AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #1 Del Skrevet 27. august 2016 Prøver å finne ut hvor mye jeg kan låne som førstegangskjøper når foreldrene mine kan kausjonere for boligen. Noen som vet hva man gjør da? De kan kausjonere for hele summen med sikkerhet i sin bolig. Anonymkode: d63ba...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #2 Del Skrevet 27. august 2016 Edit: Det jeg lurer på er vel om jeg er garantert lån for hele beløpet foreldrene mine er villige til å kausjonere for. Anonymkode: d63ba...ad2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ajarRun Skrevet 27. august 2016 #3 Del Skrevet 27. august 2016 De fleste banker krever at du kan betjene boliglånet selv om du har kausjonist. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. august 2016 #4 Del Skrevet 27. august 2016 1 time siden, AnonymBruker skrev: Prøver å finne ut hvor mye jeg kan låne som førstegangskjøper når foreldrene mine kan kausjonere for boligen. Noen som vet hva man gjør da? De kan kausjonere for hele summen med sikkerhet i sin bolig. Anonymkode: d63ba...ad2 58 minutter siden, amativeReflection skrev: De fleste banker krever at du kan betjene boliglånet selv om du har kausjonist. Ja, du må fortsatt kunne betjene lånet du får, for et lån innebærer fortsatt en nedbetaling. Du, med din inntekt og økonomiske situasjon (f.eks. andre lån), må "tåle" lånet du får. Det lureste er å snakke med en kunderådgiver i banken, de kan gi deg mer konkrete svar spesifikt for din situasjon, men du kan også få en pekepinn ved å bruke lånekalkulatorer på bankenes nettsider. Her er f.eks. DNBs lånekalkulator for unge. Et eksempel derfra: Er du enslig (altså én låntaker), ingen barn eller bil, med en årsinntekt på 450.000,- og 300.000,- i annen gjeld (f.eks. studielån), kan du i følge den kalkulatoren låne 1.225.000,-. DU må fortsatt kunne betale, for med dine foreldre som kausjonister må de gi opp deler av sine verdier (som ofte da er knyttet opp mot bolig) hvis du ikke klarer å betale selv. I verste fall kan det føre til at de potensielt må selge bolig eller annet for å kunne betale. Anonymkode: b938b...38d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå