AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #1 Skrevet 28. august 2016 Det har seg sånn at jeg alltid har hatt lyst til å dra på safari, men aldri fått dratt. Nå nærmer jeg meg tiden for å snart tenke på å få barn og vi har tenkt å starte prøving av dette neste år. I år har både jeg og samboeren fylt opp vår bsu. Jeg drømmer om å dra på safari i februar neste år, men ser ikke hvordan vi kunne spart så mye penger på så kort tid (vi har reist og gjort mye tidligere i år, så hadde ikke hatt mulighet til å spare da). Nå lurer jeg på å bruke bsu pengene vi har spart, siden vi kan ta de ut før året er omme. Vet det ikke er det lureste, men tenker også at jeg da får oppfylt drømmen om å dratt på safari før jeg sitter stuck med familie og småbarnsliv. Er det helt høl i hue å tenke å bruke bsu pengene eller hadde dere også gjort dette? Hilsen litt usikker frøken, som har veldig lyst på safari. Anonymkode: 20ad6...576
ajarRun Skrevet 28. august 2016 #2 Skrevet 28. august 2016 Jeg hadde heller brukt kredittkort. Avkastningen på BSU er like stor som kredittkortrentene, så hvis du klarer å betale det ned før året er omme blir det billigere. Kan du ikke bare jobbe litt overtid? 3 timer ekstra per dag blir masse tusen i uken. 1
Stiigen Skrevet 28. august 2016 #3 Skrevet 28. august 2016 Gjør det. Noe av det verste av alt er å angre på ting man ikke har gjort i livet, spesielt hvis det er noe du drømmer om. Jeg tror på å bruke penger på opplevelser istedenfor ting , dvs ; reise og safari istedenfor å tenke på en leilighet du skal kjøpe om 5 år. Du kan alltids tjene mer penger med en ny jobb etc. 2
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #4 Skrevet 28. august 2016 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det har seg sånn at jeg alltid har hatt lyst til å dra på safari, men aldri fått dratt. Nå nærmer jeg meg tiden for å snart tenke på å få barn og vi har tenkt å starte prøving av dette neste år. I år har både jeg og samboeren fylt opp vår bsu. Jeg drømmer om å dra på safari i februar neste år, men ser ikke hvordan vi kunne spart så mye penger på så kort tid (vi har reist og gjort mye tidligere i år, så hadde ikke hatt mulighet til å spare da). Nå lurer jeg på å bruke bsu pengene vi har spart, siden vi kan ta de ut før året er omme. Vet det ikke er det lureste, men tenker også at jeg da får oppfylt drømmen om å dratt på safari før jeg sitter stuck med familie og småbarnsliv. Er det helt høl i hue å tenke å bruke bsu pengene eller hadde dere også gjort dette? Hilsen litt usikker frøken, som har veldig lyst på safari. Anonymkode: 20ad6...576 Jeg trukke det er lov! Grunnen til at du får god rente på BSU konto er at du binder pengene til at du skal bruke de til boligkjøp! Så da vet jeg ikke hva som skjer om du tar de ut, om du ikke får renten på de eller om du kanskje ikke får tatt de ut. Anonymkode: 03dee...dd3 1
Gjest Blondie65 Skrevet 28. august 2016 #5 Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg trukke det er lov! Grunnen til at du får god rente på BSU konto er at du binder pengene til at du skal bruke de til boligkjøp! Så da vet jeg ikke hva som skjer om du tar de ut, om du ikke får renten på de eller om du kanskje ikke får tatt de ut. Anonymkode: 03dee...dd3 Man kan ta ut det man har satt inn i år - altså før skattefradrag og rente for de er beregnet.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #6 Skrevet 28. august 2016 Er det verdt å gå glipp av skattefradraget og rentene? Kredittkortforslaget kan være bedre å vurdere - om du har reelle utsikter til å kunne betale det ned igjen, vel og merke. Anonymkode: b9410...442 1
dillyduzit Skrevet 28. august 2016 #7 Skrevet 28. august 2016 Vi fikk beskjed om at, tar man ut fra BSU til noe annet en boligformål er man fucked. Du får ikke satt noe inn, sjansen er borte. Ville heller ikke satt noe inn på bsuen og heller spart opp til safarien på en annen konto, som kan brukes til slike formål. Min regel er som bankens, bsu skal KUN brukes til bolig. 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #8 Skrevet 28. august 2016 Betyr det så mye for dere er det bare å ta det, ikke noe stress det vel. Men selv sparer jeg heller selv pengene slik at jeg senere kan ta med også barna på en reise jorda rundt, safari eller cruise etc. Hvorfor skal jeg dra bare med typen når vi snart får barn og vi ønsker å gi dem gode opplevelser og reiser, det blir jo bare doble kostnader. Anonymkode: ffd63...049 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #9 Skrevet 28. august 2016 1 time siden, amativeReflection skrev: Jeg hadde heller brukt kredittkort. Avkastningen på BSU er like stor som kredittkortrentene, så hvis du klarer å betale det ned før året er omme blir det billigere. Kan du ikke bare jobbe litt overtid? 3 timer ekstra per dag blir masse tusen i uken. Det er ikke alle som har jobb hvor man får jobbe overtid, og mange har kun fleks. Anonymkode: ffd63...049
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #10 Skrevet 28. august 2016 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Betyr det så mye for dere er det bare å ta det, ikke noe stress det vel. Men selv sparer jeg heller selv pengene slik at jeg senere kan ta med også barna på en reise jorda rundt, safari eller cruise etc. Hvorfor skal jeg dra bare med typen når vi snart får barn og vi ønsker å gi dem gode opplevelser og reiser, det blir jo bare doble kostnader. Anonymkode: ffd63...049 Vi er ganske bereiste, så vi kommer nok til å ta med barna på reiser selvfølgelig. Men ser ikke for meg at vi får til en safaritur med de første årene. Så akkurat sånne turer er det gret å ta før tenker jeg, samme med backpacking som vi har vært på flere ganger tidligere ts Anonymkode: 20ad6...576 1
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #11 Skrevet 28. august 2016 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Det er ikke alle som har jobb hvor man får jobbe overtid, og mange har kun fleks. Anonymkode: ffd63...049 Jeg har 100% i kommunen, og de er ikke så glad i overtid ts Anonymkode: 20ad6...576
prt90 Skrevet 28. august 2016 #12 Skrevet 28. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Det har seg sånn at jeg alltid har hatt lyst til å dra på safari, men aldri fått dratt. Nå nærmer jeg meg tiden for å snart tenke på å få barn og vi har tenkt å starte prøving av dette neste år. I år har både jeg og samboeren fylt opp vår bsu. Jeg drømmer om å dra på safari i februar neste år, men ser ikke hvordan vi kunne spart så mye penger på så kort tid (vi har reist og gjort mye tidligere i år, så hadde ikke hatt mulighet til å spare da). Nå lurer jeg på å bruke bsu pengene vi har spart, siden vi kan ta de ut før året er omme. Vet det ikke er det lureste, men tenker også at jeg da får oppfylt drømmen om å dratt på safari før jeg sitter stuck med familie og småbarnsliv. Er det helt høl i hue å tenke å bruke bsu pengene eller hadde dere også gjort dette? Hilsen litt usikker frøken, som har veldig lyst på safari. Anonymkode: 20ad6...576 Det vil være mye billigere å bruke et kredittkort
Gjest SuperSonic Skrevet 28. august 2016 #13 Skrevet 28. august 2016 Ja, det er billigere med kredittkort hvis du gar mulighet å betale det ned. Hvis ikke så bør du ta pengene du har spart opp. Reis og kos dere!
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #14 Skrevet 28. august 2016 Ved å bruke BSU taper dere til sammen 10 000 kroner i fradrag - og bare denne summen er jo nok til å dekke en ferie til neste sommer. I tillegg så taper dere rentene. Jeg ville sett på andre måter å finansiere turen på, eventuelt reist senere (og da med 10k ekstra fra fradraget). Jeg skjønner at utreisetrangen er stor, er litt i samme situasjon selv, men BSU er i mine øyne en for bra "deal" til å ofre, selv om jeg er villig til å vri på andre ting for å reise. Anonymkode: 809fd...5c0 2
listefyll Skrevet 28. august 2016 #15 Skrevet 28. august 2016 Dersom dere er unge nok til å spare et år lenger på bsu, og dermed kunne fylle opp kontoen ett år senere, er det bare å dra! Du veit aldri hva som venter rundt neste sving, og jeg er for å nyte livet og leve litt, så lenge det er innenfor fornuftens rammer.
student86 Skrevet 28. august 2016 #16 Skrevet 28. august 2016 BSU skal brukes til bolig. Det kan være bittert nok å se pengene forsvinne til det riktige formålet. Brukes BSU-pengene til andre ting, så må du tilbakebetale rentene til banken, slik flere har skrevet. Leser at du har reist mye fra før. Skjønner ikke problemet da. Har du ikke pengene til å reise på safari, så vent til dere får barn og ta dem med. Du kan ikke få i pose og sekk.
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #17 Skrevet 28. august 2016 2 minutter siden, student86 skrev: BSU skal brukes til bolig. Det kan være bittert nok å se pengene forsvinne til det riktige formålet. Brukes BSU-pengene til andre ting, så må du tilbakebetale rentene til banken, slik flere har skrevet. Leser at du har reist mye fra før. Skjønner ikke problemet da. Har du ikke pengene til å reise på safari, så vent til dere får barn og ta dem med. Du kan ikke få i pose og sekk. Om du også har lest alt, så er ikke pengene "låst" før man går over i 2017. Da er de heller ikke låst til boligmål. Sigrid Anonymkode: 20ad6...576 3
AnonymBruker Skrevet 28. august 2016 #18 Skrevet 28. august 2016 Man kan fritt ta ut penger man har satt inn på BSU SAMME år som man satte dem inn, uten at det skjer noe som helst. Mange i tråden ser ut til å misforstå dette! Anonymkode: d19f7...9e3 3
Dr. A. Kula Skrevet 28. august 2016 #19 Skrevet 28. august 2016 Om safari er et så stort ønske, hvorfor har du/dere skulle bort penger på alle mulige andre turer? Drømmer handler bla om prioriteringer, noe du har hoppet over. Er årets innskudd i BSU nok til den safari? Det handler om prioritering og du har fått råd til alternative finansiering. Da får du/dere sette dere ned å regne på ting, samt få orden på prioriteringene versus drømmene. Det er også mulig å utsette familieforøkelse for å oppnå safaridrømmen. Lykke til 4
Gjest Skrevet 28. august 2016 #20 Skrevet 28. august 2016 3 timer siden, dillyduzit skrev: Vi fikk beskjed om at, tar man ut fra BSU til noe annet en boligformål er man fucked. Du får ikke satt noe inn, sjansen er borte. Ville heller ikke satt noe inn på bsuen og heller spart opp til safarien på en annen konto, som kan brukes til slike formål. Min regel er som bankens, bsu skal KUN brukes til bolig. Ikke innenfor samme år nei! Da kan man sette inn og ta ut så mye man vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå