Gå til innhold

Vasker dere HEPA-filteret eller kjøpe nytt?

Anbefalte innlegg

Har en Miele støvsuger med HEPA-filter. Før skiftet man jo et slags filtfilter, men HEPA-filteret er annerledes.. Det lukter vondt av støvsugeren nå, så jeg regner med at det er det som må skiftes. Hvor ofte bytter dere? Vasker dere filteret eller kjøper dere nytt?

Anonymkode: f6087...2fc

Fortsetter under...

6 minutter siden, Try2 skrev:

kanskje lurt å sjekke på Miele sine sider?

Ja, så jeg gjorde selvsagt det først, pluss så gjennom en 40-siders brosjyre for min støvsuger. Stod bare sånne tullete ting som at man ikke måtte bruke to filtere oppå hverandre.. 

Det er et blått Active HEPA-filter, og støvsugeren er fra 4000-serien.

Typisk:)ser at noen vasker disse filtrene, skyller de under springen. Ville prøvd det og se hvordan det funka. Forhandlerene vil helt sikkert si at du bør kjøpe nytt. Er jo som oftest papir dette..så virkningen kan da forsvinne med vann. Men verdt et forsøk.

Til oss følger det med et filter i pakken med støvsugerposer, så vi skifter filter når vi tar den siste støvsugerposen. Vi har også miele med hepa-filter, og det er det som blir anbefalt.

Anonymkode: c8242...24a

De fleste hepa filtrene er laget av en slags papir. Gjennom hepafilteret suser det massevis av muggsopper og andre knøttsmå mikroorganismer. Mange av disse er hydrofobe/vannavvisende. De trenger i tilleg fuktighet for å vokse og formere seg. Å vaske eller tilsette fuktighet til et hepafilter er dermed å be om trøbbel, særlig på en støvsuger. 

Hvor ofte filteret bør byttes er avhengig av hvor mye støvsugeren brukes. Elkjøp, Obs og Europirs har Hepafiltre fli flere støvsugere. Alternativt kan sikkert disse bestilles på nett. Når det lukter, er det på høy tid å skifte. 

Anonymkode: 924f4...fb7

• Liker 2

Annonse

Den 27.8.2016 at 16.46, AnonymBruker skrev:

Det er et blått Active HEPA-filter, og støvsugeren er fra 4000-serien.

De blå filtrene kan vaskes. Kan selvsagt kjøpe nytt om det er ille, men du kan prøve å vaske det først. De grønne filtrene kan ikke vaskes 

1 time siden, MammaSvarDa skrev:

De blå filtrene kan vaskes. Kan selvsagt kjøpe nytt om det er ille, men du kan prøve å vaske det først. De grønne filtrene kan ikke vaskes 

Tusen takk for svar! :)

Jeg kjøpte 2 ekstra hepa-filter til min støvsuger, sånn at jeg alltid har ett rent og tørt filter å bytte til. De blir vasket jevnlig. De ligger først i vann m litt klor, deretter bruker jeg heklenål til å grave ut det som ikke lar seg skylle vekk. (For støvet sitter godt fast) Så skyller jeg dem og legger dem til tørk.

Fungerer fint, selv om det er litt jobb.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...