AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #1 Skrevet 28. august 2016 Går det an å ha to religiomer? 2 dåp? Både være kristen og muslim? Anonymkode: 67460...71e
Gjest Catalina Culès Skrevet 28. august 2016 #2 Skrevet 28. august 2016 Nei, kristendom er en vanntro religion i følge islam. Så det går nok ikke.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #3 Skrevet 28. august 2016 Jo det går helt fint Har familie der den ene er muslim og den andre ikke. I det ene paret er hun muslim, han kristen. I det andre paret er han muslim og hun ateist. De har levd helt normale liv, de første i mer enn 20 år, det andre i ca 12 år nå. Det handler om kompromisser, avtaler, og gjensidig respekt Anonymkode: c42c5...143
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #4 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jo det går helt fint Har familie der den ene er muslim og den andre ikke. I det ene paret er hun muslim, han kristen. I det andre paret er han muslim og hun ateist. De har levd helt normale liv, de første i mer enn 20 år, det andre i ca 12 år nå. Det handler om kompromisser, avtaler, og gjensidig respekt Anonymkode: c42c5...143 Mulig du missforsto. Mente om en person kan ha to religioner. Altså døpt kristen, og muslim? Anonymkode: 67460...71e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #5 Skrevet 28. august 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mulig du missforsto. Mente om en person kan ha to religioner. Altså døpt kristen, og muslim? Anonymkode: 67460...71e Hva tror du ungene til de 2 parene er Familiene har valgt hver sine måter å døpe unger, og å oppdra dem. Ungene (5 til sammen) velger rimelig fritt. Det eneste problemet vi har opplevd var da eldstemann som er døpt ift islam ønsket å konfirmere seg i kirka, da ble det en del tull med dette med dåp og norsk lov (husker ikke helt), og presten i kirka slo seg vrang! Ellers kan jeg ikke huske det har vært noe spesielt med noenting. Anonymkode: c42c5...143
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #6 Skrevet 28. august 2016 Hei:) Altså, islam og kristendom (og jødedom), har sånn ca samme historie, samme profeter (med tiden), og opprinnelig samme budskap (at Gud er én). Å anerkjenne seg som kristen må man blant annet følge Bibelen, og gå i kirken, og som muslim må man blant annrt følge Koranen og gå til moskeen. En del av islams regler er at man skal tro på Bibelen og Toraen også (opprinnelige bøkene ikke de omskrevne selvsagt), og logisk nok sier ikke Kristendommen noe om Islam siden det kom senere, men samme profeter med samme budskap. Pga en del forskjeller også mellom kristendommen og islams regler vil det kanskje ikke gå å være fullt kristen og fullt muslim, men har man intensjonen om å gjøre det riktige for Gud så kan det være greit å lære om de forskjellige religionene, lese i de hellige bøkene, be om veiledning, delta i de forskjellige bedehusene, og se hvem som føles mest riktig for deg:) For selvom man er kristen, muslim eller jøde, skal man ikke fornekte de andre religionene i deres opprinnelige mening:) for det er tilslutt for Gud uansett. Dette er religiøst sett, selvsagt:) Anonymkode: 38100...494
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #7 Skrevet 28. august 2016 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Hei:) Altså, islam og kristendom (og jødedom), har sånn ca samme historie, samme profeter (med tiden), og opprinnelig samme budskap (at Gud er én). Å anerkjenne seg som kristen må man blant annet følge Bibelen, og gå i kirken, og som muslim må man blant annrt følge Koranen og gå til moskeen. En del av islams regler er at man skal tro på Bibelen og Toraen også (opprinnelige bøkene ikke de omskrevne selvsagt), og logisk nok sier ikke Kristendommen noe om Islam siden det kom senere, men samme profeter med samme budskap. Pga en del forskjeller også mellom kristendommen og islams regler vil det kanskje ikke gå å være fullt kristen og fullt muslim, men har man intensjonen om å gjøre det riktige for Gud så kan det være greit å lære om de forskjellige religionene, lese i de hellige bøkene, be om veiledning, delta i de forskjellige bedehusene, og se hvem som føles mest riktig for deg:) For selvom man er kristen, muslim eller jøde, skal man ikke fornekte de andre religionene i deres opprinnelige mening:) for det er tilslutt for Gud uansett. Dette er religiøst sett, selvsagt:) Anonymkode: 38100...494 Kirken er der hvor to eller flere er samlet i Guds navn, så de trenger ikke å gå i ett "vanlig" kirkebygg for å være kristen. Anonymkode: 123c3...3d5
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #8 Skrevet 28. august 2016 21 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kirken er der hvor to eller flere er samlet i Guds navn, så de trenger ikke å gå i ett "vanlig" kirkebygg for å være kristen. Anonymkode: 123c3...3d5 Det visste jeg ikke! Lærer noe nytt hver dag:) Anonymkode: 38100...494
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #9 Skrevet 28. august 2016 Det viktigste for min del er at personen kan gå i kirka før siste skoledag, så den ikke blir holdt utenfor,men kan også vise til hvor den også kommer fra, derav være muslim også. Mange som er ikke -praktiserende, men som har religion bare for status. Er vel slik jeg tenker. Anonymkode: 67460...71e 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #10 Skrevet 28. august 2016 3 timer siden, AnonymBruker skrev: Hva tror du ungene til de 2 parene er Familiene har valgt hver sine måter å døpe unger, og å oppdra dem. Ungene (5 til sammen) velger rimelig fritt. Det eneste problemet vi har opplevd var da eldstemann som er døpt ift islam ønsket å konfirmere seg i kirka, da ble det en del tull med dette med dåp og norsk lov (husker ikke helt), og presten i kirka slo seg vrang! Ellers kan jeg ikke huske det har vært noe spesielt med noenting. Anonymkode: c42c5...143 Ja, det er det jeg lurer på, var han døpt både islam og kristen? Eller bate islam? Anonymkode: 67460...71e
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #11 Skrevet 28. august 2016 4 timer siden, Loki Laufeyson skrev: Nei, kristendom er en vanntro religion i følge islam. Så det går nok ikke. Nå er da også Islam en vantro religion i følge Kristendommen. Anonymkode: 594c9...25f 1
AnonymBruker Skrevet 31. august 2016 #12 Skrevet 31. august 2016 Den 28.08.2016 at 16.14, AnonymBruker skrev: Ja, det er det jeg lurer på, var han døpt både islam og kristen? Eller bate islam? Anonymkode: 67460...71e Han var døpt som muslim Men i begge familiene er det lagt vekt på at ungene får velge selv. Anonymkode: c42c5...143
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #13 Skrevet 1. september 2016 Den 28.8.2016 at 12.45, AnonymBruker skrev: Hei:) Altså, islam og kristendom (og jødedom), har sånn ca samme historie, samme profeter (med tiden), og opprinnelig samme budskap (at Gud er én). Å anerkjenne seg som kristen må man blant annet følge Bibelen, og gå i kirken, og som muslim må man blant annrt følge Koranen og gå til moskeen. En del av islams regler er at man skal tro på Bibelen og Toraen også (opprinnelige bøkene ikke de omskrevne selvsagt), og logisk nok sier ikke Kristendommen noe om Islam siden det kom senere, men samme profeter med samme budskap. Pga en del forskjeller også mellom kristendommen og islams regler vil det kanskje ikke gå å være fullt kristen og fullt muslim, men har man intensjonen om å gjøre det riktige for Gud så kan det være greit å lære om de forskjellige religionene, lese i de hellige bøkene, be om veiledning, delta i de forskjellige bedehusene, og se hvem som føles mest riktig for deg:) For selvom man er kristen, muslim eller jøde, skal man ikke fornekte de andre religionene i deres opprinnelige mening:) for det er tilslutt for Gud uansett. Dette er religiøst sett, selvsagt:) Anonymkode: 38100...494 Du tar feil, Islam fremstiller en helt annen Gud enn det Kristendommen gjør, Islam fremmer krig og voldtekt, krigsfanger og det står at man kan drepe de som ikke er muslimer. Også kristne, kristne er for muslimer å regne som vantro. Og ikke minst hater de jøder. Du bør lære litt om religion før du uttaler deg... Anonymkode: fdcb5...c4b 1
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #14 Skrevet 1. september 2016 22 timer siden, AnonymBruker skrev: Han var døpt som muslim Men i begge familiene er det lagt vekt på at ungene får velge selv. Anonymkode: c42c5...143 Han er jo ikke muslim hvis han har konvertert til kristendommen... Anonymkode: fdcb5...c4b
AnonymBruker Skrevet 1. september 2016 #15 Skrevet 1. september 2016 7 timer siden, AnonymBruker skrev: Han er jo ikke muslim hvis han har konvertert til kristendommen... Anonymkode: fdcb5...c4b Han har faktisk ikke konvertert.. Anonymkode: c42c5...143
AnonymBruker Skrevet 2. september 2016 #16 Skrevet 2. september 2016 Det er da veldig forvirrende for et barn å skulle ha to religioner å forholde seg til..... Som kristen tror man på at Jesus er Guds sønn, at han døde på korset for våre synder og sto opp igjen, og derfra skal komme tilbake for å dømme levende og døde. Kristendommen er FREDELIG. Som muslim lever man etter profeten Muhammed, som sier at flerkoneri og barnebruder er greit. Og at alle vantro skal drepes. ser du ikke selv hvor mye disse to krasjer med hverandre?? Mitt forslag til deg, hold navnefest og la den stakkars ungen bestemme selv når den blir stor nok til å forstå, og vet selv hva h*n vil tro på. Kjære vene altså. to religioner pakket på et lite barn. Huff, nei dette er ikke deres valg. Anonymkode: 7fb08...0ea 2
AnonymBruker Skrevet 3. september 2016 #17 Skrevet 3. september 2016 Den 02.09.2016 at 11.59, AnonymBruker skrev: Det er da veldig forvirrende for et barn å skulle ha to religioner å forholde seg til..... Som kristen tror man på at Jesus er Guds sønn, at han døde på korset for våre synder og sto opp igjen, og derfra skal komme tilbake for å dømme levende og døde. Kristendommen er FREDELIG. Som muslim lever man etter profeten Muhammed, som sier at flerkoneri og barnebruder er greit. Og at alle vantro skal drepes. ser du ikke selv hvor mye disse to krasjer med hverandre?? Mitt forslag til deg, hold navnefest og la den stakkars ungen bestemme selv når den blir stor nok til å forstå, og vet selv hva h*n vil tro på. Kjære vene altså. to religioner pakket på et lite barn. Huff, nei dette er ikke deres valg. Anonymkode: 7fb08...0ea Så da har altså tanteungene mine vært forvirret i mange år uten å vite om det engang De er trygge, høflige, de har respekt for både besteforeldre og naboer, de krangler med søsken og ringer meg når foreldrene er teite, en av dem får veldig gode karakterer på skolen, en annen heller dårlige, det prates lite om religion men desto mer om kjekke gutter / søte jenter og pokemon og. Helt vanlige unger. Anonymkode: c42c5...143 2
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #18 Skrevet 4. september 2016 Den 2.9.2016 at 11.59, AnonymBruker skrev: Det er da veldig forvirrende for et barn å skulle ha to religioner å forholde seg til..... Som kristen tror man på at Jesus er Guds sønn, at han døde på korset for våre synder og sto opp igjen, og derfra skal komme tilbake for å dømme levende og døde. Kristendommen er FREDELIG. Som muslim lever man etter profeten Muhammed, som sier at flerkoneri og barnebruder er greit. Og at alle vantro skal drepes. ser du ikke selv hvor mye disse to krasjer med hverandre?? Mitt forslag til deg, hold navnefest og la den stakkars ungen bestemme selv når den blir stor nok til å forstå, og vet selv hva h*n vil tro på. Kjære vene altså. to religioner pakket på et lite barn. Huff, nei dette er ikke deres valg. Anonymkode: 7fb08...0ea Hvis du hadde vært litt mindre rasist, så hadde du kanskje spurt mer. Jeg har aldri snakket om noe barn? Kanskje jeg mente hypotetisk? Og dette var noe jeg lurte på. Ser jo at du har mye imot islam og muslimer, men det er ikke noe poeng i å gjøre debatten useriøs... Anonymkode: 67460...71e 1
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #19 Skrevet 4. september 2016 10 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du hadde vært litt mindre rasist, så hadde du kanskje spurt mer. Jeg har aldri snakket om noe barn? Kanskje jeg mente hypotetisk? Og dette var noe jeg lurte på. Ser jo at du har mye imot islam og muslimer, men det er ikke noe poeng i å gjøre debatten useriøs... Anonymkode: 67460...71e Alvorlig talt? Hvor i alle dager har jeg uttrykket at jeg er rasist. Prøver du å fortelle meg at det IKKE er greit i islam å gifte seg som 12 åring? Eller at det er helt OK for en kvinne å gå ut offentlig uten et mannlig familiemedlem tilstede? Poenget mitt er at kristendommen og islam er like forskjellige som natt og dag, så jeg kan i allefall IKKE se hvordan det er mulig å leve etter både bibelen Guds ord og samtidig koranen. Det er total kræsj. Ja, det gamle testamentet og koranen er nesten identisk. Men skal du leve etter det gamle testamentet så foreslår jeg at du heller lærer litt om jødedommen. Men det går jo heller ikke med tanke på at muslimer og jøder hater hverandre. Jeg er så drit luta lei av å få rasist slengt i trynet hver gang en prøver å ytre sine meninger på nett. OG FORRESTEN. en kan hate islam så mye man vil, men det vil allikevel ikke kunne kalles å være rasistisk. Eller vet du ikke forskjellen på rase og religion? Kom heller tilbake den dagen jeg sier at alle mørkhudede, kinesere, eller mexicanere skulle vært utryddet. Makan Anonymkode: 7fb08...0ea 4
AnonymBruker Skrevet 4. september 2016 #20 Skrevet 4. september 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alvorlig talt? Hvor i alle dager har jeg uttrykket at jeg er rasist. Prøver du å fortelle meg at det IKKE er greit i islam å gifte seg som 12 åring? Eller at det er helt OK for en kvinne å gå ut offentlig uten et mannlig familiemedlem tilstede? Poenget mitt er at kristendommen og islam er like forskjellige som natt og dag, så jeg kan i allefall IKKE se hvordan det er mulig å leve etter både bibelen Guds ord og samtidig koranen. Det er total kræsj. Ja, det gamle testamentet og koranen er nesten identisk. Men skal du leve etter det gamle testamentet så foreslår jeg at du heller lærer litt om jødedommen. Men det går jo heller ikke med tanke på at muslimer og jøder hater hverandre. Jeg er så drit luta lei av å få rasist slengt i trynet hver gang en prøver å ytre sine meninger på nett. OG FORRESTEN. en kan hate islam så mye man vil, men det vil allikevel ikke kunne kalles å være rasistisk. Eller vet du ikke forskjellen på rase og religion? Kom heller tilbake den dagen jeg sier at alle mørkhudede, kinesere, eller mexicanere skulle vært utryddet. Makan Anonymkode: 7fb08...0ea Jeg kan mye om Islam, muslimer, koranen osv. Men jeg lurte ikke på det. Har du noe å diskutere som omhandler dette, så værsågod. Men ikke ødelegg min tråd. Svar Heller saklig på det jeg spør om. Du sier "stakkars unge, må bestemme selv, du kan ikke bestemme slikt". Det er urealistisk å si slikt, når jeg stilte et spørsmål som ikke hadde noe med noe barn å gjøre. Jeg spurte fordi jeg var nysgjerrig. Dine andre utsagn velger jeg å ikke besvare, fordi det overhodet ikke er det tråden handler om. Anonymkode: 67460...71e
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå