og anbefaler det, nettopp på grunn av disse svingningene; du kan oppleve å "ikke ha gått ned noe på en uke" fordi naturlige svingninger er større enn vekttapet som er mulig å oppnå på en uke, så det kan være lettere å se trenden om du veier deg hver dag. Bare ikke la tallet på vekta styre humøret ditt eller få deg til å sette i verk drastiske tiltak når du allerede slanker deg. Bruk isteden vekta - sammen med andre måleverktøy som hvordan klær passer og hvordan din fysiske form er - til å se hvor du er på vei og om du trenger å regulere inntak/uttak opp eller ned.

• Liker 2
Skrevet

Dersom du allerede er slank, så er det veldig vanskelig å gå mer ned i vekt. Når du er slank trenger kroppen veldig lite kcal, og det skal mye til før kroppen begynner å ta av reservelagrene. Kan være du må trene mer på styrke, enn vekttap. Du kommer til å se tynnfeit ut uansett om du ikke begynner trene mye styrke

Anonymkode: 4ca59...ab9

• Liker 1
Skrevet

Å, tusen takk, nå ble jeg skikkelig glad, faktisk! Jeg har hatt en skikkelig bilring rundt midten som har blitt mye mindre i løpet av disse ukene, og jeg følte liksom at jeg så så bra ut da jeg steg på vekta i morges. Da skal jeg bare fortsette med å føle at jeg ser bra ut, og holde meg innenfor kalorimålet framover. Også på lørdager. :tommel: 

• Liker 1
Skrevet

(Jeg er jo ikke stor, og andre skjønner ikke hvorfor jeg slanker meg. Jeg er vant til å være nesten undervektig, men ikke de siste ti årene. Jeg har likevel aldri vært over mtp BMI. Jeg bare likte ikke utviklingen med denne bilringen, særlig sett i forhold til alderen min, som nærmer seg middelaldrende. Greit å gjøre noe før det blir et skikkelig problem.)

Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

vekta fra dag til dag kan svinge mange hundre gram(mange kilo for de som er tunge), avhengig av hvor lengesiden du var på do eller hvor mye du har drukket. Det å veie seg hver dag og sammenligne med dagen før er helt dødfødt. Vekta vår svinger opp og ned hver dag og for å korrekt se vektnedgang er å veie seg til samme tid en dag i uka over flere uker. Først da kan du trygt se hvor vekten er på vei.

Anonymkode: 38095...881

Veie seg en gang i uka synes jeg fungerer dårlig. Som du sier kan vekta variere med opptil flere kilo, så om du treffer litt "galt" to mandager på rad kan du "ha gått opp en kilo" selv om du egentlig gikk ned en kilo. 

Det som jeg synes fungerer er å veie seg hver morgen etter toalettbesøk, notere ned vekten og på søndag regne ut gjennomsnittet for hele uka. Da jevnes alle variasjonene ut, og snittet for hver uke er veldig representativt. 

Selv bruker jeg et regneark for å gjøre utregningen, det tegner også en fin graf for meg for hele året :)

• Liker 2
Skrevet
5 minutter siden, -jk- skrev:

Veie seg en gang i uka synes jeg fungerer dårlig. Som du sier kan vekta variere med opptil flere kilo, så om du treffer litt "galt" to mandager på rad kan du "ha gått opp en kilo" selv om du egentlig gikk ned en kilo. 

Det som jeg synes fungerer er å veie seg hver morgen etter toalettbesøk, notere ned vekten og på søndag regne ut gjennomsnittet for hele uka. Da jevnes alle variasjonene ut, og snittet for hver uke er veldig representativt. 

Selv bruker jeg et regneark for å gjøre utregningen, det tegner også en fin graf for meg for hele året :)

Det høres veldig fornuftig ut! :)

Skrevet
44 minutter siden, AnonymBruker skrev:

http://www.weightgrapher.com/

Der kan du legge inn din daglige vekt, så kommer det opp en trend :) Fantastisk :)

Anonymkode: eb86b...a65

Fantastisk! :tommel: Så teit at ikke Garmin eller MFP har noe av det samme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...