Gå til innhold

Barn og fritid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har to gutter på 8 og 10, den elste har vert aktiv på fotball og håndball og er flink men ønska og slutte denne høsten han sier det tar for mye tid og han ønsker å stesse mindre med leksene, ha mer tid til venner etter skolen og vil heller gå på klubben (sånn ungdoms klubb med spill og sånt) når den er 1dag i uka. Han spiller fotball i friminutta og er aktiv men mannen min mener vi bør tvinge han til å forsette mens jeg mener han bør velge selv. 

Minste mann er ikke en aktiv person men liker seg godt på sjakk og har lyst å begynne på speideren når han er gammel nok. Men mannen min mener sjakk ikke er "godt nok" at han bør drive med noe sport. Han sykler 4km til skolen omtrent hver dag og er ute og leker med venner.. Og er førnøyd..

Så mitt spørsmål er skal vi tvinge barna eller la dem velge selv, så lenge de er fornøyd med ting og er sosiale og aktive skal vi fylle opp fritiden og?? 

Anonymkode: 43691...7d5

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Da jeg var 10 ble jeg tvunget til å fortsette på min aktivitet, og det resulterte i dårlig innsats for å si det mildt.

Jeg er ikke for å tvinge barn til aktiviteter, men at man tvinger dem til å være aktive. Det å ikke ha en aktivitet kan ikke være det samme som å bli inaktiv, men det virker jo ikke som det er alternativet for gutta dine. 

• Liker 1
Skrevet

Først; be mannen din lære seg sjakk, og ha kunnskap om det før han sier noe veldig høyt. Sjakk er helt utrolig bra for en person. 

Men ikke tving noen til å gi opp/ drive med noe bare fordi dere vil de skal gjøre det. Det kan gå veldig dårlig både for de og dere. Eldste sønnen vil konsentrere seg om skolen, og å være sosial, det er supert. Men du kan jo fortelle han at det er litt lurt å ha en hobby også. Men ser for meg han gå allmenn, å ha en god mastergrad i noe skikkelig bra. Han velger godt allerede nå. 

Han på 8 år virker også veldig smart. Sjakk er supert å drive med, han sykler og har venner. 

HVA klager dere for?

Anonymkode: fb765...2fe

Skrevet

Minsten bør absolutt få være med på sjakk! Mulig mannen din er opphengt i at det må være fysisk fostring, men sjakk er knallbra.  Speideren er også veldig bra, så når han blir gammel nok så bør han få begynne der hvis han vil (hilsen gammel speiderjente..)

Jeg synes ikke det er riktig å tvinge eldstemann til å fortsette med fotball. La han få ta en pause. Det kan hende at han etter ei stund savner fotball og vil begynne igjen. Det eneste jeg har forlangt av mine er at de må fullføre semesteret jeg har betalt for hvis de har snakket om å slutte på fritidsaktiviteten sin. 

(datteren min har danset ballett siden hun var 3 år, nå er hun 13. For et år sidens å ville hun slutte, og det var helt greit. Etter noen få måneder så savnet hun dansen så innmari at hun begynte igjen. Hadde jeg pushet henne så tror jeg det ville hatt motsatt effekt)

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...