Gå til innhold

Kutter ned treningsmengden - bekymret

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har vært treningsnarkoman i lang tid. Har vært helt frelst av jogging/løping, og har gjort denne treningsformen ca. hver dag de siste to årene + masse styrketrening. Jeg har jogget ca. fire økter utendørs og tre økter på mølle per uke. Moderat intensitet, 30-40 min for hver økt. 

Etter å ha vært konstant sliten i kroppen i lang tid, er jeg nødt til å kutte ned treningsmengden, og variere mellom flere treningsformer. Nå får jeg jogge "bare" tre økter i uka, hvor to skal foregå utendørs og én på mølle. De to øktene utendørs skal være moderat tempo, 30-40 min, og innendørs skal være intervalltrening. 

Nå er jeg bekymret for hvordan kroppen min vil reagere når jeg plutselig går fra å jogge fire økter utendørs per uke, til to økter. I tillegg skal jeg jo jogge mindre på mølle, også. Er det stor sannsynlighet for at den vil reagere med å blir veldig stiv og støl etter en joggetur utendørs, altså at det går for lang tid i mellom enn det kroppen er vant til, slik at den "glemmer" belastningen? 

Håper noen kan svare meg, synes det er veldig slitsomt å tenke på dette, siden jeg er vant til store treningsmengder og til å ikke bli stiv og støl av en treningsøkt. 

Anonymkode: 849ba...ac3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har aldri gått fra å trene fast hver dag til å kutte ned til tre økter, så kan ikke svare seg på hvordan det vil bli, men jeg vil tro du vil få mer overskudd. Vil heller ikke tro at du vil få problemer med å bli stiv og støl etter treningsøkter. Jeg trener 3-4 ganger i uka og blir aldri stiv og støv, de eneste gangene jeg har blitt dette er når jeg prøver en aktivitet for første gang (på flere uker/måneder). 

• Liker 2
Skrevet
11 timer siden, *melis* skrev:

Jeg har aldri gått fra å trene fast hver dag til å kutte ned til tre økter, så kan ikke svare seg på hvordan det vil bli, men jeg vil tro du vil få mer overskudd. Vil heller ikke tro at du vil få problemer med å bli stiv og støl etter treningsøkter. Jeg trener 3-4 ganger i uka og blir aldri stiv og støv, de eneste gangene jeg har blitt dette er når jeg prøver en aktivitet for første gang (på flere uker/måneder). 

Målet er jo å få mer overskudd og ikke være konstant sliten, så det er jo bare positivt hvis det skjer :) 

På min timeplan skal jeg jogge utendørs mandag og fredag, og på mølle på onsdag. Så skal jeg trene styrke tirsdag og lørdag. Torsdag og søndag er hviledager. 

Tidligere jogget jeg bare på mølle, og bestemte meg for å begynne å løpe ute. De første øktene var helt forferdelige, ble utrolig stiv og vond i kroppen. Men etter hvert som jeg jogget ute fire ganger i uka, tilpasset kroppen seg. Det er vel derfor jeg er så redd for at kroppen skal reagere med å bli utrolig vond og støl etter ute-øktene når jeg går fra å jogge ofte til "bare" to ganger i uka. 

Gjest Runforit
Skrevet

3 ganger i uka er mer enn nok for å opprettholde joggeformen så du kommer nok ikke til å bli stiv og støl. Tror du bare kommer til å nyte godt av det i form av overskudd og energi :) 

Skrevet
4 minutter siden, Runforit skrev:

3 ganger i uka er mer enn nok for å opprettholde joggeformen så du kommer nok ikke til å bli stiv og støl. Tror du bare kommer til å nyte godt av det i form av overskudd og energi :) 

Men den ene gangen i uka (onsdager) er jo på mølle, og jeg har opplevd at kroppen får en helt annen påkjenning av å jogge ute enn på mølle. Så egentlig er det jo bare to ganger i uka. Men tror du det fortsatt vil være nok, selv om jeg er vant med å jogge ute fire ganger i uka, og på mølle de andre dagene? Skjønner jo at to ganger i uka er nok for en person som feks. har jogget lite før, men jeg gruer for at det blir en annen reaksjon fra kroppen min siden jeg er vant til så mye mer :(

Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men den ene gangen i uka (onsdager) er jo på mølle, og jeg har opplevd at kroppen får en helt annen påkjenning av å jogge ute enn på mølle. Så egentlig er det jo bare to ganger i uka. Men tror du det fortsatt vil være nok, selv om jeg er vant med å jogge ute fire ganger i uka, og på mølle de andre dagene? Skjønner jo at to ganger i uka er nok for en person som feks. har jogget lite før, men jeg gruer for at det blir en annen reaksjon fra kroppen min siden jeg er vant til så mye mer :(

Det viktigste er, som du mer eller mindre ser ut til å innse, at du må gi kroppen tid til å restituere seg. Det er nok av folk som har ignorert kroppens signaler over lengre tid og som har gått på en skikkelig smell.

To joggeturer ute i uka er fremdeles så ofte at du ikke vil bli stiv og støl etter en joggetur, med mindre du løper mye lengre eller fortere enn du er vant til.

Skrevet
17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er det stor sannsynlighet for at den vil reagere med å blir veldig stiv og støl etter en joggetur utendørs, altså at det går for lang tid i mellom enn det kroppen er vant til, slik at den "glemmer" belastningen? 

Nei. Da må du la det gå ukesvis mellom hver joggetur.

Har du tenkt over hvorfor du er så opptatt av å trene så mye? Hvis det gjør deg sliten, hva er greia? 

Anonymkode: fb6d0...69d

Skrevet
11 minutter siden, Wiggins skrev:

Det viktigste er, som du mer eller mindre ser ut til å innse, at du må gi kroppen tid til å restituere seg. Det er nok av folk som har ignorert kroppens signaler over lengre tid og som har gått på en skikkelig smell.

To joggeturer ute i uka er fremdeles så ofte at du ikke vil bli stiv og støl etter en joggetur, med mindre du løper mye lengre eller fortere enn du er vant til.

Jeg skal ikke løpe lengre eller fortere enn jeg har gjort hittil (da blir vel hensikten med å kutte ned antall økter litt borte). Så jeg kommer til å løpe 30-40 min i moderat tempo de to øktene utendørs. Det er jo mer restitusjon jeg må ha, siden jeg har vært konstant sliten, så jeg får ikke ha mer enn to økter ute og én økt inne + to styrketreninger i uka. Dette er jo mer enn nok sånn generelt sett, men det er en del mindre enn kroppen min er vant til, og det er nettopp derfor jeg er redd for at den skal reagere negativt ved å bli stiv og støl etter uteøktene. 

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei. Da må du la det gå ukesvis mellom hver joggetur.

Har du tenkt over hvorfor du er så opptatt av å trene så mye? Hvis det gjør deg sliten, hva er greia? 

Anonymkode: fb6d0...69d

Okei, håper det også gjelder når man er vant til å jogge mye, men plutselig kutter ned på mengden :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...